Pogrešan pritisak u gumama ne samo da povećava potrošnju goriva, već može dovesti i do opasnih situacija u vožnji. Iako mnogi vozači zanemaruju redovne provjere, one su ključne za bezbjednost.

Optimalan pritisak vazduha za zimske, ljetnje ili gume za sva godišnja doba zavisi prvenstveno od vozila, a tačne specifikacije propisuje proizvođač. Ove informacije obično možete pronaći na jednom od sljedećih mjesta: na naljepnici sa unutrašnje strane B-stuba na strani vozača, sa unutrašnje strane poklopca rezervoara za gorivo, u pretincu za rukavice ili u uputstvu za upotrebu vozila.

Alternativno, možete potražiti vrijednosti u onlajn tabelama. Važno je znati da pritisak mora biti prilagođen opterećenju vozila – potrebno ga je povećati kada je vozilo potpuno natovareno. Ako želite da uštedite još više goriva, možete malo povećati pritisak za 0,2 do 0,3 bara iznad preporučene vrijednosti, ali to može smanjiti udobnost vožnje jer gume postaju tvrđe. Neki proizvođači čak navode dvije vrijednosti: nižu za udobnost i višu za ekonomičniju vožnju.

Koliko često treba provjeravati pritisak u gumama?


Stručnjaci preporučuju provjeru pritiska u gumama svake dvije nedjelje, ali malo vozača to radi. Redovne provjere su neophodne za bezbjednost, jer prenizak pritisak može učiniti vaše vozilo nestabilnim i, u najgorem slučaju, može izazvati opasno pucanje gume. Kod novijih automobila, sistemi za praćenje pritiska u gumama (TPMS) će vas upozoriti na problem, a mnogi takođe prikazuju tačan pritisak na displeju.

Čak i sa TPMS-om, i dalje se preporučuje ručna provjera s vremena na vijreme, posebno ako primjetite promjene u ponašanju vozila, neobične zvukove ili ako jedna guma djeluje više ispumpano od ostalih. Čak i mala odstupanja od samo 0,5 bara mogu povećati vaš zaustavni put i povećati potrošnju goriva za oko 0,3 litra na 100 kilometara.

Najbolji mjerači pritiska u gumama u testu


Ako se odlučite za kupovinu sopstvenog mjerača, testovi vam mogu pomoći u izboru. Prema jednom od njih, pobjednik testa je Flaig sa ocenom 1,4 (vrlo dobro). Slijede ga AstroAI (1,7 – dobro) i ATsafepro (2,1 – dobro). Mannesmann mjerač je ocijenjen kao zadovoljavajući (3,3), Qwork kao dovoljan (3,6), dok je Michelin mjerač dobio nedovoljnu (5,0) ocjenu u testu.

Posljedice nepravilnog pritiska u gumama


Vožnja sa preniskim pritiskom čini automobil „sunđerastim“ i nestabilnim, što je posebno primjetno prilikom promjene trake. U ekstremnim slučajevima može se aktivirati i ESP sistem, što je jasan znak da treba odmah da provjerite gume. S druge strane, nešto viši pritisak (0,2 do 0,3 bara) se smatra bezbjednim i može smanjiti potrošnju, piše Indeks.

Međutim, znatno previsok pritisak je opasan jer smanjuje površinu kontakta gume sa površinom, što rezultira lošim prianjanjem, posebno na mokrim putevima. Takođe dovodi do neravnomernog habanja gazećeg sloja i skraćuje vijek trajanja gume.

Kako pravilno izmjeriti pritisak?


Najlakši način da provjerite i dopunite gume je na benzinskoj pumpi, gdje je usluga obično besplatna. Ključno je proveriti pritisak na hladnim gumama, idealno prije nego što počnete da vozite ili nakon što pređete samo nekoliko kilometara do najbliže pumpe.

Topli vazduh se širi, što može dovesti do netačnog, višeg očitavanja. Prilikom provjere, ne zaboravite rezervnu gumu, ako je imate. Provjera je obavezna prije svakog dužeg putovanja ili prilikom sezonske promene guma.