Život koji bi mnogima djelovao nezamislivo ograničen, za nju je bio jedina stvarnost – sve dok nije napustila vjersku zajednicu Houmstad Heritidž u Vaku, Teksas.

„Ne mogu dovoljno vjerno da opišem koliko je život tamo bio sumoran“, rekla je Tabita u svojoj ispovijesti za The Independent.

Ova konzervativna hrišćanska zajednica broji oko 1.200 članova, a dio njih živi na izolovanom imanju od 500 hektara, bez pristupa obrazovanju, slobodnom tržištu rada ili osnovnoj zdravstvenoj njezi. Turistima i školskim grupama zajednica djeluje kao idilično seosko utočište, ali bivši članovi tvrde da iza fasade stoji potpuna kontrola, izolacija i zlostavljanje.

Žene bez izbora: brak, porođaji i rad bez plate


Tabita je kao dijete sanjala da postane doktorka. Umjesto toga, učila je samo azbuku – bez matematike, nauke ili istorije.
„Odmalena su nas pripremali za brak i rađanje“, kaže ona.

Već sa 13 godina radila je u kafiću i pekari u okviru zajednice. Radila je četiri dana sedmično, ali nije dobijala platu do svoje 19. godine – jer djeca u zajednici, kako kaže, „nemaju pravo na novac“.

Poslije sedam godina pranja sudova, unapređena je u konobaricu, što se smatralo prestižnim poslom za žene. Taj posao je obavljala skoro deceniju, sve do odlaska iz zajednice.

Neke žene su pomagale babicama u porođajima i njezi starih i umirućih. Upravo te babice danas su predmet optužbi bivših članica zajednice.

Nelegalna praksa: „Rekla mi je da nema licencu, ali da je to legalno“


Tabitina snaja Noa Ho porodila se uz pomoć babica iz zajednice. Nikada nije bila kod ljekara. Kada je ostala trudna 2017, pitala je glavnu babicu Amandu Lankaster da li ima licencu. Amanda je priznala da nema, ali je uvjerila da to što radi „jeste legalno“.

U Teksasu, zakon zahtijeva da babice posjeduju licencu, budu pod nadzorom i redovno se stručno usavršavaju. Nelegalna praksa povlači ozbiljne kazne – novčane, ali i zatvorske.

Dvije bivše članice zajednice podnijele su prijavu protiv Lankaster, navodeći da je nelegalno obavljala porođaje i izazvala trajne povrede.

Amanda Lankaster za The Independent tvrdi da su svi korisnici njenih usluga potpisali informisani pristanak u kojem je jasno navedeno da nije licencirana.

Kult ili zajednica? Dvije verzije istine


Bivši članovi Houmstad Heritidža opisuju zajednicu kao zatvoreni sistem kontrole, gdje su vođe imale apsolutni autoritet, a dovoditi ih u pitanje značilo je dovoditi u pitanje boga, prenosi Lepa i Srećna.
„Sama pomisao da imaš autonomiju značila je da si u pobuni protiv Boga“, kaže Tabita.

Portparol zajednice, Džozaja Viler, negira optužbe:
„Mi smo otvorena, napredna crkvena zajednica. Sve suprotno od toga je lažno.“

Ipak, svjedočanstva bivših članova govore o decenijama potiskivanja osnovnih ljudskih sloboda, što ostavlja duboke emocionalne i fizičke ožiljke.