KRAJ UZNEMIRAVANJU Ukoliko potrošač nije dao pristanak, nema telefonskih poziva. Kazne do 50.000 dinara
Nakon današnjeg usvajanja izmjena Zakona vansudski sporovi bi trebalo da se brže i lakše rješavaju, jer je predviđeno obavezno prisustvo trgovaca. Među izmjenama o kojima se dosta govori je pravljenje registra „Ne zovi“ na kojem bi trebalo da se nađu svi potrošači koji ne žele da ih nasrtljivi prodavci pozivaju telefonom nudeći im razne proizvode i usluge. Značajna stavka biće obavezan proračun za usluge koje su skuplje od 5.000 dinara.
Među udruženjima za zaštitu potrošača mišljenja su podijeljena, pa dok jedni imaju velika očekivanja, drugi smatraju da nove odredbe bez njihove primjene u praksi kupcima neće donijeti ništa novo. Kako kažu, postoji čitav niz stavki koje nisu unijete u ove izmjene, iako su u skladu sa praksom Evropske unije, a čak su nekada ranije postojale i u našim zakonima o zaštiti potrošača, koje su u silnim izmjenama ispale.
Potrošači očekuju da ubuduće efikasno riješe problem u besplatnom vansudskom postupku. Do sada prodavci nisu morali da budu prisutni na vansudskom poravnanju, pa i ne čudi podatak Ministarstva trgovine da su od 22.213 evidentiranih potrošačkih prigovora samo dva riješena vansudski.
Kako navodi Petar Bogosavljević iz pokreta za zaštitu potrošača, vansudsko rješenje je postojalo i ranije kao opcija, ali se nije primenjivalo, i trgovac ni po ovom propisu neće morati da prihvati prijedlog.
Za one koji prekrše stavke Zakona o zabrani direktnog oglašavanja telefonom, faksom ili elektronskom poštom, ako potrošač nije dao svoj pristanak na to, slijede kazne do 50.000 dinara. Međutim, kako Bogosavljević kaže ni po dosadašnjem zakonu to nije bilo dozvoljeno.
– Pravo je pitanje da li će nadležne državne institucije obezbjediti odgovarajuće mehanizme da se zakon i poštuje – kaže sagovornik.
– Bez toga, bilo da su kazne ili drugi način u pitanju, neće biti promjena u korist potrošača – dodaje.
Pravljenje proračuna – majstor ne smije da „dere“
Značajna stavka biće obavezan proračun za usluge koje su skuplje od 5.000 dinara. Mnogima se dešavalo da ih majstor poslije popravke šokira cijenom svog rada, jer će sada trgovac morati da pripremi račun sa specifikacijom i pribavi pisanu saglasnost kupca za pružanje usluga.
Kako su iz Nacionalnog saveza organizacije portošača MOPS rekli, podržavaju nova rješenja, ali takođe podvlače značaj efikasnog sistema primjene tih normi. I oni poručuju da i sada u praksi izostaje sankcionisanje trgovaca koji obavljaju nepoštenu poslovnu praksu.
Vansudska rešenja
Rad tijela za vansudsko rješavanje sporova, koji potrošačima treba da obezbjedi zadovoljenje pravde, finansira se iz budžeta. Postupak će biti besplatan za obje strane, a ako odbiju da učestvuju, za trgovce slijede kazne. U mnogim zemljama u insotranstvu postoje sudovi za „bagatelne sporove“ gdje se sudije bave isključivo potrošačkim sporovima i, kako Bogosavljević kaže, daju izvanredne rezultate.