Gradski prevoz je rak-rana Banjaluke. Dok nezadovoljstvo građana, pogotovo dolaskom hladnih dana, raste, svako od nadležnih ima svoje razloge i opravdanja za ovakvu situaciju.
"I po sat vremena čekam autobus, pogotovo oko 16 časova. Svjesna sam da je gužva u saobraćaju, ali isto tako smo svjedoci da neki prevoznici gužvu koriste i kako bi izostavili liniju. Svakodnevno putujem linijom 14B. Otići na posao nije problem, ali zato nikad ne znam kada ću se vratiti. Radim do 16.30 časova i, na primjer u petak sam autobus čekala više od sat vremena. U Boriku nije naišao u 16.45, iako je ta linija, doduše s kašnjenjem, otišla prema Autobuskoj stanici. U 17 časova već neko vrijeme nema polazaka, tako da se čekao polazak u 17.15 časova, i autobus je naišao tek u 17.30. Od posla do kuće idem i po sat i po. Ovo je samo jedan primjer. Nema dana da se slično ne dešava", rekla nam je Banjalučanka koja svakodnevno putuje od Borika do Tuzlanske ulice.
Kako je navela, nema nikakvog smisla vaditi se na gužve, jer građane to ne bi trebalo da zanima.
"Nisu gužve od juče. Do sada se trebao naći način da se ovaj problem riješi. Zna se u koje vrijeme je špic u gradu. Nek uvedu još jedan polazak", ističe ona i naglašava da najviše ispaštaju radnici i đaci, jer obaveze ne pitaju za gužvu.
Kako dodaje, dati 57 KM za radničku ili 30 za đačku mjesečnu nije malo, a tek je previše na sve to plaćati i taksi, ići autom ili se smrzavati po sat vremena na stanici.
"Kad bi se konačno uredio gradski prevoz i gužve bi bile manje. Sigurna sam i da je ovoliko auta na banjalučkim ulicama zbog tog što se ljudi ne mogu pouzdati u autobuse. Brojne moje kolege kažu da, da su polasci autobusa redovni, ne bi autom išli na posao. Ovako, samo onaj ko mora ide s posla do kuće sati i po", dodaje ona.
Kome se žaliti?
Vječito pitanje je - kome se žaliti i da li uopšte ima i efekta.
Kontaktirali smo prevoznike u Banjaluci. Dobili smo - jednog.
Neki su nedostpni, dva dana. Druge nismo uspjeli dobiti na fiksni telefon (koji je najčešće i jedini broj dostupan građanima), a radnici koji su se javljali nisu ovlašteni da komentarišu.
Prevoznik kojeg smo dobili rekao je da može da odgovara samo za linije na kojima njegovi autobusi voze, te da svako od građana može slobodno da mu se javi sa konkretnim problemom - odnosno danom i satnicom autobusa koji je kasnio ili se nije ni pojavio.
Ranije su prevoznici izjavljivali da kašnjenja nisu posljedica nemara, već realne situacije na terenu, te da je nemoguće uvijek održati red vožnje dok traju radovi i gužve u gradu.
"Od kako su počele "saobraćajne revolucije" nemoguće se držati redova vožnje u špicu. Pokušavamo da održimo polaske, makar sa kašnjenjem. Tako će biti dok se ne završe radovi ili ne izgrade nove saobraćajnice. Gužve su svakodnevne, ali autobusi polaze redovno, samo kasne zbog zastoja", rekao je ranije direktor "Autoprevoza GS" Dejan Mijić.
Šta kažu u Gradu?
Grad Banjaluka je početkom septembra uveo 2.700 novih polazaka autobusa, a tad je rečeno da su promjene rezultat zahtjeva građana i razvoja prigradskih naselja.
"Prvenstveno smo se fokusirali na naselja koja su posljednjih godina rasla i razvijala se poput gradskih ili poput Motika, Šargovca i Debeljaka. Ova naselja sada imaju razvijenu vodovodnu i kanalizacionu mrežu, nove ulice i infrastrukturu, pa je logično da dobiju i kvalitetniji javni prevoz", rekao je tada gradonačelnik Banjaluke, Draško Stanivuković.
Kako je naveo, do tada su autobusi u prigradskim naseljima išli na svakih sat vremena, a vikendom još rjeđe. Nakon uvođenja novih polazaka, rečeno je da će vožnje biti dostupne na svakih pola sata.
Juče smo pitali gradonačelnika kakav je njegov komentar na sve veće nezadovoljstvo građana i nakon uvođenja novih linija.
"Protiv tog sam da autobusi kasne i da se na bilo koji način mulja. Linije moraju biti definisane ugovorom i ko ga ne poštuje biće kažnjen", rekao je Stanivuković i pozvao građane da prijave nadležnim sva eventualna kašnjenja.
680.000 kilometara mjesečno
Trenutno su u Banjaluci, prema podacima Gradske uprave, registrovane 23 gradske i 34 prigradske linije, na kojima se na godišnjem nivou realizije preko osam miliona kilometara, odnosno oko 680.000 kilometara na mjesečnom nivou.
Ugovorom su utvrđene obaveze prevoznika u navedenom periodu i određen cjenovnik:
Grad Banjaluka je prošle godine izradio Studiju javnog prevoza kojom je predviđen niz mjera koje poskupljuju odvijanje ovog saobraćaja za više od pet miliona KM.
Takođe, tad je predviđeno smanjenje cijene karata, te uvođenje novih polazaka i linija.