Brojni građani Bosne i Hercegovine posljednjih dana primaju sumnjive SMS poruke navodno u ime BH Pošte, u kojima se navodi da pošiljka nije uspješno dostavljena te da je potrebno kliknuti na link kako bi se ažurirala adresa ili pošiljka neće biti isporučena. Iza ovakvih poruka, upozoravaju stručnjaci, stoje internet prevaranti koji pokušavaju ukrasti lične podatke i novac građana.

Ovaj vid prevare, poznat kao phishing, ponavlja se u ciklusima i često se širi putem SMS poruka, e-mailova i društvenih mreža. Uz “poruke pošte”, aktivne su i lažne nagradne igre velikih tržnih centara, koje takođe služe kao mamac za lakovjerne korisnike.

Murisa Marić iz Udruženja za zaštitu prava potrošača “Don” Prijedor potvrdila je da su građani često na meti prevaranata i istakla da je ključno u ovom slučaju obavijestiti nadležne

– To je nešto što se ponavlja i nešto što bi se svakako trebalo prijaviti policiji. Jedino policija može da vidi odakle poruke stižu, odnosno da li uopšte i stižu iz naše zemlje ili iz inostranstva. Apelujemo na sve potrošače da ne nasjedaju na ovakve poruke. Svi otprilike znaju kada su nešto naručivali, treba li nešto da im stigne itd. Na ovaj način se samo traže modusi kako olako doći do novca. Takođe, ovo je nešto što se ne može tako jednostavno riješiti zato je jako bitno da se ovo prijavi policiji kako bi se ušlo u trag prevari. Nažalost, u ranijem periodu smo imali ljude koji su nasjeli i ostajali bez novca. Zato je važno da se prenese poruka da je policija ipak nadležna za ovakve stvari – kazala je Marićeva za Aloonline.

Govoreći o prevenciji, Marićeva naglašava da je podizanje svijesti građana najvažnije oružje protiv digitalnih prevara.
– To je nešto što je zaista dobro pitanje i što je najveći upitnik. Lako se dolazi do brojeva građana, ne do konkretno podataka vlasnika SIM kartice, već do kontakta i tako prevaranti nasumično biraju žrtve. Sve je do nas, koliko razmišljamo o tome. Prevaranti koriste zvučne nazive preduzeća (pošte, trgovačkih centara...) kako bi namamili građane. Mi smo u tom momentu jedini znamo da li smo nešto naručili ili ne. Važno je napomenuti da sve te poruke u svom sadržaju imaju obmanjujući dio koji nam može ukazati da se radi o prevari i to je zaista do nas da li ćemo prepoznati – kazala je Murisa Marić iz Udruženja “Don” Prijedor.

Apel BH Pošte: Kako prepoznati prevaru


Iz BH Pošte takođe upozoravaju građane da je njihov naziv i logotip posljednjih mjeseci često zloupotrebljavan u okviru sajber kriminalnih aktivnosti, s ciljem krađe novca i ličnih podataka korisnika.
-Zbog digitalizacije, novih tehnologija, online plaćanja i sve šire upotrebe interneta i društvenih mreža, u posljednje vrijeme često su znak i logotip BH Pošte bili predmet tzv. sajber kriminala, tj. bili su zloupotrebljeni od strane neovlaštenih lica koja su pokušavala prevariti korisnike interneta. Najčešće su korištene lažne web adrese koje su bile predstavljene kao domene BH Pošte, a cilj im je bila krađa i zloupotreba ličnih podataka, te krađa novca i podataka o bankovnim karticama. Građanima savjetuju da uvijek provjere adresu web stranice – lažne domene se često razlikuju od originala samo u jednom slovu. Posebno upozoravaju da BH Pošta nikada ne traži podatke o bankovnim karticama niti druge sigurnosne podatke Posebno ističemo da BH Pošta ne traži svojim korisnicima lične podatke u smislu broja kartice i druge sigurnosne podatke i da je svaki takav pokušaj najvjerovatnije pokušaj zloupotrebe - upozoravaju građane iz BH Pošta.

Mame građane i preko lažnih nagradnih igrara


Osim lažnih poruka pošte, prevaranti sve češće koriste društvene mreže kako bi organizovali lažne nagradne igre u ime poznatih trgovina i brendova. Od korisnika se traži da ostave lične podatke, što im otvara vrata za krađu identiteta.
-Korisnici društvenih mreža često su žrtve lažnih nagradnih igara u kojima, najčešće, moraju dati svoje lične podatke. Kao zaštitu od ovakvih vrsta prevara savjetujemo da izdvojite malo vremena i provjerite oficijelne nazive profila na društvenim mrežama - navode iz BH Pošte.