Soni Kertis, veteran rokenrola koji je napisao legendarni hit "I Fought the Law" i postavio vječno pitanje "Ko može da okrene svijet sa svojim osmijehom?" kao pisac-pjevač naslovne pjesme za "Meri Tajler Mur Šou", preminuo je u 88. godini.

Kertis, primljen u Rokenrol kuću slavnih kao član sastava The Crickets 2012. godine, preminuo je u petak, potvrdila je za Asošijeted pres njegova supruga Luiz Kertis, sa kojom je bio u braku više od pola vijeka. U saopštenju njegove porodice na njegovoj Fejsbuk stranici u subotu je navedeno da se iznenada razbolio.

– Ostavio je trag na ovom svijetu i ostavio je trag u srcima svih koji su ga poznavali. Tužan je dan, ali kakav život. Gledajmo na njegov život sa radošću, a ne sa tugom. On bi to želio – navodi se u saopštenju.

Rokenrol kuća slavnih i muzej kantri muzike takođe su potvrdili Kertisovu smrt.
– Soni Kertis je bio nježan, skroman čovjek koji je pisao izvanredne pjesme – rekao je Kajl Jang, izvršni direktor Dvorane slavnih i muzeja kantri muzike, u saopštenju.

Kertis je napisao ili koautorisao stotine pesama, od kantri hita Kita Vitlija “I'm No Stranger to the Rain” do “Walk Right Back” grupe Everli braders, ličnog Kertisovog favorita koji je završio tokom osnovne vojne obuke. Bing Krozbi, Glen Kembel, Brus Springstin i Grejtful ded su među drugim umjetnicima koji su obrađivali njegov rad.

Kertisov početak sa Badijem HolijemRođen tokom Velike depresije u porodici uzgajivača pamuka izvan Medoua u Teksasu, Kertis je bio prijatelj iz djetinjstva Badija Holija i aktivan muzičar u formativnim godinama roka, bilo da je svirao gitaru sa Holijem sredinom ‘50-ih ili otvarao nastupe Elvisa Prislija kada je Elvis još bio regionalni izvođač.

Kertisov tekstopisački talenat takođe je ubrzo došao do izražaja: pre nego što je napunio 20 godina, napisao je hit “Someday” za Veba Pirsa i “Rock Around With Ollie Vee” za Holija.

Kertis je napustio Holijevu grupu, The Crickets, pre nego što je Holi postao velika zvezda. Ali se vratio nakon što je Holi poginuo u avionskoj nesreći 1959. godine i sledeće godine je bio predstavljen na albumu “In Style with the Crickets”, koji je uključivao “I Fought the Law” (napisana za jedno popodne, prema Kertisu, koji bi rekao da nije imao direktnu inspiraciju za pesmu) i saradnju sa Džerijem Alisonom “More Than I Can Say”, hit za Bobija Vija, a kasnije i za Lea Sejera.

U međuvremenu, tek 1966. godine pesma “I Fought the Law” i njen sada besmrtni refren “I fought the law — and the law won” su zaživele: Teksas-bazirana grupa Bobi Fuler For učinila ju je Top 10 pjesmom. Tokom sledećih decenija, obradile su je desetine umetnika, od panka (Kleš) do kantrija (Džoni Keš, Nensi Grifit) do Springstina, Toma Petija i drugih mejnstrim rok zvezda.

“To je moj najvažniji autorski rad”, rekao je Kertis za “Tenesian” 2014. godine.

“Meri Tajler Mur Šou”Druga Kertisova prepoznatljiva pesma bila je optimistična koliko je “I Fought the Law” bila rezignirana. Godine 1970. pisao je komercijalne džinglove kada je smislio temu za novi Si-Bi-Es sitkom u kojem je Mur glumila samohranu ženu zaposlenu kao TV producent u Mineapolisu. Pesmu je nazvao “Love is All Around” i koristio je glatku melodiju da bi na kraju ponudio tekst koji je neizbrisiv kao i bilo koji u istoriji televizije:

– Ko može da okrene svijet sa svojim osmijehom? / Ko može da uzme beznačajan dan, i iznenada učini da sve izgleda vrijedno truda? / Pa to si ti djevojko, i trebalo bi da znaš / Svakim pogledom i svakim malim pokretom to pokazuješ.

Izdržljivost pjesme zapečaćena je slikama uz koje je slušana, posebno Murinim trijumfalnim bacanjem šešira dok Kertis proglašava: “Uspećeš ipak.” U znak počasti, drugi umetnici su počeli da je snimaju, uključujući Semija Dejvisa Mlađeg, Džoun Džet end d Blakharts i minesotski Haker Du. Komercijalno izdanje sa Kertisom izašlo je 1980. godine i bio je skroman uspeh, dostižući 29. mesto na Bilbordovoj kantri listi, piše Telegraf.

Kertis se sjećao da ga je angažovao njegov prijatelj Dag Gilmor, menadžer u muzičkoj industriji koji je čuo da producenti sitkoma traže uvodnu pjesmu.

– Naravno da sam rekao da, a kasnije tog jutra, on mi je donio format od četiri stranice – znate ‘Devojka sa Srednjeg zapada, seli se u Mineapolis, dobija posao u redakciji, ne može da priušti svoj stan itd.’, što mi je dalo osećaj o čemu se radi”, rekao je Kertis, koji se ubrzo sastao sa ko-kreatorom serije (i kasnijim Oskarom nagrađivanim filmskim stvaraocem) Džejmsom L. Bruksom.

– Džejms L. Bruks je ušao u ovu ogromnu praznu sobu, bez namještaja osim telefona koji je ležao na podu, i u početku sam mislio da je prilično hladan i nekako distanciran, i rekao je ‘Nismo još u fazi biranja pesme, ali ću ipak poslušati'”, prisjetio se Kertis. “Tako sam odsvirao pjesmu, samo ja i moja gitara, i sljedeće što se desilo, počeo je da telefonira ljudima, i soba se napunila, a onda je poslao po kasetofon.”

Kertis je na kraju napisao dvije verzije: prvu korišćenu u prvoj sezoni, drugu i poznatiju za preostalih šest sezona. Originalne riječi su bile više oklevajuće, počinjale su sa “Kako ćeš uspjeti sama?” i završavale se sa “Možda ćeš ipak uspjeti.” Do druge sezone, šou je bio hit i tekst je prerađen. Producenti su željeli da Endi Vilijams otpeva naslovnu pjesmu, ali ju je on odbio i umjesto toga se čuo Kertisov opušteni bariton, piše Blic.