Gerilski humor satirične grupe iz Banjaluke “Sirotanovići” i njihova objava u kojoj građane pozivaju da na glasački listić dopišu "predsjednik Dodik" i glasaju za njega uzbunio je građane, botove, ali i političare pred predstojeće izbore.
"Sirotanoviće" je inspirisala kampanja SNSD-a i objava njihovog kandidata za predsjednika Republike Srpske, Siniše Karana, na društvenoj mreži "X" i plakat na kome je istaknut slogan " Za Karana, Za Dodika. Pobijediće Srpska".
"Pozivamo sve građane Republike Srpske da na predstojećim izborima glasaju za predsjednika Dodika, tako što će na glasački listić dopisati "predsjednik Dodik", napisali su "Sirotanovići" podijelivši Karanovu objavu.
Komičari su se osvrnuli na dio objave kandidata za predsjednika Srpske, Siniše Karana, u kojoj se, između ostalog, navodi i da je "vrijeme da se potvrdi mandat koji je narod dao predsjedniku Miloradu Dodiku prije tri godine".
Nevažeći listići na izborima
I dok oni koji prate rad "Sirotanovića" i razumiju satiru kao oblik društvene kritike, digitalne mreže su se zapalile. Komentari su počeli da se nižu. Jedni su napadali komičare, drugi su ih hvalili, a treći su pohitali da objasne da će u tom slučaju glasački listić biti nevažeći.
Možda bi sve ostalo na jednoj objavi i pozivu da se o izborima "tvituje" uz hešteg #dopisi, da se nije oglasila i Gorica Dodik, kćerka Milorada Dodika.
Dodikova je podijelila objavu "Sirotanovića" i brže-bolje upozorila glasače.
"Ovo je manipulacija, na ovaj način bi se glasački listić proglasio nevažećim, što je očigledno cilj ovog poziva", napisala je Gorica Dodik i pokrenula lavinu komentara.
Na X nalogu niste u opisu stavili da ste “komičarska trupa”, kao što ste stavili na FB.
Nigdje vam ne piše da su tekstovi satira.
Znači da obmanjujete namjerno i svaki nevažeći listić koji se pojavi na izborima je vaša krivica. pic.twitter.com/H0prbyJUtz
— Gorica (@goricadodik) November 9, 2025
Komentarisali su građani, aktivisti, simpatizeri, politički protivnici, ali i botovi, a "Sirotanovići" nisu propustili tu priliku. Tako su se nadovezali i na "X" objavu srpskog člana Predsjedništva BiH Željke Cvijanović u vezi sa predizbornom kampanjom pojašnjavajući šta je "željela da kaže".
"Ono što profesorica ustvari hoće da kaže jeste da treba da glasamo isključivo za predsjednika Dodika. Na glasačkom listiću #dopisi "predsjednik Dodik" i tako pokaži otpor nametnutim odlukama stranih voluntarista i političkog Sarajeva!", napisali su "Sirotanovići aludirajući na nekadašnje zanimanje Cvijanovićeve koja je bila jednom od "Sirotanovića" i profesorica u prnjavorskoj Gimnaziji.
Strpljiva profesorica podučila đake
Za razliku od ostalih, Cvijanovićeva je odgovorila u stilu strpljive profesorice koja želi svojim đacima, u ovom slučaju biračima, da usadi znanje koje će im trebati u životu, ali i tokom izbora.
"Ono što vam profesorica kaže jeste da glasate za Sinišu Karana, koji je kandidat za predsjednika Republike Srpske. A, ostalo se može objašnjavati i nekom drugom prilikom. Ipak, osnovno znanje o izbornom procesu upućuje na to da se glasa za kandidate koji su navedeni na glasačkom listiću. Dobra vam je fora, ali naši glasači već znaju da trebaju glasati za pobjednika, a to je Siniša Karan. 😉" napisala je Cvijanovićeva uz smajlije.
Оно што вам професорица каже јесте да гласате за Синишу Kарана, који је кандидат за предсједника Републике Српске. А, остало се може објашњавати и неком другом приликом. Ипак, основно знање о изборном процесу упућује на то да се гласа за кандидате који су наведени на гласачком… https://t.co/bo5NfAVgFp
— Жељка Цвијановић (@Cvijanovic_Z) November 9, 2025
Na kraju je i pozdravila svog bivšeg đaka.
"P.S. Pozdravljam svog uvijek kreativnog đaka iz prnjavorske Gimnazije, kao i sve ostale Sirotanoviće. 👋👋", dodala je ona.
Opozicija ponovo zakazala
"Sirotanovići" su reagovali objavom u kojoj su napisali da su predstavnici vlasti reakcijama na #dopisi pokazali da svoje birače smatraju "maloumnim".
"I to je u redu, jer ih svakako koriste kao resursnu bazu za lično bogaćenje. S druge strane, opozicija je pokazala isto što i uvijek – ništa", navodi se u objavi.
I dok se tokom predizborne kampanje vodi debata da li je riječ o bojkotu izbora, edukaciji birača, gerila kampanji, Streisand efektu, jedno je sigurno – satira je oduvijek bilo moćno oruđe u aktivaciji građana i izazivanju njihove reakcije.