Američki proizvođač električnih automobila suočava se s ozbiljnim izazovima na evropskom tržištu, uključujući pad povjerenja potrošača, jaku konkurenciju i zastarjelu ponudu modela.
U aprilu je Tesla prodala 7.261 vozilo, dok je u istom periodu 2024. godine prodaja iznosila više od 14.000 jedinica. Pad je zabilježen uprkos ukupnom rastu tržišta baterijskih električnih vozila od 34,1 odsto.
Političke kontroverze i pad imidža
U prethodnim mjesecima, Tesla je pretrpjela štetu po imidž zbog političkog angažmana osnivača i direktora Elona Maska, koji je ušao u savez sa bivšim i sadašnjim predsjednikom SAD Donaldom Trampom. U martu su širom Evrope izbili protesti ispred Teslinih salona, što je dodatno narušilo reputaciju brenda.
Oštra konkurencija i zastarjela ponuda
Kompanija je ove godine predstavila unaprijeđenu verziju SUV modela Model Y, ali i dalje nema novih vozila za masovno tržište. U međuvremenu, kineski proizvođači, poput BYD-a, agresivno osvajaju evropsko tržište. Prošle nedjelje, BYD je po prvi put premašio Teslu po broju prodatih potpuno električnih vozila u Evropi.
Evropa sve više bira hibride
Evropski potrošači sve više preferiraju hibridna električna vozila – automobile koji kombinuju manju bateriju i klasičan motor. Hibridi sada čine više od 35% automobilskog tržišta u Evropi, pokazuju podaci ACEA. Tesla, međutim, ne nudi nijedan hibridni model, već se oslanja isključivo na potpuno električni pogon.
Maskova dvostruka uloga zabrinjava investitore
Investitori su sve zabrinutiji zbog Maskove podjeljene pažnje između Tesle i politike. Naime, Elon Mask je savjetnik Donalda Trampa i vodi novoformirano tijelo pod nazivom „Ministarstvo za efikasnost državne uprave“.
Na posljednjem predstavljanju kvartalnih rezultata Tesle, Mask je izjavio:
– Do kraja maja ću znatno smanjiti vrijeme koje provodim rukovodeći tim tijelom, ali planiram da dan ili dva nedjeljno posvetim radu u državnoj službi.
Uprkos tome, u javnom govoru poručio je:
– Posvećen sam vođenju Tesle u narednih pet godina.
Pad od 40 odsto od početka godine
Od januara do aprila 2025. godine, prodaja Tesle u Evropi pala je za skoro 40 odsto na godišnjem nivou, što je signal dubokih strukturalnih problema i gubitka tržišnog udjela u ključnom regionu, prenosi Blic Biznis/CNBC.