Većina ljudi tada doživi blagi napad panike, strahujući da će im novac biti skinut dva puta, a povraćaj sredstava često djeluje kao komplikovan i neizvjestan proces. Ipak, prema najnovijim informacijama, nema razloga za paniku – ali treba znati kako da postupite.

Šta se zapravo dešava?


U nekim slučajevima, do duplog provlačenja kartice dolazi slučajno – uređaj ne očita prvi pokušaj ispravno, transakcija „zapne“, a blagajnica automatski ponovi radnju. Nekada uređaj jednostavno izgubi signal, a ponekad kupac ne dobije potvrdu o transakciji (slip), pa i sam traži da se kartica ponovo provuče. Iako sve to djeluje kao jedan nevažan tehnički problem, rezultat može biti – dvostruko naplaćivanje.

Da li vam je stvarno naplaćeno dva puta?


Prije nego što se uznemirite, najprije provjerite:

Da li ste dobili dva slip računa?


Da li je na bankovnoj aplikaciji prikazana dupla transakcija ili samo rezervacija sredstava (pending)?

Mnoge banke prikazuju tzv. „rezervisani iznos“ – novac jeste privremeno blokiran, ali transakcija nije završena. U većini slučajeva, jedna od te dvije transakcije automatski se poništi u roku od 24 do 72 sata, a novac se „vrati“ bez dodatne intervencije.

Šta odmah da uradite?


Zatražite pomoć na licu mjesta. Pitajte blagajnicu ili nadležnog u prodavnici da li je transakcija prošla jedanput ili dva puta. Veće prodavnice imaju tehničku podršku koja može odmah provjeriti istoriju transakcija.

Sačuvajte sve račune i slipove. To su vaši dokazi ako budete morali kasnije da pravdate duplu naplatu.

Provjerite stanje na mobilnoj banci. Ako vidite dvije identične transakcije – zapišite vrijeme, iznos i ime prodavnice.

Kontaktirajte vašu banku. Pozovite korisnički servis i objasnite situaciju. Većina banaka ima praksu da odmah provjeri status transakcije i uputi vas na dalje korake. Ako je u pitanju duplo terećenje, banka može pokrenuti tzv. „reklamaciju transakcije“.

Uložite prigovor (reklamaciju). U najgorem slučaju, ako vam novac stvarno bude skinut dva puta, imate pravo da u roku od 8 dana od dana transakcije podnesete prigovor banci. Reklamacija se obično rješava u roku od 15 dana.

Iskustva korisnika u Srbiji


U Srbiji su zabilježeni brojni slučajevi duplog naplaćivanja, najčešće u manjim radnjama i kod starijih modela POS uređaja. Na forumima i društvenim mrežama ljudi najčešće savjetuju da ne paničite – jer banke uglavnom automatski detektuju duple transakcije i vrate novac u roku od nekoliko dana. Ipak, oni koji su ostali bez većeg iznosa kažu da su morali da čekaju i do mjesec dana na povraćaj sredstava, pa se savjetuje upornost i dokumentovanje svakog koraka.

Zakonska zaštita


Prema Zakonu o platnim uslugama Srbije, korisnik ima pravo da ospori nenamjernu ili pogrešnu transakciju i traži povraćaj sredstava. Banka je dužna da to razmotri i odgovori u zakonskom roku.

Ako vam prodavač dva puta provuče karticu, ne paničite. Sačuvajte račune, proverite stanje u banci i kontaktirajte korisničku podršku. U većini slučajeva, sve se završi brzo i bez posljedica. Ali – budite oprezni, jer vaš novac je ipak u pitanju, piše Telegraf.