Sveštenik Nikita Zverev, šef misionarskog odjeljenja Irkutske eparhije, podijelio je svoje gledište na ova goruća pitanja, razbijajući popularne mitove.
Mnogi ljudi zamišljaju pakao kao ključali kotao, a raj kao Edenski vrt. Ali da li je to zaista tačno? Jedan sveštenik predlaže da se dublje razmotre ovi koncepti.
U Svetom pismu, raj se pominje samo tri puta, a pakao dva puta. U Novom zavjetu, Isus obećava spasenje razbojniku, apostol Pavle piše o raju, a Jovan ga opisuje u Otkrivenju. Raj je zamišljen kao mjesto gdje su Adam i Eva živjeli slobodni od bolesti i brige, ali sa dužnošću da obrađuju i održavaju Edenski vrt. Pakao je, s druge strane, opisan kao „vječni oganj“, „spoljna tama“ i „ognjeni gehen“.
Šta je, dakle, raj, a šta pakao – mjesto ili stanje uma?
Sveštenik Nikita Zverev smatra da je to najvjerovatnije stanje uma. Na kraju krajeva, niko ne zna sat, dan ili mjesto gdje se duša nalazi nakon smrti.
„Svako ima različite ideje o raju i paklu“, kaže sveštenik. „Sveti Oci kažu da će Isus Hristos prilikom Drugog dolaska odrediti pravednike i grešnike. Neki će otići u potpuni mrak, a neki u Vječno Blaženstvo.“
Najvažnije je da su raj i pakao tajna, skrivena od ljudi. Saznanje o zagrobnom životu može dovesti do samoobmane, sanjarenja i gordosti. Sveštenik dodaje da raj i pakao možda već postoje ovdje na zemlji.
Šta je sa Nebeskim Carstvom? Mnogi ga miješaju sa rajem, vječnim životom ili čak svemirom
Ali, prema riječima sveštenika, Carstvo Nebesko nije određeno mjesto, već stanje mira kada nema razdvajanja između Boga i čovjeka. Da bi se u njega ušlo, mora se živjeti po zapovjestima Gospodnjim, učestvovati u crkvenim službama, ispovijedati se i pričešćivati. Važno je da Carstvo Nebesko bude u nama.
Na kraju krajeva, kao što je Hristos rekao: „Carstvo nebesko je u vama.“
Da bi se bolje razumjelo Sveto pismo, sveštenik savjetuje da se počne sa Jevanđeljem, a zatim proučava Stari zavjet sa komentarima Svetih Otaca.
„Stari zavjet je teško razumjeti bez tumačenja“, kaže sveštenik Nikita Zverev. „Čak se i djela apostola Pavla i Petra moraju čitati sa komentarom.“
(Redakcija MK u Astrahanu/Stil)