Prije nekoliko godina na Prinston biznis fakultetu, profesorka Siling organizovala je vježbe o kojima se i danas priča, na temu „Zaradi što više“.
Kako da za dva sata zaradite što više ako imate samo pet dolara?

Podijelila je studente u 14 grupa. Svakoj je dala kovertu sa pet dolara uz zadatak da taj novac ulože i zarade što više, za šta su imali na raspolaganju dva sata, piše Kamatica. Studenti su imali pet dana da naprave plan ulaganja početnog kapitala, kao i tri minuta da ostatku studijske grupe predstave svoj plan, piše portal Bonitet.

Kreativnost u biznisu

Studenti su bili ohrabreni da koriste sve raspoložive resurse, svu kreativnost i poznate alate. Nakon što je konačno čula prezentacije svih ideja, profesorka Siling je prokomentarisala da su ideje iznad njenih očekivanja. Ipak, izdvojila je jednu grupu koja je, po njenom mišljenju, došla do suštine kada su u pitanju biznis, zarada i vrijednost kapitala.

– Očekivano je da će svakome pasti na pamet da pet dolara uloži u kladioničarski tiket ili u lutriju, da nešto kupi jeftino i preproda – prokomentarisala je profesorka.

Neke od grupa bile su izuzetno kreativne:

Jedna grupa je posjetila brendiranu prodavnicu u dan rasprodaje i kupljene stvari preprodala po nekoliko puta većoj cijeni.

Druga grupa je ispred studentskog kampa organizovala provjeru i dopumpavanje guma na biciklima, motorima i automobilima.

Treća je za pet dolara kupila rezervacije nekoliko stolova u elitnim restoranima i preprodala ih za više novca.

Najbolja grupa prodala svoja tri minuta za 650 dolara

Ipak, grupa koju profesorka Siling i danas predstavlja kao primjer razumijevanja osnovnog principa poslovanja, nije se suštinski bavila ni zarađivanjem novca niti time kako da utroši ponuđenih dva sata.

– Grupa koja je za svaku pohvalu zapravo je iskoristila svoj najvredniji kapital. Došli su do zaključka da najvrednije što imaju jesu tri minuta prezentacije – napisala je profesorka Siling.

Pohvaljeni studenti su svoja tri minuta prodali jednoj lokalnoj firmi za 650 dolara. Firmi je dozvoljeno da dođe i predstavi svoje poslovanje u nadi da će zaposliti nekog od studenata.

Bezosov princip: Usredsredite se na ono što se ne mijenja

Po riječima profesorke Siling, suština je uvijek se vratiti na prvi princip – osnovni, onaj koji se neće promijeniti. Najbolji primjer ovakvog pristupa i uspjeha „Amazona“ dao je Džef Bezos:

– U našem poslu, koji se tiče prodaje na malo, znamo da kupac želi: niske cijene, brzu isporuku, veliki izbor. Nemoguće je zamisliti da će se ovakvi uslovi promijeniti i u narednih deset godina. Nemoguće je, ako ste u prodaji, da će vaš kupac tražiti skuplji proizvod. Teško da će doći dan kada će moj kupac reći: Džef, volim Amazon, ali bih volio da cijene budu malo više. Ili: Džef, volim Amazon, ali bih volio da isporučujete malo sporije. Nemoguće – rekao je Džef Bezos na dvadesetogodišnjici osnivanja „Amazona“.

Čime god da se bavite, savjet uspješnih biznismena je da se usredsredite na ono što se ne mijenja i što se neće promijeniti, uz redovno postavljanje pitanja:
Šta je to što se neće promijeniti u narednih deset godina?

(Kamatica)