U Italiji je zvanično počeo nacionalni popis svih saobraćajnih kamera. Ministarstvo infrastrukture i saobraćaja donijelo je uredbu kojom se od opština traži da do 30. novembra dostave podatke o uređajima za mjerenje brzine.
Od 1. decembra svi neregistrovani uređaji moraće da budu deaktivirani, a kazne izrečene na osnovu njihovih mjerenja vozači će moći da ospore i ponište. Online platforma Ministarstva infrastrukture i saobraćaja, uspostavljena Uredbom br. 305 od 18. avgusta 2025. godine, aktivirana je kako bi se pratila evidencija kamera za mjerenje brzine.
Ako opštine žele da nastave da koriste uređaje, moraće da unesu njihove podatke u sistem: naziv, serijski broj, detalje o odobrenju ili produženju od strane ministarstva, katastarski kod, tip uređaja, lokaciju i druge tehničke informacije.
„Svaka izmjena ili dopuna unesenih podataka mora se odmah prijaviti. Podaci koje unesu opštine biće objavljeni na zvaničnom portalu Ministarstva i biće javno dostupni“, navodi se na sajtu Ministarstva.
Šta ako vas kazni neregistrovana kamera?
Opštine imaju rok od 60 dana da izvrše unos podataka. To znači da će, od 1. decembra, sve kamere koje nisu prijavljene morati da budu deaktivirane i ne mogu se koristiti.
„Unošenje podataka za svaki uređaj predstavlja neophodan uslov za njegovo legitimno korišćenje“, saopštilo je Ministarstvo. Samim tim, kazne izrečene nakon 30. novembra na osnovu neregistrovanih kamera smatraće se nevažećim, jer su donijete na osnovu „nelegalnih“ uređaja. Time se otvara prostor vozačima da podnesu žalbu i traže poništavanje kazne.
Problem homologacije i pravna nedoumica
Ipak, nova platforma ne rješava dugogodišnji problem homologacije. Vrhovni kasacioni sud Italije je 2024. godine presudio da su kazne izrečene putem odobrenih, ali ne i homologovanih uređaja – nezakonite, što je izazvalo talas žalbi vozača.
Problem se odnosi na razliku između odobrenja (administrativna procedura) i homologacije (tehnička potvrda), koje su obje potrebne da bi uređaj bio važeći. Do sada su kamere u Italiji bile samo odobrene, ali ne i homologovane, zbog čega su sudije ocjenjivale da su kazne izrečene na osnovu njihovih mjerenja – nezakonite.
Bez jasne zakonodavne intervencije, ovo pitanje i dalje stvara pravnu nesigurnost za vozače, lokalne vlasti i sudove, dok rješenje problema izgleda daleko.