POLITIKA DOŠLA DO NIVOA RIJALITI PROGRAMA Simović: „Retorika ide u pravcu birača – političari se prilagođavaju glasačkom tijelu“
Predizborna kampanja u punom je jeku, a mnogi političari sa promotivnim aktivnostima počeli su i prije 1. septembra kako bi „na vrijeme“ osigurali dodatne poene. Sudeći po procjenama pojedinih analitičara BiH očekuju jedni od „najprljaviji poslijeratnih izbora“, a građani su, reklo bi se, već navikli na sve što kandidatima može „pasti na pamet“ kako bi pridobili glasove.
O tome da li se prašina oko Opštih izbora 2022. godine diže bez potrebe, kako će izgledati borba za vlast u narednih manje od mjesec dana, kakvo je naše biračko tijelo i politička retorika razgovarali smo sa prof. dr Vladom Simovićem.
On je kazao da svaki čovjek ima određene vrijednosti prema kojima se odnosi i određene interese na osnovu kojih će odlučiti kome će dati glas očekujući da će upravo oni ispuniti najveći dio njihovih očekivanja.
Meta su neodlučni i razočarani glasači
„Naši glasači su prilično racionalna bića i u ogromnoj mjeri će racionalno pristupiti izborima. Svaki glas će biti usmjeren prema onome šta je interes građana. Političari su poprilično svjesni toga i oni će se truditi da se pokažu u najboljem svjetlu onima kojima mogu ispuniti najveći dio interesa“, kazao je Simović za aloonline.ba.
Dodaje da će političke stranke koje imaju ukorijenjeno političko tijelo održavati te relacije u toku kampanje. Cilj su, kaže, neodlučni i razočarani birači i u toj atmosferi će se politički akteri truditi da jedni druge predstave što lošijima u očima glasača kako bi bi dobili glas.
Digitalni svijet olakšava sukobljavanje političkim protivnicima
Često čujemo da su kampanje postale prljave, ali Simović objašnjava da su se politički suparnici oduvijek nastojali prikazati u boljem svjetlu od suparnika, te da u tome nema ništa novo niti zapanjujuće.
„Kampanja izgleda surovija i traumatičnija u odnosu na druge u zavisnosti od toga kakva su raspoloživa sredstva kojima možete prikazati političkog protivnika lošijim nego što on jeste. U digitalnom svijetu sredstva su na dohvat ruke pa imamo kompromitujuće sadržaje i onda to olakšava put onima koji hoće da ocrne jedne u odnosu na druge. Tome doprinosi razvoj tehnologija, nije se nešto promijenilo u pravcu sukobljavanja političkih protivnika.
Retorika u pravcu birača i rijalitizacija politike
Dotakli smo se i problema političke pismenosti građana, odnosno da li oni mogu da razgraniče procese koji se dešavaju i da uzmu u obzir kontinuitet rada političkih aktera, njihovo djelovanje i razmišljanje.
Simović kaže da ako se uzme u obzir da naši glasači jesu dovoljno edukovani, i ako kažemo da imaju svijesti, onda će oni malo i razmišljati iz ugla šta je to sigurna politika, politika kontinuiteta koja im prija ili ne prija.
„Neko istorijsko iskustvo jeste da većina ljudi glasa za poznato, prije nego za nepoznato, jer se ljudi više oslanjaju na stabilnost nego na izazovnost ili avanturizam. Upravo to će se i desiti na ovim izborima. To će biti miks različitih ideja, politika i u ogromnoj mjeri će se sve svesti na to ko će uspjeti da ubijedi svoje glasače u to da su oni najbolji i da će ispuniti više obećanja nego politički rivali“, kazao je naš sagovornik.
Kada je riječ o retorici koju čujemo na našem političkom podijumu Simović kaže da je ona i na globalnom nivou, u većim razvijenim demokratijama, došla do nivoa rijalitizacije.
„Uvijek budu najgledanije one emisije u kojima se potencira žustiji govor, radikalniji nastup, pa čak i pomalo agresivniji. Kao i u svim rijaliti emisijama. Vidjeli smo u sukobljavanju Bajdena i Trampa da su to bile grube riječi i velike optužbe. Nije bilo drugačije ni kod Makrona i Le Penove, ili u Britaniji među samim konzervativcima vidimo kako se Džonson sukobljava sa partijskim drugovima. Tako će biti i na izborima ovdje u BiH. Neće se baš štediti i svjedoci smo da birači u ogromnoj mjeri, iako se nekima gadi, čitaju sadržaje koji podižu atmosferu na negativan način. Nažalost, to je realnost“, kazao je Simović.
Mi moramo shvatiti, kako kaže, da birači nisu uvinerzitetki profesori koji politiku gledaju iz ugla visoke elokvancije i međusobnog uvažavanja.
„Retorika ide u pravcu birača, to ne znači da su političari loši, oni se prilagođavaju biračkom tijelu. Interes političara je da dobiju izbore i onda rade niz čak i nekih makijavelističkih poteza koji dovode do boljih rezultata.
Izlaznost i procjena rezultata
Simović ističe da se može pokazati manja izlaznost zbog činjenice da se ogroman broj ljudi odselio iz BiH, a stoje na spisku. Međutim, dodaje, što se tiče onih koji ovdje izlaze njihova će izlaznost biti izuzetno velika jer ljudi su poprilično motivisani.
„Što se tiče procjene rezultata oni neće odstupati mnogo od rezultata izbora 2020. godine na lokalu. Možda će se filtrirati određeni glasovi prema većim partijama i možda dođe do nekakve razlike i pomaka kod malih partija koje su nastale cijepanjem velikih baš u tom periodu“, zaključio je Simović.