SEZONA PRELASKA NA ZIMSKE GUME DONOSI MUKE Novi udar na džep građana od 1. novembra, stručnjak objasnio šta nas čeka
Sezona prelaska na zimske gume vozačima donosi i muke oko nabavke i izbora guma, treba se odlučiti za cijenu, marku, ali i vrstu: zimske ili univerzalne (all season) gume.
Svakako da je optimalno imati dva kompleta guma: ljetnji i zimski, ali u našim uslovima, gdje ljudi imaju male prihode, univerzalna ili “All season” guma može biti isto odličan kompromis.
Bez obzira što zakon ne obavezuje vozače da u periodu od 1. novembra do 1. aprila imaju montirane zimske gume, ako na putu nema snijega i leda, stručnjaci savjetuju da ih treba staviti na vozilo čim dnevne temperature padnu ispod sedam stepeni Celzijusovih. Razlog za to je što se zimske gume ne stvrdnjavaju na temperaturi nižoj od 7 stepeni Celzijusovih, za razliku od ljetnjih.
Igor Đurđević vlasnik vulkanizerske radnje „Đurđević“ iz Banjaluke kaže za portal Aloonline.ba da je ogromna razlika između zimskih i ljetnih guma
– Razlika između zimske i ljetnje gume je prvenstveno u samom sastavu. Zimske gume bolje gaze slojeve i izbacuju snijeg u odnosu na ljetnje. Vozači bi trebalo da stave na automobil zimske gume već početkom jeseni, odnosno kad je asfalt nekih 18, 19 stepeni i tad je već sve spremno za montažu. Veliki problem je što vozači čekaju uglavnom zadnji dan za montažu i zbog toga nam se dešava da imamo ogromne gužve kao i svake godine – rekao je na početku razgovora Đurđević.
Nije bezbjedno imati ljetnje gume zimi
– Što se tiče ljetnjih guma, one se isto mogu voziti zimi, ali dubina šare treba da bude četiri milimetra sa lancima. Ljetnja guma može prijanjati dok je slabiji snijeg, a prilikom većeg snijega je nemoguće voziti sa tim gumamam, jer ne mogu izbaciti dovoljnu količinu snijega koja ulazi u samu šaru. Uglavnom nije bezbjedno imati ljetnje gume zimi – naglašava Đurđević.
Ove godine skuplje mjenjane guma nego prethodne
– Ove godine mjenjane zimskih guma je skuplje u prosjeku od jedne do tri marke po dimenziji. U zadnjih mjesec dana ljudi su masovno počeli da ugrađuju univerzalne (all season) gume za sve sezone. Do sad je to bilo slabo korišćeno i predstavljalo je praksu u krajevima gdje je toplije. Klima se dosta promjenila i zadnjih godina nema neke velike zime i ljudi sad prelaze na cjelogodišnje gume. Kad montiraju univerzalne gume, vozači ih voze dok se ne potroše. Određen broj mojih mušterija ima dva seta guma, ali osjeti se da je kriza – jasan je Đurđević.
Teško napraviti gumu koja može izdržati sve sezone
– U brdovitim područjima gde su velike količine snijega na kolovozima i gume za zimu imaju problema i zato bi bilo najbolje koristiti zimske gume zimi, a ljetnje gume ljeti i to je još uvijek najbolja kombinacija što se tiče naših prostora. Ljeti je najbolje koristiti čisto ljetnju gumu, a zimi m+s sa pahuljicom, jer je to oznaka zimske gume. Koliko sam upućen policija može da kazni vozača, ako od 1. novembra nemaju namontirane zimske gume, a kazna je koliko znam 40 KM – izjavio je na kraju razgovora Đurđević.
Cijena vulkanizerskih usluga
Kako je za Aloooline.ba naveo naš čitalac Mirko S., pojedine privatne vulkanizerske radionice montažu zimskih pneumatika naplaćuju od 30 do 40 maraka za sve četiri gume, što predstavlja dodatni trošak, a na sve to treba dodati i cijenu zimskih guma, ukoliko ih građani već ne poseduju.
Građani koji posjeduju automobile uskoro bi se mogli suočiti s neočekivanim troškom, zimskim gumama skupljim za najmanje 20 posto u odnosu na prošlogodišnju cijenu, što će biti dodatni udar na kućni budžet.
Manje nezgoda zimi
Prema podacima iz Agencije za bezbjednost saobraćaja, manje nezgoda se ipak desi zimi nego ljeti, a razlog je taj da su vozači u zimskom periodu dosta oprezniji.
BONUS VIDEO: