A, TEK NAMA Hrvatima će biti isplativije ljetovati u Turskoj
Jedan od vodećih hrvatskih istraživača i šef katedre za turizam Ekonomskog fakulteta u Zagrebu Josip Mikulić smatra kako statistički podaci koje vlada stalno ponavlja kao pokazatelj uspjeha nisu relevantni.
– Što se tiče fizičkih pokazatelja turističkih dolazaka i noćenja, oni možda nisu najsofisticiraniji pokazatelji uspješnosti, no to su pokazatelji koji se koriste svuda u svijetu kako bi se pratila turistička aktivnost. Finansijski pokazatelji su puno važniji, a njih je puno kompleksnije mjeriti i teže ih je pratiti – rekao je Mikulić u razgovoru za HRT i dodao kako se Hrvatska vratila pretpandemijskom problemu prevelikog broja turista koji se u određenom trenutku nalaze na premalom prostoru.
„Od dva turista poželjniji je jedan koji troši dvostruko više“
– Prošle godine smo u julu i avgustu imali nekih 60 posto aktivnosti iz godine ranije i sjećam se da se jedan kolumnista tada zapitao je li to prava mjera – vjerujem da su se to mnogi zapitali jer nismo imali klasične gužve i mogli smo neometano uživati u destinacijskoj ponudi. Generalno možemo reći da je od dva turista poželjniji jedan koji troši dvostruko više, takav jedan dolazak više vrijednosti je nešto čemu bismo trebali težiti – smatra Mikulić.
Mikulić ističe da je bitno osvijestiti kako je kvaliteta u turizmu osim smještajne, bitna i u uslužnim djelatnostima, prvenstveno u dijelu vezanom za ljudski faktor.
– Tu smo i ove godine ponovno imali problema sa pronalaženjem adekvatne količine radne snage – kaže.
No, Mikulić naglašava kako je značajan problem činjenica da se podizanjem kvaliteta podižu i cijene, te se postavlja pitanje hoće li Hrvati moći priuštiti odmor na Jadranu.
– Ako se ovako nastavi, mogući scenario je da ćemo imati goste visoke platežne moći, a Hrvatima će biti isplativije ići na odmor u Tursku. To nije nešto čemu bi trebalo težiti, ali može doći do toga – kaže.
„Hrvatska porezima ne stimuliše podizanje kvaliteta turizma“
U Hrvatskoj je vidljivo kako se nikakvim poreznim politikama ne stimuliše podizanje kvalitete turizma. Mikulić objašnjava kako je porezni paušal, koji stvara izuzetno nisko porezno opterećenje za one koji ga koriste, osmišljen kao mjera koja bi trebala potpomoći vlasnike privatnih smještajnih kapaciteta da ih ponude turistima.
– Smatram da je to jedan vid turizma koji je snaga hrvatskog turizma, gdje vi kao turista boravite u domaćinstvu vlasnika nekretnine. Međutim, kada se radi o hotelima i većem broju kreveta, tu bi trebalo razmisliti kako ujednačiti na neki način nepošten tretman ove dvije vrste smještaja – kaže i dodaje kako se masovnom gradnjom apartmana i smještajnih jedinica hrvatska obala polako devastira, te upozorava kako treba dobro razmisliti o poticanju daljnje ekspanzije takve vrste smještaja.
„Kod nas je udio privatnog smještaja veći od 60%. U Grčkoj i Italiji je oko jedne trećine“
„Mali i mikro poduzetnici su dominantno uključeni u pružanje smještajnih usluga, kod nas je udio privatnog smještaja viši od 60 posto, dok je on u nekim konkurentskim zemljama, primjerice u Grčkoj ili Italiji negdje oko jedne trećine, a u Španiji svega 25 posto. Dakle, mi imamo puno manji udio hotelskog smještaja, a u njemu dominiraju veći hoteli sa sto i više soba, dok recimo u Italiji dominiraju srednje veliki hoteli sa 25 do 100 soba – to je nešto što treba podsticati i što nama nedostaje za kvalitetan turizam. Ovakav poslovni model ima smisla za one koji se tim bave, međutim takav vid smještaja ‘pumpa’ špicu sezone koja je ionako već presaturirana – u nekim destinacijama imamo prevelik broj gostiju na premalom prostoru, te se umanjuje turistički doživljaj. Dugoročno gledajući, ako se ovako nastavi, idemo prema masovnom turizmu niže vrijednosti gdje će najveću korist imati vlasnici malih smještajnih objekata, trgovinski lanci i fast food restorani – objašnjava Mikulić.
Strategiju razvoja hrvatskog turizma za period od 2012. do 2020. godine razvio je Institut za turizam, a Mikulić ističe kako se u njoj spominje problem apartmanizacije, te se podstiče razvoj onih oblika turizma koji mogu privući goste u pred- i postsezoni.
„Strategija je dobra, ali niko je se nije držao“
– Sama strategija je dobra, no niko je se nije držao. Aktualnu strategiju izrađuje Fakultet za menadžment u turizmu i ugostiteljstvu iz Opatije, u saradnji s jednom konsultantskom firmom, i možemo računati da bi taj dokument mogao biti dostupan sredinom sljedeće godine – kaže i dodaje kako se u posljednjih deset godina privatni smještaj na obali udvostručio, iako prema strategiji nije bilo predviđeno da dođe do ikakvog povećanja kapaciteta u toj vrsti smještaja, već da se poveća kvaliteta postojećih.
– Prevelik udio turizma u ekonomiji jedne zemlje je nešto što nije poželjno i što je karakteristika slabije razvijenih država. Bio bih srećan da imamo isto onoliko turizma koliko imamo i danas, možda malo kvalitetnijeg, ali da njegov udio u BDP-u bude ispod deset posto. To bi onda značilo da su se drugi dijelovi ekonomije razvili i da smo postigli veću platežnu sposobnost, pa će onda i naši domaći turisti moći priuštiti ljetovanje u hotelima u špici sezone, što bi trebalo biti nešto čemu težimo – zaključuje Mikulić.