Tragična smrt kraljice Astrid



Tog 29. avgusta 1935. godine bio je posljednji dan odmora, sunce je sijalo, a ljudi su šetali po lijepom vremenu. Kraljica Astrid od Belgije poželjela je da se provoza novim kabrioletom sa osam cilindara i bijelim gumama sa belgijskim kraljem Leopold III koji je bio neiskusan vozač, ali je poželio da tog dana sam vozi po jezeru Lucern.


U jednom trenutku vozilo prelazi preko ivičnjaka i udara pravo u krušku. Kraljica izlijeće iz otvorenog automobila i gine na mjestu nesreće.

Ali ono što malo ljudi zna jeste da se nakon nesreće, priča se nastavlja ili tek počinje.

Zaposleni u okružnoj kancelariji saznaje da je jedna poznata ličnost bila umiješana u nesreću. Zato poziva sina i kaže: „Vili, odmah idi na mjesto nesreće sa kamerom.“ Tako ovaj Vili Rog, student stomatologije, vozi bicikl i stiže na mjesto nesreće da bi pronašao udubljeni Pakard kabriolet, kralja u šoku i mrtvu kraljicu. To je drama bez premca!

Vili je jedan od prvih na licu mjesta i kasnije izvještava o povrijeđenoj kraljici: „Prišao sam joj, stavio ruku na njene obraze, koji su već bili hladni, i uhvatio još uvijek toplu ruku da provjerim puls. Ali srce je već prestalo da kuca. Mrtva žena je imala povrede na desnoj strani lica, a kada se bolje pogleda, moglo se vidjeti da joj je sljepoočnica udubljena. U kosi su joj još uvijek bili mali komadići kore nesrećnog drveta.“

Ono što Rog propušta da pomene: on izvršava očev nalog, hvata kameru, fokusira se na mjesto nesreće i povlači okidač ukupno šest puta. Ekskluzivne slike prikazuju uništeni automobil, mjesto nesreće i trenutak kada je kraljičino tijelo položeno u kovčeg. Ne shvatajući to, Vili Rog piše međunarodnu istoriju fotografije i medija.

Mladi paparaco želi da proda fotografije švajcarskoj foto-agenciji Fotopres, ali oni ne mogu da se nateraju da ih urade. Zato Rog biciklom odlazi do Vegisa da bi slike razvio u foto-studiju. Zatim je kontaktirao najveću svetsku novinsku agenciju, Asošijejted pres (AP). Pokazali su interesovanje za Rogove ekskluzivne fotografije i platili su 100 švajcarskih franaka za svaku od njih.



Prvi noćni let u švajcarskoj avijaciji



Ali fotografije moraju što brže stići iz Vegisa u London. Zato AP preporučuje da se uzme taksi sa svim plaćenim troškovima i vozi do Dibendorfa. Ovo je mjesto prvog švajcarskog aerodroma, iznad kojeg u tom trenutku hoda Valter Mitelholcer (1894-1937), već svjetski poznati pilot u to vrijeme. Mitelholcer je bio tehnički direktor kompanije Sviser, osnovane 1931. godine. Takve fotografije poznatih ličnosti kao što su Rogove su potpuno po njegovom ukusu, jer je pionir avijacije takođe i lukav medijski preduzetnik. Samo - pada mrak. Pošto piloti lete svojim avionima na vidiku u ovo vrijeme, letovi kroz crnu noć su van svake pameti.

Ali Mitelholcer zna da su Rogove fotografije eksplozivne zahvaljujući svojoj aktuelnosti. Želi da pokuša prvi noćni let u istoriji švajcarskog vazduhoplovstva. Da bi to uradio, poziva Roberta Gsela (1889-1946) da se pridruži. Gsel, bolji pilot od Mitelholcera, drži svjetski rekord u izdržljivosti letenja.Ovom ekspertu i predavaču avijacije na ETH-u malo je čudno letjeti kroz noć u Daglasu DC-2 za šest fotografija u avionu za 14 ljudi! Ali on pristaje na to.

Noćni let nije bez opasnosti. Gzel i Mitelholcer izračunavaju pravi ugao leta kružnim logaritmičnim računalom, s vremena na vrijeme protutnje kroz rupu u oblacima. Uprkos ljetnjoj noći, jako je hladno. Na visini od 4500 metara, led se formira na propelerima, a prozori kabine su zaleđeni. Odjednom, kamenčići kao da udaraju o trup aviona - ali to je samo ledena kiša. Na utjehu pilota, padavine se pretvaraju u kišu. Postepeno se oblaci razilaze i dolazi do velikog olakšanja kada se ukažu svjetla londonskog aerodroma. Avion slijeće u 0:55 noću i zaustavlja se. Nekoliko sekundi kasnije, kurir otima dragocjene fotografije od pilota i juri na motociklu.


Prvi noćni let Sviseira je uspješan – i dovodi do toga da se slike nesreće Vilija Roga emituju širom svijeta, jer novinska agencija AP koristi novi metod emitovanja slika. Kao rezultat toga, fotografije mrtve mlade kraljice stigle su do redakcija širom svijeta tokom noći i natjerale čitaoce da se naježe u vrijeme „ranog jutarnjeg čaja“.


Nas taj način osujećen je pokušaj njenog muža, kralja Leopolda od Belgije koji je uputio potresan zahtjev. Naime on je naredio svojim ljudima da vozilo kojim je svoju ženu odveo u smrt potope u dubine jezera Lucern, blizu mjesta gde je kraljevski par fatalno doživio nesreću.

Ali istina se saznala veoma brzo i ostala je zapisana u istoriji, piše Stil.