Sa dolaskom hladnijih dana, pritisak u gumama postaje važniji nego što se na prvi pogled čini. Jesen i zima donose niže temperature koje direktno utiču na količinu vazduha u gumama, pa ih treba češće provjeravati tokom ovog perioda i po potrebi dopunjavati.

U mnogim područjima, posebno tamo gdje snijeg i led nisu rijetki, još uvijek se može čuti staro vjerovanje da su „mekše“, odnosno nedovoljno naduvane gume, bolje za vožnju po snijegu jer ostvaruju veći kontakt sa površinom. Iako ova tvrdnja ima djelimičnu tehničku osnovu, na primjer prilikom izvlačenja iz dubokog pijeska, u stvarnim zimskim uslovima vožnja sa preniskim pritiskom nikada nije bezbjedna.

Prema istraživanju Nacionalne administracije za bezbjednost saobraćaja na autoputevima SAD, vožnja sa nedovoljno naduvanim gumama višestruko povećava vjerovatnoću saobraćajne nezgode povezane sa gubitkom prianjanja. Pravilno naduvane gume su jedine koje obezbjeđuju optimalan kontakt sa putem, stabilnost vozila, manju potrošnju goriva i duži vijek trajanja. Za većinu putničkih automobila, preporučeni pritisak je između 2 i 2,4 bara, a tačna vrijednost je navedena na naljepnici koja se obično nalazi na unutrašnjoj strani vozačevih vrata ili na poklopcu rezervoara za gorivo. Ove informacije važe za cijelu godinu, jer ne postoje posebne brojke za ljeto i zimu.

Međutim, spoljašnja temperatura ipak utiče na pritisak u gumama. Na nižim temperaturama, vazduh se hladi, molekuli se sporije kreću i „lijepe“ se jedni za druge, što dovodi do pada pritiska. Ljeti je situacija obrnuta – zbog vrućine, molekuli vazduha se brže kreću, pa se pritisak prirodno povećava. Prema procjenama proizvođača, gume gube oko 0,06 bara na svakih deset stepeni pada temperature. Nije neuobičajeno da vlasnike automobila koji duže vrijeme parkiraju svoje automobile tokom zime dočeka djelimično ispumpani set guma.

Ako vozilo ima sistem za praćenje pritiska u gumama (TPMS), on će signalizirati pad od najmanje 25 procenata i upozoriti vozača. Međutim, ako takav sistem ne postoji, najbolje je provjeriti pritisak kada je automobil hladan, ili nakon što je parkiran nekoliko sati, jer se vazduh u gumama zagrijava tokom vožnje i daje netačno, privremeno povišeno očitavanje. Takođe treba obratiti pažnju na razliku između prednjih i zadnjih guma – prednje, zbog veće mase motora, obično su naduvane oko 0,2 bara više.

Sam postupak mjerenja je jednostavan, ali zahtijeva preciznost: manometar treba brzo i čvrsto pritisnuti na ventil gume da bi se dobilo tačno očitavanje. Ako je rezultat niži od preporučenog, gume treba naduvati pomoću kompresora do propisane vrijednosti. Stručnjaci savjetuju provjeru pritiska najmanje jednom mjesečno, jer kod modernih guma sa nižim bočnim profilom gubitak vazduha često nije vidljiv golim okom, piše Jutarnji.hr.

Znaci preniskog pritiska mogu se prepoznati i tokom vožnje. Ako volan blago trese, vozilo vuče na jednu stranu ili zahtijeva duži zaustavni put prilikom kočenja, moguće je da su gume nedovoljno napumpane. Sve ovo utiče ne samo na bezbjednost, već i na potrošnju goriva i habanje samih guma.

U krajnjoj liniji, pravilno napumpane gume su jedna od najjednostavnijih, ali i najefikasnijih mera bezbjednosti prilikom vožnje tokom zime. Redovna kontrola pritiska obezbjeđuje bolju stabilnost na putu, manju potrošnju i duži vijek trajanja guma. Zima zahtijeva više pažnje i brige o vozilu, a pritisak u gumama je svakako detalj koji ne treba zanemariti.