Federalni ministar trgovine Amir Hasičević donio je Pravilnik o kvalifikaciji prodavnica i drugih oblika maloprodaje, kojim se po prvi put detaljno definišu i objašnjavaju svi oblici prodaje – od klasičnih prodavnica do internet i pokretne trgovine.
Ovaj pravilnik, koji dolazi u trenutku kada je tržište sve dinamičnije, razrađuje ranije zakonski definisane pojmove i dodaje precizna objašnjenja sa ciljem izbjegavanja nesporazuma u tumačenju.
Utvrđeni su oblici prodaje za različite tipove maloprodajnih objekata: specijalizovane prodavnice prehrambenih i neprehrambenih proizvoda, fabričke i klasične prodavnice, minimarkete, supermarkete, hipermarkete, dragstore, diskonte, prodavnice na benzinskim i plinskim pumpama, butike, kioske, prodavnice polovne robe, tržnice, štandove, pokretne prodavnice, kao i prodaju na daljinu, ličnim nuđenjem, putem automata i rashladnih vitrina.
Kriterijumi za njihovu klasifikaciju obuhvataju:
- mjesto i način prodaje
- asortiman proizvoda
- površinu prodajnog prostora
- nivo usluga i cijena
- dostupnost parkinga
- mogućnost dodatnih usluga
- navike potrošača i razvoj trgovine u Federaciji BiH
- Internet prodaja i pokretna trgovina – precizno definisani
Posebnu pažnju privukle su odredbe koje se odnose na internet trgovinu, koja se sada klasifikuje kao prodaja na daljinu. Ona podrazumijeva prodaju i pružanje usluga putem komunikacijskih sredstava između fizički udaljenih lica. Asortiman može uključivati i prehrambene i neprehrambene proizvode, kao i usluge.
Pokretna trgovina definiše se kao maloprodaja bez stalnog prodajnog mjesta, obavljena putem posebno opremljenog vozila, kolica ili čak plovila. Dozvoljena je prodaja prehrambenih proizvoda za svakodnevnu potrošnju, u skladu sa posebnim propisima.
Lično nuđenje i prodaja putem automata
Trgovina ličnim nuđenjem znači da trgovac sam pristupa kupcu i nudi mu robu ili usluge, čak i kada kupac to nije tražio. Takva ponuda može se obaviti u stanu, na radnom mjestu ili drugom mjestu, uz demonstraciju proizvoda.
Prodaja putem automata, odnosno samouslužnih aparata, dozvoljena je za proizvode u fabričkom pakovanju poput hrane i pića, ali zabranjena za alkohol, duhan i pornografski sadržaj.
Rashladne vitrine i problem sive ekonomije
Prodaja putem rashladnih vitrina odnosi se na proizvode koji se mogu nuditi izvan klasičnih poslovnih prostora – poput sladoleda ili bezalkoholnih pića u fabričkom pakovanju.
Iako je zakon još u novembru jasno propisao da svi koji se bave internet prodajom moraju biti registrovani, do danas nije zabilježena nijedna nova registracija, što jasno ukazuje na značajan nivo sive ekonomije u ovom sektoru.
Ovim pravilnikom, institucije žele da unesu više reda u sve vidove trgovine i omoguće jednak tretman svih trgovaca – bilo da prodaju u radnji, na točkovima ili putem interneta, piše 072info.