DJECA U RS OKOVANA MODERNOM TEHNOLOGIJOM Sociolog otkriva: Sve više učenika u RS sa oštećenjima u govorno-glasovnoj komunikaciji – ko je krivac?
Živimo u doba progresivnog razvoja tehnologije i doba u kojem se djeca, takoreći, rađaju sa mobilnim telefonima u rukama. Od pelena do škole mališani se, na neki način, socijalizuju virtuelnoj realnosti što svakako ima dvije strane medalje.
Na kantaru pozitivnih i negativnih crta savremene tehnologije, nerijetko su one negativne te koje prevagnu. Prema podacima Ministarstva prosvjete i kulture Republike Srpske u školskoj 2022/2023. godini 209 učenika ima oštećenja u govorno-glasovnoj komunikaciji, što je samo po sebi slučaj za istražiti.
Povodom ovih zabrinjavajućih statističkih podataka oglasila se i Jadranka Berić, banjalučki sociolog koja je objasnila kako to savremena tehnologija pravi problem u razvoju komunikoloških sposobnosti kod mališana.
– Ministarstvo prosvjete i kulture Republike Srpske saopštilo je podatak da u školskoj 2022/2023. godini 209 učenika ima oštećenja u govorno-glasovnoj komunikaciji. To su strašni pokazatelji sa terena. Da li savremena tehnologija otežava socijalizaciju i razvoj govora kod djece? Da li će nas “lagodnost” skupo koštati?
Tehnologija i sredstva komunikacije stalno su u razvoju i olakšavaju nam život, a istom brzinom naša djeca nazaduju u govorno-glasovnoj komunikaciji, odnosno manje i lošije govore.
Većina roditelja je svjesna koji su negativni uticaji tehnologije na njihovu djecu, isto tako većina roditelja je svjesna i koji su pozitivni uticaji. Uglavnom, problem se javlja kada roditelji nisu u mogućnosti izbalansirati vrijeme koje djeca provedu uz TV, telefon ili računar.
Znajući da djeca veoma lako usvajaju obrasce ponašanja mi se pod hitno moramo pozabaviti količinom vremena koje svakodnevno provedu pored računara, TV-a i telefona .
Kako Berićeva dalje navodi „otuđenost“ postaje ključni problem kod mališana. Socijalizacija sa vršnjacima biva, uslovno rečeno, nezanimljiva i gubi svoj smisao što je svakako zabrinjavajuća činjenica.
Oni korištenjem tehnologija veoma brzo prihvataju jednosmjernu komunikaciju i tim putem gube interes za interakciju sa okolinom. Djeca se manje druže i igraju jedni sa drugima. Teže govorno komuniciraju i sve su otuđeniji. Kasnije progovaraju sa osjetnim govornim problemima. Strašno je što logopedi imaju sve više posla.
U 21. vijeku nezahvalno je zabraniti djeci potpuni pristup tehnologiji i medijima. Međutim, razumno je i neophodno ograničiti vrijeme korištenja i kontrolisati sadržaj. Osim što usvajaju nova znanja, druga strana medalje je da tehnologija veoma lako može da ovlada dječijim životom.
Da nazovemo pravim imenom, oni veoma lako postaju ovisni o tehnologiji. Ta zaokupljenost ide do mjere da se proces socijalizacije kroz društvenu interakciju sa vršnjacima i odraslima znatno smanjio. Ako sada zatvorimo oči i nastavimo se lagati strah me kakve će generacije da stasavaju u našem društvu – oglasila se Berićeva na društvenim mrežama.
BONUS VIDEO: