Jednogodišnji rok zastarjelosti, prema Zakonu o obligacionim odnosima, propisuje u članu 378 da za jednu godinu zastarijevaju potraživanja naknade za isporučenu električnu i toplotnu energiju, plin, vodu, dimnjačarske usluge i za održavanje čistoće.

- Pri tom se misli na usluge izvršene za potrebe domaćinstva. Dakle, kad su fizička lica u pitanju, kad su potrebe domaćinstva u pitanju i kada pričamo o toplani, električnoj energiji, vodovodu i čistoći, godinu dana od dana kad je nastala obaveza da se račun plati - rekao je za AloOnline.ba pravnik Milko Grmuša.

On je istakao da se taj rok odnosi i na RTV taksu, te telefon i komunikacione usluge.
- To je ono što je vezano za rok od godinu. Međutim, ako građani plate zastarjelu obavezu, nemaju pravo poslije da zahtijevaju povrat novca. Smatra se da obaveza i dalje postoji, samo nije utuživa. Tad je riječ o naturalnoj obavezi - kaže Grmuša i dodaje da, ako ljudi poslije četiri godine, primjera radi, plate račun za grijanje ili za telefon, ne mogu tražiti osnovano povrat novca nazad.

Pravo na umanjenje računa


Što se tiče prigovora po zakonu komunalnih djelatnostima, postoje slične odredbe i u Zakonu o obligacionim odnosima i u Zakonu o zaštiti potrošača.
- Svaki primalac usluge, odnosno korisnik usluge, ima pravo, pa čak i obavezu, da prijavi davaocu komunalne usluge da se usluga ne izvršava onako kako ugovor i zakon propisuje. Na primjer, za grijanje. Za dane kad uopšte nema grijanja, odnosno radijator je potpuno hladan, potrebno je da napišete prigovor da nemate uopšte grijanje i tražite da vam se ne naplaćuje za te dane  - kaže Grmuša.

[caption id="attachment_219825" align="alignnone" width="473"]Grmuša vanredna sjednica FOTO: Printscreen[/caption]

Dotrajalost mreže, ističe on, što je i najčešći uzrok hladnih radijatora, nema nikakve veze sa potrošačima.

- Građani uredno plaćaju svoje račune. Nije njihova ugovorna obaveza da održavaju toplifikacioni sistem. To je to je jasno kao dan. Dakle svaki građanin za dane kad nije isporučena toplotna energija ima pravo da mu se odbije za taj dan kompletna cijena grijanja. A, ako je grijanje isporučeno, ali je mlak radijator, imate proporcionalno smanjenje. Znači ne za cijeli dan, nego se smanji cijena grijanja - ističe Grmuša.

Kako kaže, u prigovoru navesti ime i prezime, adresu, šifru mjesta gdje se plaća račun i tačne datume kada, recimo, grijanja nije bilo - rekao je i naveo primjer i prigovora za lošu isporuku interneta, električne energije...
- Svaki dan kada internet "šteka", da se tako izrazim, čovjek ima štetu. I onda se može tražiti, ne samo da se smanji cijena računa za internet nego i naknada štete koja je pretrpljena, ako ima neki gubitak. Ako sam ja izgubio posao od 1.000 maraka zato što nisam imao internet, onda imam pravo da tražimo od  davaoca usluge da mi to nadoknadi. To se sve zahtjeva pismeno - kaže Grmuša.

On je podsjetio i na ranije situacije sa firmama koje nisu bile zadovoljne isporukom električne energije.
- Plaćale su industrijsku cijenu, ali nisu dobijali električnu energiju određenog kvaliteta, snage i napona, pa je dolazilo do kvarova na mašinama - naveo je.

Kako kaže Grmuša, kopd nas je osnovni problem to što komunalna preduzeća nastupaju sa pozicije autoriteta države.
- To je nešto što je ostalo iz bivšeg sistema gdje vodovod, toplana, elektroprivreda smatraju da su oni kao država i vi se trebate njima izvinjavati kad im se uopšte obratite. Ali, to je potpuno pogrešno po našim savremenim zakonskim pozitivnim mišljenjima. Dakle, oni su davaoci komunalnih usluga koji su sa nama u ugovornom odnosu. Mi smo jednaki u tom ugovornom odnosu i tačno se zna šta je čija obaveza. Naše je da platimo uslugu, a njihova je da isporuče uslugu onako kako smo ugovorili. Ko to ne radi, snosi posljedice - ističe Grmuša.

On podvlači da su za građane od posebne važnosti prigovori, koje treba poslati preporučeno poštom ili njima na protokol, te u krajnjem slučaju mejlom, kako bismo mogli da dokažemo da smo mi njih upozoravali.
- Bitno je da imamo dokaz da smo mi na vrijeme, kao savjesna strana, uradili svoj dio ugovorne obaveze - rekao je Grmuša i naveo da su po ovom pitanju Banjalučani poprilično savjesni, ali ipak nedovoljno.

- Sve više je prigovora i sve više se ljudi interesuje za svoja prava, jer ako oni to ne urade, sigurno neće sistem. Idealno bi bilo da grad ili inspekcije ili ministarstvo, pa na kraju krajeva i davalac komunalnih usluga sam da obavijesti građane da ima problema u isporuci, te da samim tim sami umanje račune, što bi bilo fer - naveo je Grmuša.


Svaki račun ima period zastare


U Udruženju za zaštitu potrošača "Don" kažu da su primijetili različita tumačenja oko zastare potraživanja, pa su pojasnili kada i kao se ostvaruje jednogodišnja zastara.

Jednogodišnja zastara za komunalne i slične usluge

Zastarijevaju za jednu godinu potraživanja za:

1. Isporuku električne energije


  • Računi elektrodistribucije za struju zastarijevaju u roku od 1 godine od dana dospijeća računa.


2. Isporuku toplotne energije

  • Računi toplana (centralno grijanje) zastarijevaju za 1 godinu od dana dospijeća.


3. Komunalne usluge

  • Odvoz smeća, održavanje čistoće, dimnjačarske usluge i slične usluge: zastara je 1 godina.


4. Vodosnabdijevanje

  • Računi za vodu i kanalizaciju zastarijevaju u roku od 1 godine od dana dospijeća.Kada počinje rok?


Rok od 1 godine počinje teći od dana kada je račun dospio na naplatu (ne od dana kada je izdat).

Posljedice


• Ako bilo koje komunalno preduzeće u roku od 1 godine ne pokrene postupak naplate (ili ako dužnik ne prizna dug uplatom), dužnik se može pozvati na zastaru.

• Sud tada odbija tužbu kao neutemeljenu zbog zastare.

• Dug ne prestaje postojati, ali postaje neutuživ prinudnim putem – dužnik ga može platiti samo dobrovoljno.

Iz Udruženja "Don" su naveli da je od posebne važnosti:

• Provjeriti u svakom od javnih komunalnih preduzeća da li ste tuženi i za koji period;

• Ukoliko ne dobijete odgovor, provjerite u Sudu da li se protiv Vas vodi sudski ili vansudski postupak pokrenut od strane nekog od javnih
preduzeća;

• Ukoliko ste tuženi i vaš predmet još uvijek nije iz nekih razloga došao na naplatu ne možete se pozvati na jednogodišnju zastaru.