Aleksandar Dima, tvorac „Tri musketara“ i još 1.200 avanturističkih romana i istorijskih drama Slovio je za diva koji je živio iznad svojih mogućnosti, velikodušnog čovjeka i neiscrpnog autora koga su uvijek pratili uspijeh, dugovi i žene.


Budući pisac je rođen 24. jula 1802. godine, kao sin generala Toma Aleksandra Dima i Mari-Luiz Labure, kćerke vlasnika hotela u VilerKotereu. Vjeruje se da je Dima direktan potomak Ane Jaroslavne Kijevske, francuske kraljice; literatura čak pruža  dokaze.


Suočavao se sa ismijavanjem svog porijekla



Poznato je da je Dimina baka po ocu bila crna robinja sa ostrva Haiti. Godine 1806, kada mu je otac umro, Aleksandar je imao samo tri i po godine. Slika oca je uzdignuta u kult u porodici.  Otac budućeg pisca posjedovao je nevjerovatnu snagu. Aleksandru je podario  stas i snagu Herkula, i muževan zgled (Dima je imao tamno lice i kovrdžavu kosu).


Sve je to dovodilo žene do ekstaze, razbjesnilo rivalke i razbjesnilo kritičare, koji nisu štedili na uvrjedljivim rasističkim napadima protiv njega.


Balzak je, na primjer, rekao: „Samo me nemojte porediti sa ovim crncem!“

Jedan od redovnih gostiju književnog salona, koji se usudio da se našali na ovaj račun, dobio je oštar odgovor od Dima: „Moj otac je bio mulat, moja baka je bila crnkinja, a moji pradjedovi i prabake su uglavnom bili majmuni. Moja genealogija počinje tamo gde se tvoja završava.“


Dima je proveo djetinjstvo, adolescenciju i mladost u svom rodnom gradu. Tamo se sprijateljio sa Adolfom de Levenom, svojim vršnjakom, pjesnikom i redovnim gostom pariskih pozorišta.



Želja da postane dramaturg



Dima je odlučio da postane dramaturg. Bez novca ili veza, oslanjajući se samo na stare očeve prijatelje, odlučio je da se preseli u Pariz. Dvadesetogodišnji Aleksandar, koji nije imao obrazovanje (njegova jedina prednost bio je lijep rukopis), dobio je mjesto u kancelariji u Pale Rojalu (Pariz) pod vojvodom od Orleana. General Foa mu je pomogao da dobije ovo mjesto.


Jedan od njegovih poznanika napravio je spisak autora koje je Aleksandar trebao da pročita: uključivao je knjige klasika, memoare i hronike. I Dima je željno počeo da proširuje svoje obrazovanje.


Romansa sa pozorištem



Da bi izučio profesiju dramskog pisca, Dima je počeo da posjećuje pozorišta i čuveni salon Nodijea u Arsenalu, gdje su se okupljali predstavnici nove škole - romantizma. Komponovao je vodvilj „Lov i ljubav“. Prihvatio ga je za produkciju teatar Ambigu. Zatim je Dima, u rekordnom roku - dva mjeseca - napisao dramu „Henri III i njegov dvor“. Premijera je bila uspješna 10. februara 1829. Bio je jedan od prvih koji se okrenuo drami iz modernog života, napisavši djelo „Antoni“. Zasnovana je na stvarnoj priči o Dimovoj strastvenoj zaljubljenosti u pjesnikinju Melani Valdor. Premijera drame izazvala je veliku uzbunu među pozorišnom publikom!


Mora se priznati da Dimine drame nisu odlikovale umjetničko savršenstvo, ali on je, kao niko drugi, imao sposobnost da drži pažnju publike od prvog do posljednjeg čina i da na kraju komponuje efektne replike. Stoga je za pozorišne reditelje njegovo ime na afišu značilo velike prihode na blagajnama, a za druge dramske pisce postao je koautor sposoban da i najneuspješnije drame dovede do uspjeha. Sa pozorištem, Dima je imao isto iskustvo kao i sa ženama: vatrenu strast u početku i ravnodušnost kasnije, kada bi popustile. Bio je kao lovac, kome je glavna potjera. I poslije kratkog vremena, Dima se udaljio od pozorišta da bi otkrio žanr priče i kratke priče, a zatim i istorijskog romana.



Živio život punim plućima



U Diminom životu, veliku ulogu su igrali njegovi prijatelji - Viktor Igo, Alfred de Vinji i vojvoda Ferdinand Orleanski. I žene. Pisac je ostavio mnogo vanbračne djece, ali je priznao samo najstarijeg, Aleksandra, pa čak i on - sa sedam godina zakašnjenja.


Volio je putovanja, lov na srne i drugu divljač, bio je sklon seansama spiritizma, zanimao se za nekretnine, držao je pansion i lovočuvare, bio je širokogrud i velikodušan duhom.


Obogativši se, Dima je odlučio da sagradi zamak - kupio je plac, naručio projekat, a radnici su se bacili na posao. Kada se ispostavilo da se gradnja odvija na močvari, romanopisac nije izgubio glavu - naredio je radnicima da kopaju dublje dok ne dođu do tufa. Kao rezultat toga, zamak Monte Kristo je skoro cijelom visinom utonuo pod zemlju: niko drugi nije imao tako veličanstvene, višespratne svodne podrume. U njegovom zamku blizu Pariza živjeli su poluprosjaci umjetnici, glumci i djevojke lake vrline.



Bio i odličan kuvar



Budući da je bio veliki gurman i odličan kuvar, pisac je volio da časti svoje brojne poznanike jelima koje je sam pripremio. Uzgred, „Veliki kulinarski rječnik“ postao je njegova posljednja i, kako je sam rekao, njegova najbolja knjiga. „Rječnik“ je objavljen tri godine nakon Dimine smrti.



Uvijek je imao spreman zanimljiv odgovor na svako pitanje



Jednog dana pisac je ušao u knjižaru. Vlasnik je bio unaprijed upozoren na predstojeću posjetu i odlučio je da gostu priredi prijatno iznenađenje: napunio je sve police svoje prodavnice Dimasovim djelima. Ali njegovo „hvaljenje“ završilo se neočekivanom neprijatnošću.


„Gdje su knjige drugih autora?“ upita Dima. „Prodate su.“ To je bilo sve što je palo na pamet nesrećnom obožavaocu.


Jednom ga je ljekar čije je usluge Dima koristio zamolio da napiše recenziju o njemu. Ugledni pisac je napisao sljedeće: „U oblasti koju je opsluživao doktor N. bolnice treba likvidirati.“


Međutim, ono što je Dima sljedeće napisao ohladilo je njegovo samopoštovanje: „Istovremeno, tamo treba otvoriti dva nova groblja.“


Jednom su Aleksandra Dima pitali da li se prethodnog dana zabavio na svečanoj večeri. Pisac je odgovorio: „Veoma! Ali da nisam bio tamo, umro bih od dosade!“


Poznat je slučaj kada je od Aleksandra Dima zatraženo da da 25 franaka za sahranu izvršitelja koji je umro u siromaštvu. Dima je izvadio 300 franaka i rekao: „Sada dajem sve što imam. Sahranite desetak izvršitelja!“



Bio uz pobunjeni narod



U julu 1830. godine, Dima je, zajedno sa pobunjenicima, pucao i podizao barikade na ulicama Pariza. Bio je uvjeren da kada je narod uznemiren, pisac ne može ostati po strani.



Kako je Aleksandar Dima objasnio svojih skoro petsto ljubavnica?



To ga nije spriječilo da se druži sa aristokratama i divi se carstvu, da saoseća sa predstavnicima mlađe (orleanske) grane dinastije Burbon i, poput Viktora Igoa, da stane na stranu Luja Napoleona Bonaparte...


Od prvih dana revolucije, Aleksandar Dima je aktivno učestvovao u javnom životu i bio je u središtu mladih revolucionara. Prijetilo mu je hapšenje i stoga je, po savjetu prijatelja, napustio Francusku i otišao u Švajcarsku. A 1833. godine napisao je svoj prvi istorijski i novinarski esej („Galija i Francuska“).


Godine 1848. u Francuskoj se dogodila buržoasko-demokratska revolucija. Pisac ju je dočekao sa oduševljenjem: imao je negativan stav prema monarhiji Luja Filipa. U martu 1848. Dima je počeo da izdaje časopis, objavljujući članke u odbranu Republike. Kasnije je odlučio da se bavi politikom, ali njegova kandidatura za poslanika nije bila uspješna.


U decembru 1851. godine, predsjednik Francuske Republike Luj Napoleon izvršio je državni udar. Godinu dana kasnije, proglašeno je carstvo, na čelu sa carem Napoleonom III. Nakon puča 1851. godine, Dima je pao u nemilost i pobjegao od svojih povjerilaca u Brisel (Belgija).


Tamo je započeo svoje „Memoare“, koji po svojoj umjetničkoj vrijednosti nisu inferiorni u odnosu na njegovu najbolju beletristiku.


Vrativši se u Pariz 1853. godine, pisac je osnovao časopis Musketar, kasnije preimenovan u Monte Kristo, i stvorio sopstveno pozorište - oba su se završila neuspješno: Dima je zaradio mnogo novca, ali ga je stalno trošio na luksuzan način života.



Afričke strasti



Žord Sand je Aleksandra Dima nazvao „genijem života“. Ovom opisu bi se lako mogle dodati reči „... i ljubavi“. Kada bi Dima oca posetio odrasli Dima sin, što se nije dešavalo baš često, u kući je nastala gužva, otac je jurio po sobama, pokušavajući da sakrije brojne poluobučene žene u ormarima i sobama za sluge. Družili su se sa sinom, delili su misli, vesti, književne planove.


Pisac je mogao imati nekoliko ljubavnica odjednom, iako nije zahtevao lojalnost od svojih žena. Dima je često svojim ljubavnicama davao nepristojne epigrame i pesme sopstvenog sastava. Ako bi se dama uvredila, uveravao ju je da će „sve što je izašlo iz pera tate Dime jednog dana mnogo vredeti“.


Pažljivi biografi su izračunali da je tvorac „Tri musketara“ imao 500 ljubavnica; ovo je impresivno, ali je manje od broja djela koje je stvorio. U Parizu su se pričale legende o Diminom burnom temperamentu.

Don Žuan dobrog srca


Ovaj strastveni Don Žuan je imao dobro srce. Sve njegove ljubavnice su to osjećale i cijenile. Jedna od njih, Melani Valdor, napisala je njegovom sinu nakon smrti Aleksandra Dime: „Ako je postojao čovjek koji je uvijek bio ljubazan i velikodušan, to je, naravno, bio tvoj otac.“


... Došavši 1823. godine iz svog rodnog grada Viler-Koterea u Pariz, mladi Dima se nastanio u kući na Trgu Italijen. Njegova komšinica bila je ljubazna, slatka i nježna žena - krojačica Lora Labe, koja je bila osam godina starija od Aleksandra.


Mari-Katrin-Lora Labe je rođena 1794. godine u Belgiji, ali su joj roditelji bili Francuzi. Pre dolaska u Pariz, živjela je u Ruanu, gdje se udala, ali se brzo rastala od svog ludog muža.
Prema jednom memoaristi, „Mari nije bila ljepotica, ali je u njenom licu bilo nekih šarmova koji su joj prijali.“

Taj šarm nije promakao vatrenom provincijalcu, koji je uspio da brzo osvoji srce svoje komšinice.


Lora Labe je 27. jula 1824. godine rodila Aleksandru Dima sina, Aleksandra, koji je ušao u književnu istoriju kao autor romana „Dama sa kamelijama“. Dima je priznao dijete 1831. godine, ali gotovo da nije održavao vezu sa majkom. Istina, 1832. godine je pomogao Lori Labe da otvori takozvanu „čitaonicu“ (bile su moderne na vrhuncu romantizma). Dana 26. maja 1864. godine, Lora Labe i Aleksandar Dima sastali su se u gradskoj kući na vjenčanju svog sina. Dima sin je imao ideju da oženi svoje ostarjele roditelje, ali nikada nije uspio. Mari-Katrin-Lora Labe je umrla u Parizu 22. oktobra 1868. godine.



Posljednje godine proveo u jako teškim uslovima za život



Svi biografi napominju da je pisac posljednje godine života proveo u ekstremnom siromaštvu. Od siromaštva su ga spasila djeca - kćerka, književnica, i sin, Aleksandar Dima, plodan, izuzetno popularan dramski pisac i publicista u prošlom veku.


„Prekoravaju me što sam rasipnički nastrojen“, rekao je Dima sinu prije smrti. „Došao sam u Pariz sa dvadeset franaka u džepu.“ I, bacivši pogled na svoj posljednji zlatnik na kaminu, završio je: „I gle, uštedio sam ih... Gle!“


Godine 1870, Aleksandar Dima je ponovo bankrotirao, po dvadeseti put u životu. Ubrzo je doživio prvi moždani udar. Poluparalizovan, uspio je da stigne do kuće svog sina. Ipak, Dimina lična priča imala je srećan kraj: posljednje dane proveo je u kući svog sina, među voljenim ljudima koji su brinuli o njemu.


Nestajao je, a da nije klonuo duhom: ugledni starac je uživao u tome da guvernanta svojih unuka pocrveni, s vremena na vrijeme predlažući joj da pobjegne sa njim u Italiju. Nekoliko dana kasnije, 6. decembra, on je  otišao. Dimina smrt je prošla gotovo nezapaženo, jer se poklopila sa porazom Francuske u ratu sa Pruskom i okupacijom francuske teritorije od strane njemačkih trupa.