PLES SA OBLACIMA I PTICAMA NA MANJAČI Ako želite da iskusite avanturu koja mijenja život, ovo je sve što treba da znate o paraglajdingu
I ekipa ALOonline uvjerila se u to kakav je veličanstven osjećaj vinuti se pod oblake i lebdjeti iznad ove planine, uživajući u nestvarnom pogledu na netaknutu prirodu raskošnih krajiških proplanaka i manjačkih vrtača.
Na području BiH paraglajding se počeo razvijati devedesetih godina kada su došli Slovenci i obučili prve pilote za paraglajder. Naša ekipa imala je priliku da razgovara sa osnivačem i predsjednikom kluba slobodnog letenja „Cross Country Banjaluka“ , Andrejem Sokolićem, koji nas je podrobnije upoznao sa ovim sportom.
Nisu bitne godine već želja
Kako kaže, klub je osnovan prije pet godina, a naziv je dobio po disciplini u paraglajdingu. Broji dvadesetak aktivnih članova, svi sa ličnom opremom i letačkim licencama, te oko 50 rekreativaca.
– Za jedrenje paraglajdingom u tandem letu, nije bitno koliko imate godina već želju. Oprema se sastoji iz nekoliko dijelova, a osnovni dio je krilo ili paraglajder. Tu je i sistem veza u kojem sjedi pilot te rezervni padobran. Naravno, obavezna je i kaciga, uređaj koji mjeri visinu i brzinu leta te radio stanica. Na samom paraglajderu stoje špagice na čijim se krajevima nalaze dvije komande – počeo je za ALOonline predsjednik i osnivač kluba slobodnog letenja „Cross Country Banjaluka“ Andrej Sokolić.
Škola paraglajdinga
Za sve one koji žele da nauče letjeti, klub organizuje školu paraglajdinga. Za obuku i školu potrebno je imati najmanje 15 godina uz odobrenje roditelja, a za polaganje kandidat mora imati punih 16 godina. Sokolović navodi da se školski teren na kojem vrše obuku pilota nalazi na Manjači gdje imaju sjeverni i južni start.
– Svi sposobni za hodanje, šetanje i trčanje mogu završiti osnovnu obuku za polijetanje, letenje, ponašanje u letu, skretanje lijevo-desno i slijetanje. Obuka traje do 12 radnih dana na terenu i u radu sa opremom, plus 5-6 duplih časova sa teoretskom nastavom. Nakon toga, instruktori prave presjek stanja odlučujući da li je kandidat spreman za polaganje ili mu trebaju dodatni časovi. Čak i kad kandidat položi, postane samostalni pilot i član kluba, i dalje leti uz nadzor instruktora dok se skroz ne osamostali. Ovu školu je prošao i naš Saša Savić koji je danas državni prvak BiH u disciplini prelet – ističe Sokolić.
Naglašava da je za ovaj sport izuzetno važno prisustvo licenciranog instruktora. Nažalost, nije rijetkost da građani na svoju ruku kupe opremu koja je lako dostupna, na internetu se površno inforimišu o paraglajdingu, pogledaju nekoliko video snimaka i odluče da lete.
– Ovo je sport koji zahtijeva dozvolu Vazduhoplovnog saveza države. Paraglajding je kao vožnja automobilom. Imaš pravila, na crveno staješ, na zeleno ideš i dok god poštuješ pravila, ništa loše se neće dogoditi. Recimo, crveno je kad početnik uzme krilo iskusnog pilota, kada se po svaku cijenu želi letjeti iako je jak vjetar ili kada su kišni oblaci koji te čak mogu i „usisati“… U ovom sportu postoji izraz „paravejting“ gdje po nekoliko sati čekamo povoljene uslove da poletimo – priča za ALOonline Sokolić.
Paraglajding i padobranstvo nisu isto
Član kluba i dugogodišnji pilot, Konstantin Rakić, kaže da je osnovno pravilo koje uče polaznike to da je panika neprijatelj broj jedan. Strah može nastati kasnije, ali je uvijek pri vožnji važna smirenost koja dolazi sa godinama.
– Dosta ljudi miješa paraglajding i padobranstvo. Kada skačeš iz aviona imaš slobodan pad, a paraglajding je letenje gdje se polijeće sa brda i u zavisnosti od visine brda te vremenskih uslova, može se letjeti satima, a dužine koje se mogu preletjeti mjere se stotinama kilometara. Svjetski rekord je 615 km sa gotovo 11 časova u zraku, dok su na našim terenima uobičajeni letovi od 4,5h i 150 km. Sezona letenja je kasno proljeće, ljeto i početak jeseni – objašnjava Rakić za ALOonline.
Sletio na svadbu
Ističe da nikada neće zaboraviti svoj prvi let jer je odmah znao da je „to-to“, prisjećajući se doživljaja i dogodovština koje su obilježile njegovu dugogodišnju karijeru.
– Zaboraviš na sve probleme kada poletiš, ne postoji ništa drugo u tom trenutku, samo letenje i zvuk vjetra. Ptice su vam najbolji pijatelj, čim vidimo da prave krug, letimo pravo ka njima. Jednom sam sletio na svadbu u Mrkonjić Gradu. Letio sam iznad Balkane i ugledao šator i muziku. Bilo je slijetanja i na odlazak u vojsku, ispraćaj radnika na posao u Dubai… – kaže Rakić kroz smijeh.
Krilo zapetljano u stub ulične rasvjete
Prepričao nam je i dogodovštinu mlađeg kolege kojem se pri slijetanju u Drvaru krilo zapetljalo u stub ulične rasvjete.
– To je bio dan nakon polaganja, imao je prvi visinski let, na peko 2.000 metara. Bio je zaista euforičan i uzbuđen, ali se možda čovjek pod utiskom svega toga malo previše opusti. Pri slijetanju je pogrešno procijenio livadu na čijem kraju je bila ograda pa je u pokušaju da ne udari u nju, usporio krilo i smanjio propadanje. Međutim, tu se nalazio stub ulične rasvjete na koje se zakačilo krilo kada je preletio. On je praktično i sletio gdje je naumio, ali se krilo zapetljalo u stub ulične rasvjete – priča Rakić kroz smijeh.
Reporteri portala ALOonline su imali priliku da iskuse čari paraglajdinga koji budi osećaj slobode. Ukoliko želite da pobijedite strah od visine, za vas je odličan tandem let. Osim što je u potpunosti bezbjedan, leđa vam čuva i iskusan pilot. Vjerujte nam na riječ, jednom kad iskusite ovaj osjećaj, sigurno ćete mu se vratiti ponovo, jer, samo nebo je granica!
BONUS VIDEO: