U Hrvatskoj će od 15. maja sve trgovine biti obavezne da na svojim internet stranicama objavljuju ažurirane cijene, omogućujući potrošačima lako poređenje troškova.
Ova odluka inspirisana je izraelskim modelom i trebalo bi da poveća transparentnost na tržištu, te da pomogne u borbi protiv inflacije.Vlada Hrvatske je obavezala trgovine da sve ažurirane cijene objavljuju na internet stranicama, piše portal Eupravozato.rs.
To bi trebalo, navode oni, da učine na način koji je pogodan za automatsku obradu i poređenje cijena, kao i za isticanje dodatne cijene.
Odluka stupa na snagu 15. maja, a poznata je kao izraelski model kontrole cijena.
Kako se navodi, vlast smatra da će se njome omogućiti kvalitetno poređenje cijena trgovina u korist potrošača, te navodi da je ovo doprinos transparentnijem radu trgovina i borbi protiv inflacije, jer će građani moći u svakom trenutku da znaju koliko šta košta u svakoj trgovini.
Obavezno samo za velike trgovce
Prema Zakonu o direktnim mjerama kontrole cijenama, obveza objavljivanja svih maloprodajnih cijena na internet stranicama odnosi se na velike trgovce, uključujući supermarkete, hipermarkete, diskontne prodavnice i „cash and carry“ objekte.
Ovi trgovci takođe moraju da omoguće neometan rad automatiziranih programa (botova) koji prikupljaju podatke s njihovih web stranica.
Popis proizvoda biće proširen
Vlada planira da proširi popis proizvoda sa ograničenim cijenama. Kako se navodi, neslužbeno se spominje da će na listu biti dodati proizvodi poput konzervirane i smrznute ribe, određenih kobasica i pašteta, polubijelog hljeba, povrća i voća. Ukupno bi na popisu trebalo da bude više od 50 proizvoda.
Kazne i do 30.000 evra
Za trgovce koji ne budu poštovali nove propise predviđene su novčane kazne od 3.000 do 30.000 evra. Osim toga, zakon omogućava oduzimanje imovinske koristi ostvarene prekršajem, čime se nastoji osigurati efikasno sprovođenje mjera.
Implementacija izraelskog modela u Hrvatskoj, pišu, otvara mogućnost razvoja digitalnih platformi i aplikacija koje će omogućiti potrošačima jednostavno upoređivanje cena proizvoda među različitim trgovinama.
To bi moglo značajno povećati transparentnost tržišta i konkurenciju među trgovcima.