Novi zakon o bahatoj vožnji u BiH donosi strože mjere za nesavjesne vozače – visoke kazne, oduzimanje vozila i dozvola, te obavezno testiranje na droge i alkohol. Ipak, stručnjaci upozoravaju da ovaj zakon "gasi vatru, ali ne i žarište".
Predstavnički dom Parlamentarne skupštine BiH usvojio je sinoć Zakon o kažnjavanju bahate vožnje, koji će stupiti na snagu nakon potvrde u Domu naroda.
Zastupnik Saša Magazinović potvrdio je za federalne medije da zakon predviđa visoke novčane kazne, dugoročno oduzimanje vozačkih dozvola te privremeno i trajno oduzimanje vozila.
- Neće više biti odbijanja testiranja na droge. Policija će dobiti snažne alate da s ceste skloni potencijalne ubice za volanom. Kada te ljudi izaberu u parlament, to je kao da sa svakim od njih potpišeš društveni ugovor povjerenja da ćeš raditi u najboljem interesu društva i države. Ovaj zakon je u najboljem interesu društva u cjelini - poručio je on.
Milija Radović iz Agencije za bezbjednost saobraćaja RS kazao je za Aloonline da nije u potpunosti zadovoljan ovim izmjena i dopunama.
Novi zakon odraziće se i na prekršajno-sudske procese
- Promijenili su mnogo toga. Na primjer, promijenili su određene definicije Zakona osnova bezbjednosti saobraćaja kao što su definicije naselja, ometanja saobraćaja, kao i definicija saobraćajne nezgode – kazao je Radović za Aloonline.ba ističući da nije siguran na koji način će se to odraziti na prekršajne i sudske procese.
Prema njegovom mišljenju, zaboravljene su neke bitne stvari zbog čega smatra da su problemi parcijalno riješeni.
-Imate procenat vozača, do nekih pet odsto, kojima nikakva priča, kazne ili preventive ne mijenjaju njihovo bahato ponašanje u saobraćaju. Takvi se moraju skloniti sa ulica radi bezbjednosti ostalih učesnika u saobraćaju – kazao je Radović za naš portal.
Kazne za "bahatu vožnju" gase vatru, ali ne i žarište
Radović rješenje vidi u novom zakonu.
-Ostale su neke minorne kazne kao što je kazna od 40 KM ukoliko vozite dijete bez sjedalice. Ako ugrozite pješaka na pješačkom je ista novčana kazna kao i za prethodni prekršaj. I to je trebalo izmijeniti – kaže Radović ističući da novi zakon "gasi vatru, ali ne i žarište".
Smatra da bi Ministarstvo transporta i komunikacija trebalo izaći sa novim zakonom što prije koji će biti po uzoru na zakone iz okruženja, kao što su zakoni Srbije, Hrvatske i Slovenije i uskladiti kazne sa regionom.
Na kraju ističe da se ne smije zaboraviti preventiva i edukacija učesnika u saobraćaju kako bi se smanjio broj saobraćajnih nesreća.
Šta podrazumijeva "bahata vožnja"?
BiH je jedna od rijetkih država u kojoj zakonski nije bila prepoznata bajata vožnja koja je ovim izmjenama i dopunama definisana kao "postupanje vozača u gruboj suprotnosti s pravilima saobraćaja, prilikom kojeg vozač ne pokazuje obzir prema bezbjednosti u saobraćaju, odnosno ozbiljno narušava bezbjednost u saobraćaju“.
Pod bahatom (obijesnom) vožnjom, ukoliko se izmjene i dopune zakona usvoje, smatraće se:
– kada vozač u razmaku od 20 minuta dva ili više puta prođe svjetlosni saobraćajni znak (semafor) dok mu je prolazak zabranjen;
– kretanje vozilom u naselju brzinom većom za 40 km/h od najveće dozvoljene brzine u naseljenom mjestu ili najveće dozvoljene brzine određene saobraćajnim znakom ili opštim ograničenjem brzine, odnosno izvan naselja brzinom većom za 60 km/h od najveće dozvoljene;
– kada vozač pretiče kolonu vozila pri čemu svojim vozilom prelazi ili se kreće po punoj liniji koja razdvaja saobraćajne trake;
– kada vozač upravlja vozilom s koncentracijom alkohola u organizmu većom od 1,5 promila ili pod uticajem narkotika ili drugih psihoaktivnih supstanci.
Kolike su nove kazne za bahatu (obijesnu) vožnju:
- Kazna za odbijanje testa na droge povećava se sa 400 KM na 1.000 KM, a policija će moći da zadrži vozača pod uticajem narkotika do 12 sati, što je do sada važilo samo za pijane vozače.
- Kazne za korišćenje mobilnog telefona tokom vožnje povećavaju se sa 200 na 400 KM, ako vozač izazove nesreću dok telefonira, kazna može iznositi i do 2.000 KM uz zabranu upravljanja vozilom do šest mjeseci.