UZNEMIRUJUĆI BILBORD U BANJALUCI „Pomislila sam da majka grli bebu, a onda sam ugledala krv! Užasno!“ (FOTO)
U banjalučkom naselju Borik osvanuo je bilbord Udruženja vegana i veganki „Viva BiH“ sa porukom da ne treba ubijati životinje radi ishrane. Poruka je legitimna, ali Banjalučane je zgrozio način na koji je ona poslata.
Na bilbordu je prikazana žena krvavih ruku kako grli jagnje, uz poruku: „Njihov život je u tvojim rukama“.
Dok jedni smatraju da je ova fotografija agresivna i neprimjerena za djecu koja prolaze šetalištem, drugi podsjećaju da krv i nasilje gledamo svuda, pa zašto ne bismo i na bilbordu.
BRUTALNO! MOGLO JE SUPTILNIJE
Ovaj prizor za Aloonline.ba komentarisala je Banjalučanka Tamara Šišić, koja je vegeterijanka, ali je prizor uznemirio, jer je u prvi mah pomislila da majka grli bebu.
– Izuzetno uznemirujuće i potresno. Razumijem koju poruku su željeli poslati, ali mogli su pronaći neko drugo idejno rješenje – smatra Tamara.
Dodaje da definitivno postoji bolja argumentacija ako se želi postići poenta o surovosti koju proživljavaju životinje od prolivene krvi po plakatima.
– Čak i ja, koja se donekle slažem sa tim da je mesna i mliječna industrija izuzetno nehumana, smatram da je ova poruka i slika brutalna i da postoje suptilniji načini da se ljudima dočara poenta. Ljudi koji ovdje žive teško da mogu pojmiti vegeterijanstvo, a o veganstvu da ne pričam pa je svako nametanje problematično – izjavila je Tamara Šišić.
„OVO JE ZA PRIJAVU“
Majka sedmogodišnjaka koji je pod redovnom terapijom i kojem je neurolog striktno preporučio da jede crveno meso zgrožena je prizorom na banjalučkim ulicama.
– Ovo je za prijavu. Kao da nam nije dosta krvi i nasilja na svakoj strani, pa moramo da gledamo i na ovaj način. Nisam sklona osuđivanju i mislim da svako treba da radi, u ovom slučaju jede, šta god želi. Većini je problem da kupi hljeb, a ne da bira da li će jesti ovo ili ono – dodaje ona.
Kako ističe, svoje dijete, koje inače nije ljubitelj mesa, svakodnevno ubjeđuje da mora da ga jede, jer je doktor tako preporučio.
– On je u tom uzrastu kada zapitkuje sve, i kada smo šetali primijetio je ovaj plakat i uslijedila je bujica pitanja. Kako njemu, i ostaloj djeci objasniti šta je „pisac htio da kaže“, a da se ne uznemire – pita se ova majka.
NEGATIVNI KOMENTARI SU LICEMJERJE
Drugim roditeljima ova slika nije ništa više uznemirujuća od nasilnih igrica i YouTube snimka koje djeca gledaju svaki dan, pa se niko ne buni. Burnu reakciju zbog bilborda smatraju licemjerjem, upravo zbog prethodno navedenog.
Međutim, postoje jasna pravila ponašanja kada je javni prostor u pitanju. Krv, oružje, nasilje, noževe i sličan uznemiravajući sadržaj ne možete objaviti na društvenim mrežama jer ćete biti sankcionisani. Takve fotografije moraju se zamagliti. Zašto je onda dozvoljena krv na bilbordu?
„IGRAJU NA KARTU LJUDSKIH SLABOSTI“
Sociolog Jadranka Berić za Aloonline kaže da značaj emocija u marketingu nije nova priča, jer su upravo emocije ta baza, osnova na kojoj se donose odluke. Percepcija, shvatanje, prihvatanje poruka koje nam se šalju više zavise od emocija nego informacija kojima raspolažemo te smo tako lako podložni marketinškom uticaju.
– Ovaj bilbord nije iznenađujući. U svijetu mnoge organizacije upravo na način „pritiskanja dugmića ljudskih slabosti“ tamo gdje smo najranjiviji traže odobravanje i prihvatanje njihovih aktivnosti te je za očekivati i kod nas sve više takvih kampanja – rekla je Berić.
Ona ističe da je sporno i to što zagrljaj na fotografiji u prvi mah podsjeća na zagrljaj majke i djeteta.
DISKIRMINACIJA ŽIVOTINJA PRIJE DISKRIMINACIJE ŽENA
Diskriminacija životinja je jedna od prvih koja se uči kod ljudi, čak i prije diskriminacije žena u današnjem patrijarhalnom društvu, jer se djeca zavisno gdje su rođena i gdje žive, uče da je u redu jesti neke životinje, a druge ne, a jasno je da je to sve društveno-kulturološki konstrukt, kaže Aranutović.
– Udruženje vegana i veganki BiH je izabralo suviše agresivan način da pošalje poruku pojedincu. Sporno je i to što se fotografija bukvalno povezuje sa djetetom – rekla je Berić.
Kaže da nije sporno da je udruženje izazvalo reakciju, ali prikaz krvi u javnom medijskom prostoru, i to na bilbordu koji lako mogu vidjeti najmlađi je uznemirujući.
„VIVA BIH“ – MI SMO I HTJELI DA DJECA VIDE
Ajdin Arnautović, izvršni direktor Udruženja vegana i veganki „Viva BiH“, ne smatra da je njihova kampanja agresivna i računali su na to da će je vidjeti i djeca.
Smatra da djecu ne treba lagati, te da i treba da vide kako hrana dolazi na njihov tanjir, jer vole životinje i smatraju ih svojim drugarima. Kaže, to vidimo kada ih posmatramo kako se igraju igračkama u obliku životinja.
– Ako će djecu uznemiriti odakle dolazi njihova hrana, zar ne bi onda i nas trebalo tako jednako uznemiriti? – pita Arnautović koji smatra i da svi mi, iako nismo lično ubili životinju, imamo krv na rukama.
Napominje da su kroz marketing industrija koje ubijaju životinje u bilionskim razmjerama, djeca natjerana da povjeruju da je u redu oduzeti život jednoj životinji zbog petominutnog obroka koji će zaboraviti.
– Ukoliko nam ovaj bilbord daje osjećaj uznemirenosti, onda nam upravo to govori da je to što radimo životinjama pogrešno. Smatramo da je upravo ova kampanja pokazatelj da bi trebalo i da se ugledamo na dječije vrijednosne sisteme i prisjetiti se nas samih kao djece kad su nam veliki heroji i društvo bile upravo životinje – rekao je za Aloonline.ba Arnautović i objasnio da na bilbordu nema nikakvog krvoprolića, već je riječ o crvenoj farbi koja imitira krv.
KLAONICE STAKLENIH ZIDOVA
Ajdin Aranutović ističe da većina ljudi u sebi ima empatiju i saosjećanje.
– Naša kampanja nije bila stvoriti saosjećanje nego isto potaknuti da se probudi. Kroz umjetnički izražaj, zagrljaj i janje u naručju, predstavljena je ljubav i nježnost koju govorimo da imamo prema životinjama, a ispod toga se zapravo krije krv koja se proljeva u klaonicama kako bi te iste životinje bile donesene na naše tanjire – pojasnio je Arnautović i dodao:
– Kao što kaže jedan citat, kada bi klaonice imale staklene zidove, svi ljudi bi bili vegani.
On napominje da ne smatraju da mogu promijeniti navike svih ljudi u BiH, niti je to moguće ali vjeruju da ima dosta ljudi koji će razmisliti o ovoj kampanji kao važnom pitanju.
– Nažalost, ja nisam bio vegan čitav svoj život, ali danas jesam i to mi je definitivno jedna od najboljih odluka koje sam donio u svom životu. Bio sam žrtva karnističkog sistema odnosno sistema koji nas uvjetuje da jedne životinje volimo, a druge ubijamo. Naravno da ne mogu kriviti ni svoje roditelje ni svoju okolinu, jer su i oni dio te dugogodišnje opresije. Slično je kada se rodite u rasističkom društvu i okolini i poslije shvatite da je to pogrešno. Naravno ovdje napominjem da ne upoređujem opresiju nad ljudima i životinjama, već princip da je bilo koja opresija pogrešna i da svi mi možemo biti žrtve takvih sistema – rekao je Arnautović i dodao da je vegan postao 2018. godine kada je pogledao dokumentarni film “Dominion”.
BONUS VIDEO:
Ono sto se događa u svijetu stoljecima u rukama jednih ljudi postaje nesto sasvim normalno, dok u rukama drugih ljudi postaje uznemirujuce i nenormalno. Sve dok ne osvijestimo svijest kod ljudi i podignemo nase razmisljanje, nazalost na ovakve stvari ce ljudi jos uvijek skretati pogled i smatrati ovo krivim pristupom. Marketing je odrađen tako da dira u ljudske emocije i podize razmisljanje o tome sto mi zapravo radimo a smatramo normalnim, jer je se kao takvo plasiralo u nase drustvo. Smatram da mozemo puno bolje od ubijanja zivotinja kao drustvo.
Svaki put kad uđete u prodavnicu i vidite zapakovano meso ubijene životinje, zar vam to nije brutalno?
Ne, to je samo hrana. A samo ovaj bilboard vas je toliko uznemirio, a na njemu je krv nacrtana! Nije prava kao u prodavnici ili klaonici koje se očito nitko ne užasava! Nemam više šta za reć…