U banjalučkom naselju Priječani već mjesecima postoji udarna rupa koja svakodnevno pravi haos vozačima, ali i ozbiljne troškove.
Prema tvrdnjama mještana, na tom mjestu se dnevno probuši između 15 i 20 guma, a lokalni vulkanizer, kako kažu, „pola dana provede na toj lokaciji“ mijenjajući pneumatike i točkove vozačima koji nisu uspjeli da izbjegnu oštećenje.
Jedan od mještana koji je prilikom nalijetanja oštetio automobil, kaže da su navikli na ovu svakodnevicu, objašnjavajući da su problem prijavljivali nadležnima više puta ali bez ikakve reakcije.
"Svakodnevno vozači probuše između 15 i 20 pneumatika na tom mjestu, kako vulkanizer pola dana provede na toj lokaciji mijenjajuci gume i točkove, te da je stanje na putu odavno prijavljeno nadležnima i da se niko nije odazvao kako bi se rupa sanirala", navode mještani za Aloonline.
Kako kažu, situacija poprima dodatnu dimenziju kada se u obzir uzme činjenica da građani kroz registraciju vozila plaćaju značajne dažbine upravo za održavanje puteva, dok oštećenja poput ovih otvaraju prostor za odštetne zahtjeve prema nadležnim institucijama.
Drugim riječima, neodražavanje jedne rupe na putu može na kraju koštati budžet višestruko više nego njena jednostavna sanacija.
"Sve ovo, naravno, stvara i druge troškove za budžet, s obzirom da je svaku štetu moguće nadoknaditi od nadležnih institucija koje ne održavaju puteve, a građani treba da budu svjesni da prilikom registracije vozila plaćaju i visoke dažbine državi za održavanje puteva. Stoga, ovo je krajnja finansijska neodgovornost vlasti u Banjaluci, s obzirom da će troškovi potraživanja prema nadležnim institucijama biti neuporedivo veći u odnosu na sanaciju rupe u asfaltu", navode mještani.
Kako naplatiti odštetu?
Iz Advokatske kancelarije Stanišić objašnjavaju da je put do odštete jasno propisan, ali praksa pokazuje da građani nerijetko ostanu zarobljeni u dugotrajnoj pravnoj borbi i izvuku "deblji kraj".
"Jedinice lokalne samouprave su dužne da obezbjeđuju i uređuju saobraćajnice koje se nalaze na njihovoj teritoriji i sve putevi koji nisu magistralni ili regionalni. Što se tiče naknade štete, zahtjev se upućuje jedinici lokalne samouprave, u ovom slučaju Gradu Banjaluka. Grad je dužan da to sanira odnosno isplati naknadu štete na osnovu objektivne odgovornosti oštećenom. Ono što je bitno kada se dogodi nezgoda jeste da se pozove policija, da se sastavi zapisnik, da se fotografišu oštećenja, da se procijeni visina štete i da se sa tim dokumentima obrati upravi grada."
Iz advokatske kancelarije "Stanišić" dodaju da je najteža situacija u svemu tome jeste to što Gradska uprava neće da isplati odštetu, pa se ćitav proces sudskim putem dokazuje i isplaćuje. Ti postupci, po njihovim riječima budu dugotrajni.
"U našoj praksi, čest slučaj je i da moramo ići u izvršni postupak nakon pravosnažne presude. Sve to iziskuje mnogo troškova na strani oštećenog, smislu plaćanja advokatskih troškova, usluga i čekanja", pojasnili su iz Advokatske kancelarije Stanišić.
Grad bez odgovora
Portal Aloonline je 7. novembra poslao zvaničan upit Gradskoj upravi Banjaluka, tražeći informacije o nadležnosti, planiranoj sanaciji i razlozima dugotrajnog ignorisanja prijava građana. Prema zakonu, institucije su dužne odgovoriti u roku od 15 radnih dana, a do objave ovog teksta odgovor je izostao.