LOŠA OCJENA OKIDAČ ZA NASILJE? Ovi profesori i učitelji žrtve su svojih učenika: Napadi palicama, sjekirama, šamari…
3. maj 2023. godine ostaće zauvijek urezan u sjećanje Beograđana, cijele Srbije, regiona. Ostaće zauvijek u sjećanju đaka, nastavnika i svih zaposlenih u OŠ „Vladislav Ribnikar“. Tog 3. maja dječak K.K. (13) oko 8.30 časova ušao naoružan u prostorije škole i krenuo da ubija ljude. Prvo je ubio pripadnika obezbjeđenja Dragana V., a potom i troje učenika koje je zatekao u holu.
Nakon toga je ušao u učionicu, gdje je njegovo odjeljenje imalo čas istoriji i pucao je u svoje drugove i nastavnicu istorije Tatjanu S. i svoje drugove. Prema riječima đaka pomenute škole dječak je „dobio jedinicu iz istorije“, a što su pojedini kasnije i prokomentarisali kao „okidač“ za okrutno djelo koje je ovaj maloljetnik počinio.
– Dobio je jedinicu iz istorije i tada je poludio. Upucao je istoričarku u kabinetu, a onda i drugove. On ima sve petice, a svi ga zovemo štreber – pričaju đaci Osnovne škole „Vladislav Ribnikar“ u Beogradu, gdje je učenik sedmog razreda pucnjem iz očevog pištolja ubio školskog čuvara i teško ranio više osoba.
Zaista bi bilo nezahvalno davati sud o motivima i „okidačima“ kada je u pitanju ovaj konkretan slučaj, međutim ukoliko se vratimo u prošlost ne bi bio prvi put da javnost svjedoči nasilju u školama i napadima učenika na prosvjetne radnike.
Loša ocjena „okidač“ za nasilje?
Sve donedavno, koncept “nasilja u školama” nedvosmisleno se tumačio kao primjena fizičkog, verbalnog, psihičkog ili drugog napada na dijete od strane drugih učenika, školskih grupa, ili čak nekih učitelja. No, većina zaboravi (ili ne zna?) i za drugu stranu tog pojma koji se odnosi na nasilje nad učiteljima, što kod nas možda postaje i tabu-tema. Iako su mnogi protokoli o nasilju u školama egzaktno uređeni u smislu šta preduzeti zabilježi li se nasilje i nad učiteljima (ovdje postoji široki spektar šta se sve podrazumijeva pod tim pojmom), rijetko ćemo pročitati ili biti svjedoci nekog dobro odrađenog protokola kada se desi jedan takav incident.
U posljednjih nekoliko godina nastavnici u školama (prema video snimcima učenika) sve više su žrtve nasilja i zlostavljanja od strane učenika i/li njihovih roditelja. Ono što je strašno (neko bi rekao zanimljivo) – same žrtve ne žele javno govoriti o svom iskustvu.
Zanimljivo je da u lakšem ili čak težem sukobu učenici, njihovi roditelji, pa i direktori škola prvenstveno pokušavaju kriviti učitelje za nastalu situaciju koja je eskalirala sukobom. Stoga pritužbe nastavnika na učenike često ostaju nezapažene, odnosno nesankcionisane. Ovakav odnos prema nastavniku zaista može dovesti do povećanja broja slučajeva nasilja prema njima. Naravno, škola bi trebala preduzeti sve mjere, kako bi se spriječilo nasilje i napad na integritet nastavnika, te promovisati okruženje pogodno za obrazovanje mladih u opuštenom, sigurnom i pozitivnom okruženju.
Tokom proteklih godina, kako u BiH tako i u regionu, zabilježeni su teški slučajevi fizičkih napada na prosvjetne radnike.
Banjaluka: Snimali učenika dok je tukao profesoricu
2008. godine petnaestogodišnji učenik banjalučke Tehničke škole na času je udario svoju profesoricu, a njegove kolege su, iz zabave, sve to snimale mobilnim telefonom.
Šokantni video-snimak, godinama je kružio i na njemu se vidi kako učenik prvog razreda šamara profesoricu Milku Kukolj. Učenik je, prema tvrdnjama njegovih kolega, bio ljut jer mu je inače mirna i povučena profesorica upisala neopravdan čas.
Bosanska Krupa: Gimnazijalac metalnom palicom udario profesora u glavu
2021. godine učenik JU Opšta gimnazija „Bosanska Krupa“ u Bosanskoj Krupi, metalnom palicom je u predjelu glave udario profesora.
Bileća: Maturant pretukao profesora na času
2011. godine profesora u Srednjoškolskom centru „Golub Kureš “ u Bileći Jovana Petkovića pesnicama je na času filozofije pretukao maturant gimnazije Marko Vujović. Tom prilikom Petković je zadobio prelom trećeg slabinskog pršljena i povrede nosa, usta i lica.
Do incidenta je, došlo kada je profesor pokušao da izbaci sa časa grupu učenika koji su ometali nastavu. Jedan učenik je izašao iz učionice dok se Vujović vratio i u momentu dok ga je profesor zapisivao počeo da se otima oko dnevnika, poslije čega je Petkovića udario šakom u glavu. Od posljedica udara profesor je pao i povrijedio kičmu.
Kulaši kod Prnjavora: Domar pozdravio učenika, on ga udario sjekirom u glavu
2019. godine Milenko Pančić (58), domar u Osnovnoj školi “Ivo Andrić” u Kulašima kod Prnjavora, došao je na posao, pozdravio maloljetnog N.P. (15) ne sluteći da će ga samo nekoliko minuta kasnije on pokušati ubiti.
Zenica: Učenik sjekirom napao profesora
2009. godine tri učenika drugog razreda Tehničke škole u Zenici napali su sjekirom svog profesora elektrotehnike Amera Kamenjakovića koji je pokušavao smiriti situaciju u razredu. Prije napada prethodilo je učeničko vrijeđanje profesora, otimanje dnevnika i prijetnje.
Trstenik: Đaci u toku časa napali profesoricu i sve snimili telefonom
2022. godine u Tehničkoj školi u Trsteniku trojica učenika su 9. novembra, za vrijeme časa, fizički napala svoju profesoricu Mariju Stevanović. Jedan od đaka joj je izmakao stolicu, nakon čega je pala, drugi je sve snimio, dok je jedan od njih snimak postavio na društvene mreže.
Bački Petrovac: Nastavnik matematike napadnut na polaganju popravnog ispita
Poslije popravnog ispita, u Osnovnoj školi „Jan Čajak“ u Bačkom Petrovcu, nasrnuo je na nastavnika matematike roditelj nezadovoljan ocjenom svog djeteta. Veći incident su sprečili prisutni članovi komisije.
Nasilje učenika nad nastavnicima ozbiljan je problem kako u svijetu tako i BiH, čime se narušava kvaliteta odgojno-obrazovnog procesa. Nasilje bilo koje vrste (i prema nastavniku) nije i ne smije biti tek izdvojen incident, te je nemoralno pretvarati se da su napadi, uvrede i ostali oblici nasilja, naprosto dio posla nastavnika.
„Nije mi dobro, trebam pomoć“
Očigledna je tendencija povećanog obima nasilja u našem društvu u globalu, tako da i nasilje učenika prema nastavnicima postaje sve učestalije i ne možemo ga gledati kao izolovanu pojavu, kaže Jadranka Berić, sociolog.
-Mana je što mi veoma malo o tome pričamo, kao i većinu gorućih problema i ovaj skrivamo pod tepih – dodaje ona.
Tačna informacija o broju prijavljenih slučajeva nasilja učenika nad nastavnicima nije dostupana javnosti, još kad uračunamo neprijavljene slučajeve, ostaje samo da nagađamo koji je broj u pitanju.
Međutim, na osnovu istraživanja u zemljama regiona dolazi se do podatka da je čak do 70% prosvjetnih radnika doživjelo nekakav oblik nasilja od strane njihovih učenika.
-Veoma je teško odrediti šta je tačno okidač i uzrok ovakvog ponašanja učenika. Da li su porodični odnosi ili faktori kao što su okolina, trend ili čak emotivni problemi mladih. Kada kod djece primjetimo agresivne ispade u ponašanju, netrpeljivost, revolt, to je čin koji trebamo gledati kao poziv da razgovaramo sa njima. Ako dođe do situacije nasilja od strane mlade osobe, djeteta, učenika, to možemo očitavati kao njihov način da zovu u pomoć. Većina njih tako govori „nije mi dobro, trebam pomoć“ – ističe Berić.
Ponašanje djece je pokazatelj njihovog unutrašnjeg stanja. Posebno kada se nađu na prelazu iz djetinjstva u odrasle i osjete krizu identiteta. Tada smo im najpotrebniji.ž
Začarani krug nepoštovanja
-Sa druge strane i prosvjetni radnici trebaju pomoć. Zaposleni u sistemu obrazovanja su degradirani. Učitelji danas ne uživaju poštovanje od strane učenika, što i nije toliko iznenađujuće, koliko sami roditelji tih istih učenika ne poštuju učitelje. Vidite, to je začarani krug nepoštovanja koji je doveo do toga da prosvjetni radnici danas nemaju autoritet koji je neophodan da bi mladog čovjeka izveli na pravi put.
Pred prosvjetnim radnicima je veliki izazov i težak zadatak da izbalansiraju između roditelja koji uveliko podrivaju autoritet učitelja, iskrivljenog sistema vrijednosti u kojem mladi ne znaju šta smiju a šta ne jer im je sve dozvoljeno i dostupno i trendova koji su svaki dan sve bizarniji i nehumaniji, zaključuje Jadranka Berić.
BONUS VIDEO: