SAZNALI SMO KOLIKO KOŠTA PRIPREMA AUTA ZA ZIMU! Iskusni automehaničar objasnio šta je sve potrebno: „Guma glavu čuva“
Zimska oprema obavezna je od 1. novembra za sva vozila u Republici Srpskoj i BiH, bez obzira na vremenske uslove.
Ovim povodom, razgovarali smo sa sa dugogodišnjim i iskusnim automohaničarom Novom Miljićem iz Teslića koji nam je otkrio važnost i pripremu zimske opreme te savjete pomoću kojih će vaš automobil bezbjedno prezimiti i izbjeći probleme na putu.
On ističe da, kako sebe pripremamo za dolazak hladnijih dana kupovinom toplije odjeće i obuće, tako bi bilo poželjno ophoditi se i prema vozilu.
– Brigu o svom ljubimcu trebalo bi da prepustite vašem serviseru koji će izmjeriti rashladnu tečnost motora, provjeriti kvalitet akumulatora, provjeriti tečnost za pranje vjetrobranskog stakla i naravno gume. Kod odabira guma potrebno je obratiti pažnju na DOT broj koji se nalazi na rubu gume – započeo je za ALOonline Miljić.
Zimske gume najvažniji dio zimskog arsenala
Zimske gume nisu jedini dio obavezne opreme, ali svakako su najvažniji dio zimskog arsenala te je vrlo važno odabrati prave i ispravne, jer su one jedino što stoji između vas i mokrog kolovoza. Njima ćemo posvetiti posebnu pažnju.
– Na primjer, ako na gumi stoji broj 1019 znači da je ta guma proizvedena u desetoj sedmici 2019. godine. Takođe, treba odabrati sigurne prodavnice koje u svojim skladištima gume drže u dobro obezbijeđenim uslovima. Guma u tamnom i prohladnom prostoru može stajati do pet godina bez mijenjanja svojih svojstava pa se prema standardima EU svaka guma stara do pomenutih pet godina smatra novom – ističe Miljić.
Guma glavu čuva!
Stručnjaci Njemačkog autokluba (ADAC) preporučuju, priča Miljić, da maksimalna starost i ljetnih i zimskih guma bude oko osam godina (čak i ako dubina utora odgovara zakonskom minimumu).
– Gume su najbitnije sigurnosne komponente vašeg vozila, pa zato treba obratiti pažnju i na njihov “brend“. Preporuka je kupovati gume provjerenih proizvođača koji te iste testiraju, pregledaju, ulažu u proizvodne pogone i usavršavaju njihov kvalitet konstantno. Kako se u narodu kaže: “Kapa glavu čuva“ to isto može da se preinači u izreku :“Guma glavu čuva!“ – objašnjava za ALOonline Miljić.
Dodaje da je preporučljivo provjeravanje pritiska u gumama svake dvije sedmice pomoću mjernih uređaja koji se mogu naći na većini benzinskih pumpi. To naravno ne vrijedi za novija vozila koja imaju senzore.
– Još jedna bitna stvar je obratiti pažnju na dimenziju gume koja se “smije“ postaviti na vozilo, pošto nerijetko ljudi pribjegavaju samostalno odlučivanje, a ne propisano. Po zakonu, u obavezi ste da imate sve četiri zimske gume sa oznakom M+S (MS, M-S ili M&S). Pritom, šara ne smije da ima dubinu manju od 4 milimetra. U obaveznu zimsku opremu spadaju i lanci koji odgovaraju dimenzijama vaših pneumatika. Ovo su zakonski zahtjevi i slični su ili isti u mnogim evropskim zemljama – naglašava naš sagovornik.
Cijena guma
Cijena zimskih guma zavisi od dimenzije i proizvođača odnosno “marke“ guma, a kreće se od 70 KM pa čak do vrtoglavih 700 KM po gumi. Na primjer, prosječna guma 195/65 R 15 je od 93 KM (kineska) pa do 170 KM (Michelin). Dimenzija gume 205/55 R16 – cijena se kreće od 106 KM (kineska ili turska) do 209 KM (Michelin).
Međutim, iako korištenjem guma sa oznakom M+S ispunjavate zakonsku obavezu, Miljić navodi da to ne znači da je riječ o pravim zimskim gumama.
– Oznaka M+S praktično označava samo geometriju šare i ništa više. Objasnićemo ovo detaljnije. U oznaci M+S, slovo M označava „mud“ na engleskom, tj. blato na srpskom, slovo S označava „snow“ na engleskom, tj. snijeg na srpskom. Prave zimske gume možete da prepoznate po tome što pored oznake M+S (MS ili M&S) na rubu imaju i znak planine sa tri vrha i sniježne pahuljice – objašnjava Miljić.
Dodaje da bi bilo najbolje kupiti sve četiri iste gume, zamijeniti ih i skladišiti pravilno pa se tako mogu koristiti više sezona.
Cijena ostale opreme
Osim guma, važno je obratiti pažnju i na antifriz te spremnik za vjetrobransko staklo.
– Cijena rashladne tečnosti je jako niska, tako da se na našem tržištu kreće od 7 do 12 KM za 1l, a tečnosti za vjetrobransko staklo od 2 do 4 KM. Da biste pripremili vaše vozilo za zimu potrebno vam je 3 do 5 litara rashladne tečnosti (antifriza), te određena količina destilovane vode, a spremnik za vjetrobransko staklo dosipamo po potrebi (oko 5l). Serviser je dužan da vam pregleda crijeva, vodove i prirubnice tj. kompletan sistem za rashlađivanje motora, a njegove usluge za taj posao na našem tržištu kreću se od 20 do 40 KM – zaključuje za ALOonline Miljić.
BONUS VIDEO: