Generalni direktor Rajanera Majkl O’Liri,ponovo je uzdrmao evropsku avio-scenu izjavama, a među njima i da će "Rajaner" ostati bez konkurencije.

U intervjuu za italijanski list Corriere della Sera, poznati irski biznismen otvoreno je govorio o finansijskim problemima konkurenata i predstojećoj konsolidaciji na evropskim tržištima, piše Aero Telegraf. O’Liri vjeruje da je pred Evropom nova faza preuzimanja u kojoj će "neke kompanije nestati, a druge biti raspoređene među velikima", prenosi Kamatica.

Povod za intervju su nedavni bankroti islandske kompanije Play i švedskog Braatensa, nakon čega je O’Liri upozorio da bi do Božića još nekoliko evropskih avio-kompanija moglo da prestane sa radom.

Viz er i IziDžet na udaru kritike


– Postoji niz prevoznika koji se predstavljaju kao niskotarifni, ali zapravo posluju sa visokim troškovima. Mislim da je Viz er u ozbiljnim problemima – rekao je O’Liri.

Za IziDžet je rekao da "nije u problemima, ali više ne raste". On je ocijenio da stagnacija i ograničena mreža destinacija čine britanskog prevoznika zrelim za preuzimanje. Njegova prognoza je da bi Er Frans–KLM mogao da kupi IziDžetove operacije u Parizu i Švajcarskoj, dok bi Britiš Erlajns preuzeo linije sa aerodroma Getvik.

„Ponzi shema“ i problemi sa motorima


Govoreći o Viz eru, O’Liri je bio još direktniji, optužujući mađarskog prevoznika da je tokom pandemije prodavao avione i potom ih uzimao u wet lease lizing po višim cijenama. To je kratkoročno izgledalo kao profit, ali je zapravo "ličilo na Ponzi šemu" – model koji funkcioniše samo dok kompanija raste.

Njegove tvrdnje se poklapaju sa periodom smanjenih profita i restrukturiranja mreže Viz era. Kompanija je zabilježila pad neto profita od 42% i smanjenje operativne marže za 5,4%, dijelom zbog prizemljenja gotovo petine flote usljed problema sa Pratt & Whitney GTF motorima. Viz er je zbog toga ove godine zatvorio bazu u Abu Dabiju, smanjio prisustvo na Bliskom istoku i značajno revidirao plan širenja (npr. smanjenje narudžbine Erbasovih A321XLR aviona sa 47 na 15 primjeraka).

Kritike aerodromskih taksi


O’Liri je iskoristio intervju da ponovi kritike na račun visokih aerodromskih troškova. Naglasio je da je Rajaner povukao jedan avion iz baze u Rimu (Fiumicino) zbog visokih taksi i pozvao italijanske vlasti da ukinu „addizionale comunale“ – lokalnu dodatnu taksu na avionske karte.

Pohvalio je regione Siciliju, Kalabriju i Furlaniju-Julijsku krajinu (Friuli-Venezia Giulia) koji su tu mjeru već ukinuli, dodavši da Rajaner raspolaže sa "preko milion sjedišta koja može odmah dodijeliti Italiji ako se troškovi smanje".

Slično je kritikovao i španskog operatora Aena, tvrdeći da podjednako naplaćuje takse za velike i male aerodrome, čime guši regionalne letove. Kao odgovor na ovo, Rajaner je povukao oko milion sjedišta sa španskog tržišta i dio kapaciteta preusmjerio na Italiju.

Digitalizacija i cijene karata


O’Liri je najavio prelazak Rajanera na isključivo digitalno čekiranje putem mobilne aplikacije od sredine novembra. Ipak, obećao je da tokom zime neće biti odbijeni putnici sa štampanim kartama, naročito starije osobe. On je objasnio da je digitalizacija dio strategije modernizacije i zaštite sistema od sajber-napada.

Govoreći o cijenama, O’Liri je izjavio da su prosečne avionske karte u Evropi prošle godine pojeftinile oko 7%, dok se ove godine očekuje rast od 6 do 7%. To znači da bi u 2025. prosečna cijena mogla biti na nivou iz 2023. godine, uz veći broj putnika.

Iako je Rajaner na čelu napada, i ova kompanija se suočava sa izazovima. Nedavni štrajkovi francuskih kontrolora letenja izazvali su masovna kašnjenja. Takođe, Rajaner će ove zime ukinuti 12 linija u Španiji i povući se sa tri aerodroma u Francuskoj zbog visokih aerodromskih taksi, što će uticati na dostupnost skoro milion sjedišta.

(Kamatica)