ŠTA TREBA DA URADITE da bi vam automobil trajao „vječno“?
Birajte rute
Koliko se god ovo činilo ekstremnim, nije baš tako. Autor ovih redova ovo praktikuje dugi niz godina, izbjegavajući „prečice“ s utonulim šahtovima i udarnim rupama.
Ukoliko koristite loše puteve na svakodnevnom planu, to će na kraju uzeti danak, kako u vidu oštećenih elemenata ogibljenja i točkova, tako i guma, koje će morati ranije na zamjenu. Kada god možete vozite boljim drumom. Ušteda je veća nego što možete da zamislite, mada je u Srbiji to realno nemoguće.
Redovno koristite klima uređaj
Vjerovatno imate gomilu poznanika koji ne uključuju klima uređaj zbog povećane potrošnje goriva.
Moderni uređaji ovog tipa su veoma efikasni, a ako ih ne uključujete iz mjeseca u mjesec, činite veliku štetu zaptivcima i drugim komponentama, tako da kada ga budete jednom uključili, velike su šanse da će doći do curenja ili kvara na nekom od važnih elemenata, što naravno košta.
Kočnice su za usporavanje
Neki vozači „koče“ tako što menjaju stepene prenosa naniže, ali to stavlja dodatno opterećenje na ležajeve i smanjuje životni vek menjača. Dakle, pri niskoj brzini, kada se recimo zaustavljate na semaforu, možete koristiti motorno kočenje, ali pri višim brzinama, za to služi papučica kočnice.
Stopalu nije mesto na papučici kvačila
Ukoliko vaš automobil posjeduje manuelnu menjačku kutiju, a imate običaj da vam stopalo počiva ovlaš na papučici kvačila, znajte da je u tom slučaju ono neznatno angažovano, što dovodi do bržeg habanja. Mada se ovo čini sasvim logičnim i očiglednim, neverovatno je velik broj vozača koji praktikuju držanje stopala na pedali kvačila.
Garažirajte automobil
Naravno, nema svako garažu, ali je teško razumjeti ljude koji je imaju i ne koriste je. Umjesto automobila u nju stave kosilicu uz gomilu nepotrebnih stvari koje nikada neće koristiti. Garažiranjem se prevenira poguban uticaj sunčevih zraka na enterijer, kao i visoka temperatura unutar kabine tokom ljetnjih meseci, a o zaštiti karoserije da ne govorimo.
„Nagazite“ s vremena na vreme
Moderni dizel (pa i benzinski) automobili su opremljeni DPF filterom. Da bi se spriječilo njegovo zagušivanje, motor se redovno mora „tjerati“ u više obrtaje. Ukoliko propustite to da uradite, vrlo je vjerovatno da ćete u perspektivi imati problema, tako da s vremena na vreme izađite na otvoren put i stisnite gas.
Koristite automobil redovno…
Automobil je mašina kreirana da se kreće, ne da stoji u mestu. Izostanak vožnje par dana naravno da neće štetiti vozilu, ali ukoliko pauza traje nedeljama, to nije dobro.
Akumulator će gotovo sigurno „crći“, kočnice i kvačilo će se vjerovatno „zapeći“, a gorivo ustajati. Ukoliko automobil dovoljno dugo stoji na jednom mjestu, doći će do stvaranja ravnih površina na gumama.
Koristite sintetička ulja
Ukoliko postoji neka stvar koja može da produži život mjenjača, motora i diferencijala, to je upotreba čistog, svežeg ulja. Mineralna ulja mnogo brže degradiraju od sintetičkih alternativa, tako da se generalno treba držati ovih potonjih i zamjenu vršiti redovno. Ipak, sintetička ulja mogu u slučaju starih automobila biti suviše „tanka“ za komponente koje su „pretrčale“ veliki broj kilometara.
Negujte gumene površine
„Gummi pflege“ je sjajna stvar. Riječ je o lubrikantu i zaštitnom sredstvu za kedere, krovove kabrioleta i zaptivke prozora. Ukoliko svakih par mjeseci nanesete tanak sloj, značajno ćete povećati radni vek gumenih komponenti.
Reglaža trapa
Ukoliko se pneumatici neravnomjerno troše, moguć razlog je nekorektan trag točkova prouzrokovan lošim ležajevima ili sponama. Jedina solucija je zamena spornih dijelova, što nije tako skupo, za razliku od česte zamene guma.