Pojavom prve riječi dijete počinje verbalno da komunicira. Važno je zapamtiti da govor nije jedini način komuniciranja, i da dijete komunicira sa nama i prije pojave prve riječi koja ima značenje, piše diplomirani logoped Smilja Majević za Stetoskop.
Kako dijete komunicira?
Dijete komunicira sa nama od prvog dana života. Plač, osmijeh, oglašavanje, gugutanje, vokalizacija, ubrzano disanje, posezanje, upiranje prsta, ali i udaljavanje, skrivanje, i bezbroj drugih aktivnosti smatraju se načinima na koje dete komunicira sa nama.
Potreba za komunikacijom i kontaktom je urođena i svaka beba dok je budna ostvaruje različite interkacije sa roditeljima. U periodu dok beba ne govori ili dok dijete tek uči nove riječi i bogati rječnik, umjesto verbalne komunikacije kroz riječi i rečenice komunikacija će biti kroz neverbalne poruke (posezanje, naginjanje, sklanjanje, odmahivanje, guranje…) ili kroz oglašavanje u vidu vokalizacije, gukanja, brbljanja…
Učenje nove riječi
Učenje nove riječi najčešće podrazumijeva prvo razumijevanje značenja koju data riječ ima, a potom izgovaranje i korišćenje te reči u skladu sa situacijom u kojoj se dijete nalazi.
Da bismo pomogli djetetu da nauči novu riječ možemo djetetovoj neverbalnoj poruci pridružiti značenje. To znači da kad dete pokaže telom ili se oglasi, mi izgovorimo reč koju bi ono reklo da zna da govori.
Primjer: ako dijete rukom poseže ka hrani sa željom da je dohvati, mi u toj situaciji možemo odreagovati tako što ćemo reći riječ koju bi dijete reklo kad bi govorilo – „daj“. Na ovaj način dijete u konkretnoj situaciji čuje riječ koji bi trebalo izgovoriti da bi dobilo željenu stvar.
Preduslovi za uspješnost u ovoj aktivnosti:
posmatrajte dijete i pratite njegova interesovanja,
pratite dijete da biste uočili na koji način komunicira sa vama,
reagujte sad i ovdje, dajete riječ koja je konkretna i vezana za situaciju u kojoj se dijete nalazi,
izgovarate pojedinačnu riječ ili kratku rečenicu,
ne zahtjevajte da dijete ponovi riječ za vama.
Podstičući govor na ovaj način možemo brže doći do novih riječi. Rezultata neće biti istog trena, ali doslednim ponavljanjem dijete će povezati svoju aktivnost sa riječju koju mu nedostaj. piše Steteoskop.info.