UTOČIŠTE ZA DJECU I ODRASLE „Plavi telefon“ se usijao od poziva, sve češće prijave nasilja nad djecom i zlostavljanje
Savjetodavna linija za djecu i mlade „Plavi telefon“ (080 050 305) od početka godine pa do danas, zaprimila je ukupno 3.132 poziva. Ova anonimna i besplatna linija, usijala se od vapaja građana za pomoć i njihovom potragom za utočištem od naizgled nerješivih problema koji ih svakodnevno muče, a važan podatak je i taj da su u navedenom periodu imali ukupno 13 prijava sumnji na nasilje nad djecom.
Sa druge strane telefona, građane dočekuje topli glas psihologa i volontera koji bez osude, ismijavanja, kritike ili čuđenja, svakim danom od devet do 22 časa, ulažu sve napore i resurse kako bi pružili potrebnu pomoć.
Problemi sa mentalnim zdravljem
Koordinator rada “Plavog telefona”, Maja Kovačević, rekla je za Aloonline.ba da su najčešći razlozi zbog kojih se djeca, ali i odrasli obraćaju, jesu problemi sa mentalnim zdravljem, a najčešće teme o kojima razgovaraju jesu strah i anksioznost, depresivnost, usamljenost, suicidalne misli i samopovređivanje.
– Pored tema iz oblasti mentalnog zdravlja, česta tema razgovora jeste i nasilje i zlostavljanje, pri čemu je najzastupljenije fizičko i emocionalno nasilje kao i nasilje putem interneta. Takođe, česta tema razgovora su i vršnjački odnosi i teme kao što su partnerski odnosi i problemi sa prijateljima. Isto tako, često nas pozivaju i kako bi razgovarali o porodičnim odnosima. Djeca i mlade osobe nas najviše pozivaju jer imaju poteškoća u komunikaciji sa roditeljima. Često navode da ne nailaze na razumijevanje i podršku od strane roditelja ili da nemaju dovoljno razvijen odnos povjerenja što im otežava da razgovaraju sa njima i saopšte im neki događaj koji je za njih uznemirujuću. Nadalje, često nas pozivaju i kako bi se informisali o seksualnom i reproduktivnom zdravlju – istakla je Kovačevićeva.
Crne sumnje na nasilje nad djecom
Najčešće im se javljaju djeca uzrasta od 14 do 18 godina, pri čemu se djevojčice puno češće obraćaju za savjetodavnu pomoć i podršku u odnosu na dječake. Pored djece i mladih, obraćaju im se i odrasle osobe ukoliko su im potrebni savjet ili pomoć kako bi prevazišli neki izazov sa kojim se suočavaju ili ako im je potrebna pomoć u vezi sa djetetom.
– U toku ove godine imali smo ukupno 13 prijava sumnji na nasilje dok smo u toku 2021. godine zaprimili 32 prijave. Kada su u pitanju prijave nasilja, najveći broj se odnosi na nasilje u porodici (47 % od ukupnog broja svih prijava), dok se ostatak prijava odnosi na nasilje i uznemiravanje putem interneta, zanemarivanje te vršnjačko nasilje. Kada govorimo o nasilju u porodici, najzastupljenije je fizičko i emocionalno nasilje. Počinioci su uglavnom roditelji, a djeca su ta koja su izložena nasilju. U nekim slučajevim, pored djece, jedan partner je, isto tako nasilan i prema drugom partneru. Pored nasilja u porodica, često nam se javljaju djeca ili odrasli koji žele da prijave da je dijete izloženo nasilju na internetu. U nekim slučajevima, djeca trpe nasilje od strane vršnjaka koji im šalju poruke uvredljivog sadržaja, a u nekim slučajevima riječ je i o seksualnom uznemiravanju od strane nepoznatih osoba – kazala je Kovačevićeva.
Psiholozi i volonteri
Na „Plavom telefonu“ su trenutno zaposlena četiri psihologa, a pored njih, na pozive odgovaraju i volonteri koji su uglavnom studenti nekog od humanističkih fakulteta ili su ga završili.
– Pored toga, svi savjetnici prolaze i tromjesečnu obuku za savjetodavni rad na telefonu i četu. Obuka se sastoji iz tri dijela: edukacije iz oblasti osnova savjetodavnog rada sa djecom i odraslim, iskustvenog trening asertivne komunikacije i intezivnih simulacijskih vježbi u okviru kojih savjetnici-volonteri vježbaju pozive različite tematike. Nakon završene obuke, svaki savjetnik dobija svog mentora. Mentor je savjetnik sa dugogodišnjim iskustvom rada na Plavom telefonu i njegova uloga je da uputi novog savjetnika u procedure rada Plavog telefona, o dostupnoj stručnoj literaturi i da vježba pozive sa novim savjetnikom – zaključila je Kovačevićeva.
Niste sami
„Plavi telefon“ je mjesto kome možete da se obratite ako imate neki problem, kada se ne osjećate dobro i kad imaš potrebu da pričaš o tome kako se osjećaš i šta te muči. Ukoliko imate ovakve probleme, pozovite 080 050 305, a poziv je besplatan bez obzira iz koje mreže u Bosni i Hercegovini zovete, bilo fiksne ili mobilne telefonije. Plavom telefonu možete da se obratite i putem mejla ([email protected]) ukoliko vam je lakše da pišete o onome šta vam se dešava i šta osjećate, te da u roku od 72 časa dobijete odgovor. Niste sami.