Gužve u Banjaluci za "Crni petak" nisu bile neuobičajena pojava, posebno u većim tržnim centrima koji obično nude i velike popuste.

Ljudi često čekaju u redovima još od ranih jutarnjih sati kako bi "uhvatili" najbolje ponude.


Ni sniženja nisu dovoljna


Međutim, "Crni petak" u Banjaluci ove godine nije ni približno kao što smo navikli.

https://aloonline.ba/vijesti/apel-gradjanima-na-oprez-prilikom-placanja-putem-interneta-za-tzv-crni-petak/

TC "Delta", koji obično vrvi od ljudi, danas je bio skoro pa prazan.

Sniženja su na svakom koraku: natpisi "30% popusta na sve artikle", "-50% na drugi proizvod", "neodoljiva ponuda od 10% do 50%", ali kupaca nije bilo u tolikom broju kao što je to bilo proteklih godina.

Razlog je jasan – nema se para!

Cijene svega su skočile, računi, hrana i gorivo "jedu" plate, i malo kome ostane za novu odjeću, jakne ili čizme. Mnogi su samo šetali kroz Deltu, pogledali izloge i išli dalje, jer ni sniženja im očigledno nisu dovoljna, pogotovo ako uzmemo u obzir da je i kraj mjeseca.


- Prošle godine bih ovdje kupio bar nešto, a sad jedva da imam i za osnovne potrepštine. Šta ću, bolje da platim struju nego da trošim na gluposti - rekao je jedan Banjalučanin.

Obmana reklamama i propagandom


Izlozi su tradicionalno oblijepljeni oznakama za sniženje, međutim, mnogi sociolozi i zaštitnici prava potrošača upozoravaju da je „Crni petak“ pun trikova i da kupci dobro „otvore oči“ kada odlaze u šoping turu.

Razgovarali smo sa sociologom Jadrankom Berić koja ističe da je „Crni petak“ praznik potrošačkog društva, te da je danas potrošnja zapravo glavno zanimanje stanovništva i obuhvata većinu čovjekovog života.

– Prisutna je u svim sferama života, a tome su doprinijele Frojdove spoznaje o ljudskoj svijesti i Bernajsove manipulativne tehnike reklamno-potrošačke industrije koje se uspješno koriste kroz moć medija. Propaganda manipuliše ljudima, obmanjuje ih reklamama i na taj način uspostavlja sistem iskrivljenih društvenih vrijednosti – izjavila je za ALOonline Jadranka Berić.


Potrošači često kupuju i ono što im ne treba


Potrošači često kupuju i ono što im ne treba samo zbog povoljnih cijena, što dovodi do povećane potrošnje i prekomjerne iracionalne kupovine.
- Impulsivna i nekotrolisana kupovina promoviše konzumerizam, odnosno, stav da su sreća i uspjeh povezani sa potrošnjom materijalnih dobara. Neograničena potrošnja i snažan potrošački duh u većini svjetskih društava neće moći trajati zauvijek – zaključila je Berićeva za ALOonline.

Da li


je slaba potražnja ove godine posljedica tog da se kupuje samo ono što se mora, ili će kupci iskoristiti veče za pazar, ostaje da se vidi.

BONUS VIDEO: