(FOTO/VIDEO/ANKETA) FENOMEN „BALKANSKOG MENTALITETA“ – DJEČAK BRANI TATI DA PIJE DOK VOZI Reklama izazvala oprečna mišljenja: Šaljiva porodična priča ili duboko ukorijenjen sociokulturni stereotip?
Fenomen „balkanskog mentaliteta“ nerijetko srećemo u mnogim segmentima društva, a izuzetak nisu ni reklami spotovi koji se plasiraju na domaćim medijskim kanalima.
Prije nekoliko godina promovisana je kampanja pod nazivom „Proslavi odgovorno – ako misliš piti vozač nemoj biti“ koja je na mizogen način prikazivala ženu u našem društvu, a nedugo poslije isti tvorci plasiraju reklamu „Lako je alkohol odbiti“ u kojem djete govori ocu, koji je za volanom, kako ne može konzumirati „stadardno“ piće jer vozi.
Iako u reklami nema ništa sporno u zakonskom pogledu kada je u pitanju prikazivanje djece u vezi sa alkoholom, stručnjaci se slažu da je ranije pomenuti fenomen „balkanskog mentaliteta“ ovdje doveden u svoj najbolji kontekst.
Patrijarhalne norme i štetni rodni stereotipi
Mirjana Čeko, magistar sociologije, za ALOonline.ba kaže da je važno imati u vidu da reklame često reflektuju kulturne obrasce određenog društva, a da ovaj reklamni spot, iako kreiran sa namjerom da skrene pažnju na opasnost vožnje pod uticajem alkohola, nosi teret duboko ukorijenjenih sociokulturnih stereotipa.
– Prvo i najvažnije, treblo bi da shvatimo da reklame nisu samo marketinški alati, one igraju značajnu ulogu u oblikovanju i određivanju društvenih normi i vrijednosti. U ovom slučaju, prikazivanje djece koja aktivno ukazuju na konzumiranje alkohola od strane roditelja postavlja temelje za formiranje određenih socijalnih očekivanja, a pravo pitanje jeste: Kakav model ponašanja se ovdje promoviše? – izjavila je Čeko i dodala da u kontekstu našeg društva, alkohol ima duboko ukorijenjeno mjesto u društvenim okvirima, te da prikazivanje djece koja su svjesna toga da roditelji “standardno” konzumiraju alkohol stvara ozbiljnu zabrinutost.
Ovo, kako kaže naša sagovornica, ne samo što podriva ideju o bezbjednom i zdravom djetinjstvu, već normalizuje ponašanje koje može imati ozbiljne posljedice po mentalno zdravlje djece.
– U tom smislu, ovaj reklamni spot reflektuje stereotipne balkanske porodične dinamike gdje se konzumacija alkohola često doživljava kao normalna i prihvatljiva aktivnost. Ovo nije prvi put da reklame koriste šovinističke motive u prikazivanju rodno određenih uloga. Predstavljanje žena kao loših vozača i muškaraca kao neodgovornih konzumenata alkohola direktno reprodukuje patrijarhalne norme i perpetuira štetne rodne stereotipe – konstatuje Čeko.
Dodaje da ovakvi sporni video spotovi nisu samo izolovani incidenti, oni su dio šire slike u kojoj kulturne norme i društveni odnosi često ostaju nepromijenjeni.
– Važno je imati u vidu da reklama nosi odgovornost ne samo sa informiše, već i da gradi društveno odgovorne narative. U konkretnom slučaju, reklama nije ispunila zadatak, niti postigla željeni efekat jer je pojačala postojeće sociokulturne obrasce umjesto da ih prevaziđe. Uzmimo ovo kao poziv da kritički razmotrimo poruke koje šalju reklame i radimo na stvaranju društva gdje su rodni stereotipi prevaziđeni, a djeca zaštićena od štetnih normi i očekivanja. Stoga, pažljiv pristup i refleksija o društvenim implikacijama ovakvih reklama su ključni za stvaranje odgovornih i inkluzivnih narativa u društvu – zaključila je Čeko u razgovoru za ALOonline.ba.
Nema zloupotrebe djece, sporan je naš mentalitet
Gordana Rajić, ombudsman za djecu Republike Srpske, kazala je da u navedenoj reklami nema zloupotrebe djece u bilo kom smislu s obzirom na to da djeca ne reklamiraju alkoholni proizvod, niti ga konzumiraju, niti nekoga potiču na to.
– U tom smislu ne možemo reći da se radi o zloupotrebi djece. Ovdje konkretno dječak govori ocu „ne možeš standardno, voziš“ ali kod nas je sasvim normalno da djeca prisustvuju takvim stvarima i sama sam bila na slavi gdje su roditelji djeci rekli da popiju malo vina. Kada ja kažem da ja to svojoj djeci ne dozvoljavam onda mene gledaju čudno. To je taj mentalitet i reklama je prilagođena našem mentalitetu. Nije sporna reklama, nego smo sporni mi koji to smatramo normalnim – kazala je Rajić za ALOonline.ba.
Reklamu osmislila Akademija umjetnosti
Kampanju „Lako je alkohol odbiti“ realizuju Ministarstvo saobraćaja i veza, Ministarstvo unutrašnjih poslova, Republička uprava za inspekcijske poslove, Agencija za bezbjednost saobraćaja, Auto-moto savez, jedinice lokalne samouprave i Radio televizija Republike Srpske.
Reklamu „Lako je alkohol odbiti“ koju je Agencija za bezbjednost saobraćaja uradila zajedno sa ostalim subjektima bezbjednosti saobraćaja osmislila je Akademija umjetnosti Univerziteta u Banjaluci. Kazali su ovo iz navedene Agencije, te dodali da su na pravljenju slogana radili stručni kadrovi, pri čemu su bili uključeni i psiholozi i sociolozi.
– Video spot koji spominjete u svom dopisu, rađen je od strane profesionalne Agencije, a u saradnji sa Akademijom umjetnosti, gdje su takođe bili uključeni i psiholozi i socijilozi. Ako bi se analizirao video spot došlo bi se do zaključka da u njemu postoje elementi šaljivog karaktera – kazali su iz Agencije za bezbjednost saobraćaja.
Dodaju da je njihov jedini i osnovni cilj u provođenju preventivne kampanje „Lako je alkohol odbiti!“ povećanje nivoa bezbjednosti saobraćaja u Republici Srpskoj, te smanjenje broja vozača koji u saobraćaju učestvuju pod dejstvom alkohola.
BONUS VIDEO