STIGAO NAJVEĆI ŠOPING DAN! Sociolog za ALOonline o „crnom petku“: Građani često kupuju i ono što im ne treba, sreća i uspjeh se mjere potrošnjom
Izlozi su oblijepljeni zamamnim oznakama za sniženje, međutim, mnogi sociolozi i zaštitnici prava potrošača upozoravaju da je „crni petak“ pun trikova i da kupci dobro „otvore oči“ kada odlaze u dugočekanu šoping turu.
Obmana reklamama i propagandom
Ovim povodom, razgovarali smo sa sociologom Jadrankom Berić koja ističe da je „crni petak“ praznik potrošačkog društva te da je danas potrošnja zapravo glavno zanimanje stanovništva i obuhvata većinu čovjekovog života.
– Prisutna je u svim sferama života, a tome su doprinijele Frojdove spoznaje o ljudskoj svijesti i Bernajsove manipulativne tehnike reklamno-potrošačke industrije koje se uspješno koriste kroz moć medija. Propaganda manipuliše ljudima, obmanjuje ih reklamama i na taj način uspostavlja sistem iskrivljenih društvenih vrijednosti – započela je za ALOonline sociolog Jadranka Berić.
Ističe da je nekada „crni petak“ označavao početak šoping sezone, dok danas primjećujemo da sniženja počinju sedmicama unaprijed pa tako sada možemo govoriti o čitavom novembru kao mjesecu u kojem se masovno troši novac na snižene proizvode.
Potrošači često kupuju i ono što im ne treba
– Potrošači često kupuju i ono što im ne treba samo zbog povoljnih cijena, što dovodi do povećane potrošnje i prekomjerne iracionalne kupovine. Ova impulsivna i nekotrolisana kupovina promoviše konzumerizam, odnosno, stav da su sreća i uspjeh povezani sa potrošnjom materijalnih dobara – objašnjava Berićeva.
Kako kaže naša sagovornica, negativne posljedice potrošačkog društva su se već pokazale kroz silikonsku ljepotu, degradaciju sistema obrazovanja, ogromne probleme u odgoju djece, i to sve zahvaljujući konceptu da se novcem može sve kupiti.
– Današnje društvo je hedonističko i narcisoidno, naglašava individualnost, originalnost i kreativnost, ali zanemaruje zajednicu u cjelini. To dovodi do krize morala, pasivnosti i otuđenja, te gubitka solidarnosti među ljudima. Neograničena potrošnja i snažan potrošački duh u većini svjetskih društava neće moći trajati zauvijek – zaključila je Berićeva za ALOonline.
BONUS VIDEO: