U posljednjih pola godine nekoliko ekstremno skupih taksi vožnji izazvalo je veliko zanimanje javnosti Hrvatske.

Sve je očito probudilo alarm i u vladi, koja uskoro, kako saznaje Index, planira velike promjene na tržištu taksi usluga.

Niz slučajeva brutalnih cijena taksi vožnji


Najpoznatiji slučaj dogodio se u Zagrebu, gdje je Novozelanđanka za vožnju dugu tek nešto više od jednog kilometra platila nevjerovatnih 1506 evra. Vozač joj je u početku spomenuo manji iznos, ali je karticu naplatio desetostruko više.

U Splitu su tri turistkinje snimile taksistu koji je za relaciju od trajektne luke do hotela na Čiovu, udaljenog oko 30 kilometara, tražio 640 evra, pravdajući dio cijene „čišćenjem vozila“.

U Zagrebu je zabilježena i vožnja od Glavne željezničke stanice do naselja Prečko, oko sedam kilometara, za koju je naplaćeno 110 evra.

Takvi primjeri bili su jasan signal državi da mora reagovati kako bi zaštitila putnike, posebno turiste i starije, koji su najčešće mete brutalno visokih cijena.

Od liberalizacije do zloupotreba


Tržište taksi usluga liberalizovano je 2018. godine, što je u početku donijelo pozitivne promjene – konkurenciju, veći broj vozača i niže cijene. Međutim, s vremenom su se pojavile zloupotrebe, naročito tokom turističke sezone.

Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture ističe da su tokom godina primijetili nepoštene prakse pojedinih prevoznika. Od januara do danas provedeno je 873 inspekcijska nadzora u saradnji s policijom, Poreskom upravom i Državnim inspektoratom.

Među mjerama koje su već donesene su: obavezno isticanje cijene prosječne vožnje na vanjskom dijelu vozila, vidljiv cjenovnik u unutrašnjosti i kartica vozača s podacima.

Direktna intervencija države u cijene


Kako nepravilnosti i dalje traju, Ministarstvo planira dodatne mjere – ograničavanje cijena, uvođenje posebnih registarskih oznaka za taksi vozila i nadzor nad aplikacijama koje povezuju vozače i putnike.

Ovo predstavlja najširu državnu intervenciju na tržištu od liberalizacije. Cilj je povratiti povjerenje u taksi uslugu i učiniti je pouzdanom, predvidivom i sigurnom za sve korisnike.