VIŠE NEMA ČEKANJA U DUGIM REDOVIMA Inženjeri Elektrotehničkog fakulteta u Banjaluci osmislili sistem kojim lakše dolazite do upisa u matične službe (FOTO)
Potrebno je samo instalirati ovu aplikaciju na mobilne uređaje i zakazati svoj termin bez čekanja u dugim redovima.
Ovim povodom, razgovarali smo za Rastkom Zeljkovićem, jednim od inženjera koji su implementirali ovaj sistem.
Kako je došlo do ideje za ovu aplikaciju?
Razvoj sistema „QManager“ počeo je kao studentski projekat na Elektrotehničkom fakultetu u Banjoj Luci, sa ciljem konkretne implementacije u realnim okruženju kako bi veći broj građana mogao da ima koristi od ovog sistema. Budući da su sistemi za efikasnije upravljanje redovima čekanja odveć prisutni u više evropskih zemalja, odlučili smo da pokušamo unaprijediti stanje u našoj okolini, imajući u vidu činjenicu da drugi gradovi u Republici Srpskoj, ali i čitavoj Bosni i Hercegovini nemaju slične sisteme.
Koliko je bilo teško realizovati projekat?
Tokom razvoja projekta bilo je potrebno savladati mnoge tehnologije, ali i obezbijediti adekvatna finansijska sredstva za razvoj i nabavku neophodne opreme. Naravno, veoma je važno da je Grad Banja Luka prepoznao sistem koji bi mogao da bude koristan za administrativne usluge, čime je napravljen korak prema digitalizaciji servisa Grada. Jedna od činjenica koja je takođe važna jeste da je izrada sistema koju je u potpunosti realizovao tim koji činimo Nikola Suša, Dragan Drinić, Goran Marković, David Šukalo i ja, vrlo zahtijevna sa stanovišta da se radi o sistemu koji treba da konstantno funkcioniše sa minimalnim održavanjem, te da se takvim izazovima i odgovornostima mlađi inženjeri tipično ne sreću u svakodnevnim radnim aktivnostima.
U čemu je njen najveći značaj za građane? Kakve usluge omogućava i kako funkcioniše?
Sistem „QManager“ uveden je u matičnoj službi Grada Banja Luka u kojoj ranije nije bilo red sistema, te je time omogućeno službenicima da bolje upravljaju redovima i smanje broj stresnih i neprijatnih situacija kojima su građani često izloženi. U matičnoj službi sada se nalazi redomat sličan onima koji se mogu naći u drugim institucijama poput banaka ili servisnih centara, displej na kome građani prate brojeve, a instalirane su i aplikacije za zaposlene u matičnoj službi.
Glavna novina koju donosi sistem jeste mogućnost daljinskog praćenja zauzetosti u svim redovima za sve usluge putem mobilne aplikacije, pri čemu se prikazuju procijenjeno vrijeme čekanja i broj klijenata koji se već nalaze u konkretnom redu, te u skladu sa tim informacijama i sopstvenim obavezama, građani mogu da preuzmu digitalni listić, ekvivalentan onome koji je moguće preuzeti na redomatu.
Nakon preuzimanja listića, građani dobijaju adekvatna obavještenja prilikom promjene stanja u redu, kako bi blagovremeno mogli da dođu u Gradsku upravu i budu usluženi.
Da li smatrate da bi u svim institucijama trebalo da se koristi ovakav sistem, a i digitalizacija generalno?
Sistemi koji rade na sličan način su u drugim zemljama značajno smanjili gužve i vrijeme koje građani provode čekajući u institucijama, a pomogli su i institucijama koje su poboljšale raspoređivanje zaposlenih na odgovarajuće usluge, odnosno izvršile preraspodjelu šaltera i kancelarija u zavisnosti od opterećenosti pojedinih usluga, analizirajući podatke prikupljene tokom dužeg perioda.
U skladu s tim, smatram da bi više institucija u državi moglo da poboljša kvalitet usluga koje pružaju građanima, što se prije svega odnosi na institucije u kojim su gužve značajne u svim periodima, i to na velikom broju usluga. Sistem „QManager“ predstavlja samo jedan korak prema digitalizaciji usluga koje su neophodne kako bi se olakšale svakodnevne aktivnosti i obaveze građana, a nadamo se da će upravo naš sistem biti početak ove transformacije.
U kojim još institucijama bi ovakav ili sličan sistem dobro došao?
Smatram da bi bilo veoma korisno da sistem proširi na druge usluge Grada, kako bi građani mogli da se u potpunosti oslone na naš sistem za izvršavanje svih administrativnih obaveza. Takođe, republičke institucije poput Centra za izdavanje ličnih dokumenata, imale bi značajne benefite ukoliko bi se odlučile za uvođenje sistema „QManager“. Naravno, važno je naglasiti da je naš sistem univerzalan i nezavisan od konkretnih usluga, te da se način upravljanja terminima može prilagoditi specifičnim uslovima u određenoj instituciji.
Zašto je odlučeno da se ovaj sistem koristi baš u matičnim službama Grada?
Budući da u matičnoj službi nije bilo automatizovanog red sistema, odlučeno je da sistem bude implementiran upravo u tom sektoru, uz minimalno remećenje postojećih poslovnih procesa, sa namjerom proširenja sistema na druge usluge u Gradu, čime bi se ostvarili još veći benefiti za građane.
BONUS VIDEO: