Među najčešćim prevarama su lažno obilježavanje cijena, gdje se na kasi naplaćuje veći iznos od onog što je izloženo na polici, kao i „lažni popusti” gdje je prethodno uvećana cijena prikazana kao snižena. Takođe, trgovci na malo ponekad koriste taktike kao što je manipulacija težinom proizvoda ili pakovanja kako bi kupac platio više od stvarne vrijednosti robe. Ove prevare mogu biti slučajne ili namjerne, a potrošači treba pažljivo da provjere fakture i deklaracije proizvoda kako ne bi bili prevareni.


I sigurno ste se našli u situaciji da odete u prodavnicu po svježe voće ili povrće, ali nađete banane koje su već pocrnile, jabuke koje ne izgledaju svježe, ili krompir koji je niknuo i luk koji je mekan ili ugubljen. Pitate se kako je moguće da su ove namirnice, koje obično duže traju, u tako lošem stanju? Odgovor leži u taktici trgovaca.

Prodavnice se ne plaćaju da bacaju neprodatu robu, pa će često pokušati da prodaju voće i povrće koje ne izgleda baš najatraktivnije. Kupci su često navikli na „izložbeni“ kvalitet proizvoda, zbog čega sve što izgleda neugledno završava na dnu liste prioriteta. Međutim, umjesto da je bace, trgovci pokušavaju da plasiraju takvu robu na načine koje možda nećete primjetiti, piše Krstarica.

Kako pronaći najsvežije proizvode?


Jedan faktor koji treba uzeti u obzir je za šta planirate da koristite kupljenu hranu. Ako namjeravate da voće jedete svježe i želite da traje nekoliko dana, izaberite čvrste plodove koji će još malo da sazrijevaju u vašoj kuhinji. S druge strane, ako planirate da kuvate, prezrelo voće i povrće može biti još ukusnije od svježeg. Svježe voće i povrće se često stavlja ispod ili iza manje svježeg koji je izložen na vidljivijim mjestima. Razlog je jednostavan – trgovci žele prvo da prodaju proizvode koji su pri kraju roka trajanja.

Obratite pažnju na zaposlene koji „preturaju“ po izloženom voću i povrću. Ako u njihovoj blizini nema dodatnih kolica sa novom robom, moguće je da samo preuređuju postojeću ponudu – skrivaju svježije proizvode na manje pristupačnim mjestima, a na vrhu izlažu manje svježih proizvoda.

Kupci imaju pravo da traže od osoblja svježiju robu iz magacina, ali prodavnice često imaju sopstvenu politiku o tome da li da je donesu. Najjednostavnije rješenje je da sami pogledate ispod otkrivenih slojeva voća i povrća. Tako možete pronaći kvalitetnije proizvode koji su namjerno skriveni od pogleda.