Marija Montesori se bavila dječjim razvojem od njihovog rođenja pa do rane adolescencije i postavila je ključne teorije i koncepte u oblasti pedagogije.
Njen rad naglašava tri ključna perioda u formiranju karaktera djeteta, a njen najznačajniji doprinos pedagogiji je koncept "normalizacije" kod djece.
Ovaj termin se odnosi na fenomen koji se javlja kod djece kada se potpuno posvete aktivnosti koju su sami odabrali.
To znači da dijete duboko i s punom koncentracijom učestvuje u nekoj aktivnosti koja ga privlači. Montesori je smatrala da je ovo ključno iskustvo za djetetov razvoj jer ga uči samokontroli, disciplini i dubokom angažovanju.
Normalizacija omogućava djetetu da razvija svoje sposobnosti i vještine na prirodan način.
Montesori je takođe isticala da volja i poslušnost predstavljaju dio jednog istog fenomena i da djeca imaju urođenu motivaciju za sopstvenim razvojem, a razvoj poslušnosti se odvija kroz tri stadijuma:
Prvi stadijum je kada dijete povremeno sluša, a poslušnost zavisi od razvoja njegovih sposobnosti.
Drugi stadijum je kada dijete postaje sposobno da se redovno povinuje zahtjevima.
Treći stadijum je kada dijete pokazuje spremnost i radost u poslušnosti, često prema autoritetima kao što je vaspitačica.
Ona je identifikovala i tri ključna perioda u razvoju karaktera djeteta:
Period do šeste godine:
Dijete u ovom periodu ne razlikuje dobro od zla, ali se formiraju temelji karaktera. To je vrijeme intenzivnog napora i energetske neuravnoteženosti.
Period od šeste do dvanaeste godine:
Dijete postaje svjesno razlike između ispravnog i pogrešnog, oblikuje svoju moralnu svijest i razvija socijalnu svijest.
Period od dvanaeste do osamnaeste godine:
Dijete razvija osjećanje ljubavi prema državi, pripadnost naciji i postavlja temelje za odraslo doba.
Marija Montesori je razvila sistem obrazovanja i vaspitanja koji se temelji na ovim teorijama. Ona je naglašavala da djeca ne treba da budu podvrgnuta prijetnjama ili laskanju, već da im treba pružiti normalne uslove za život kako bi se razvijala prirodno. Njen pristup i metode su inspirisale mnoge škole širom svijeta, a Institut Marije Montesori, osnovan od strane njenog sina, nastavlja tradiciju njenog rada i obrazovanja.
(Stil)