Jedni govore da bi u Srbiji 31. oktobar trebalo da bude rezervisan isključivo za Svetog Luku, dok drugi brane Noć vještica, ističući je kao povod za kostimiranje i dobru zabavu. Ipak, da li zaista možemo biti istinski vjernici, a da obilježavamo i Halovin? Na mrežama je uvijek “ratno stanje” između onih koji se gnušaju praznika vještica i onih kojima je to još jedan razlog za žurku.
– Praznik Noć vještica nije proslava, bar ne u pravom smilu te riječi, jer oni koji slave određeni praznik imaju ideju i osjećaju njegov smisao – rekao je jednom prilikom đakon Stevan Jovanović.
– Ovo je više povod za društveni događaj, nego što je proslava praznika. Ljudi koji obilježavaju Noć vještica umesto hrišćanskog praznika Sveti Luka ne prave nikakav grijeh, ali bi svakako trebalo da obilježavaju naše praznike, u ovom slučaju, Svetog Luku i Svetog Petra Cetinjskog – dodao je Jovanović.
– Nije toliko strašno da obilježavate Noć vještica, jer taj praznik u svojoj pozadini nema sistem vrijednosti ili neku posebnu ideologiju – nema taj potencijal.
I etnolog Jasna Jojić saglasna je sa stavovima đakona Stevana, jer ona, takođe, smatra da je praznik Noć vještica jedan vid zabave za mlade, ali i magijski ritual koji je dio keltske kulture.
– Ljudi vole magijske rituale, pa tako praznik Noć vještica predstavlja jedan vid prelaza na sljedeće godišnje doba – zimu.
Što se tiče rasprave koje se svake godine pokrene na društvenim mrežama pitanjem – da li se 31. oktobra obilježava Sveti Luka ili Noć vještica, i da li je sporni praznik, zapravo, “satanistički”, etnolog Jasna Jojić je prokomentarisala:
– Pretendujemo na dešavanja iz 90-ih godina. S vremena na vrijeme, neko na ovim prostorima, mislim na Balkanu, pokušava da napravi atmosferu linča i smatram da mi ne bi trebalo da budemo dio toga. Onda dođu različiti ljudi, različitih struka da kritikuju sve i svašta, pa se tako i ovaj praznik “pljuje” u ime Srpske pravoslavne crkve, na uštrb Katoličke, i onda se ljudi bez razloga svađaju – kaže ona, piše ŽenaBlic.