Nedostatak parkinga i gužve zadaju glavobolju Banjalučanima, postoji rješenje
Ovaj problem u najvećem gradu Srpske prisutan je odavno, a prema riječima profesora Mladena Aničića takvo stanje produkt je loše procjene napravljene u prošlosti. Aničić, koji je saobraćajni inženjer, smatra da se prilikom donošenja odluka koje su se ticale navedenog problema nije vodilo mnogo računa.
– Zatečeno stanje je posljedica odluka koju su mnogo ranije donesene, odnosno posljedica regulacionih planova. Prilikom donošenja takvih odluka moralo se unaprijed razmišljati oko kojih tačaka će se koncentrisati veći broj ljudi i automobila, a tada se nije mnogo vodilo računa – kaže profesor Aničić za ALOonline.
Kad nedostatku parking mjesta dodate svakodnevne gužve u saobraćaju dobijete instant glavobolju. No, koji bi bio adekvatan „lijek“ za ovaj problem? Kako kaže Aničić, nema onog jednog univerzalnog rješenja već niz mjera koje bi u zbiru dale rezultat.
– Evidentno je da su povećane gužve u saobraćaju pored nedostatka parking mjesta. Što se tiče rješenja smatram da bi više manjih mjera zajedno donijelo rasterećenje u saobraćaju. Jedna od njih je na primjer demotivisati građane da se parkiraju u užem centru grada poskupljenjem nultih zona, što bi donijelo željeni rezultat.
Pametne info table na parkinzima kao vid rješenja
On ne vidi rješenje u potpunoj zabrani ulaska automobilima u uži centar već u stvaranju kapaciteta za dugotrajno parkiranje izvan centralne zone i uz spoljnje terminuse javnog gradskog prevoza.
Jedan od prijedloga profesora Aničića jeste i postojanje posebne „pametne“ info table na parkinzima koja bi korisnicima pokazivala broj dostupnih, odnosno zauzetih mjesta i time olakšala potragu za istim. Takođe, takav sistem bi bio povezan sa odgovarajućom mobilnom aplikacijom koja bi radila na sličnom principu i preko koje bi se korisnici informisali o slobodnim parking mjestima.
Pored samog nedostatka parking mjesta, problem predstavlja saobraćajna (ne) kultura vozača. U parking mjesto pretvoren je gotovo svaki dio asfalta, trotoara i pješačke zone. U nedostatku prostora za parkiranje vozači svoje automobile ostavljaju ne vodeći računa ni o drugim vozilima, kao ni o pješacima. Navika pojedinaca da dođu pred vrata objekta vozilom uveliko pravi problem u saobraćaju. Prema riječima profesora Aničića, to je posao za zakonsku regulativu.
– Svakako da sam za to da se svako nepropisno parkiranje zakonski sankcioniše, ako je potrebno i oštrijim kaznama. Međutim, nekad problem nije u zakonu već u sprovođenju istog – kaže Aničić za ALOonline.
Broj registrovanih vozila u porastu
Grad Banja Luka u toku 2022. godine od naplate parkinga ostvario je prihod u iznosu od 4,5 miliona maraka. U planu je izgradnja dodatnih parking mjesta u narednom periodu, navode u gradskoj upravi.
Cijena parkinga po satu zavisi od zone u kojoj parkirate. Pa tako sat vremena u nultoj i prvoj zoni košta 1KM, a u drugoj zoni 0,50 KM. A iz gradske uprave navode da su u toku analize nakon kojih je moguće da će doći do poskupljenja parkinga u gradu.
Prošle godine u Banjaluci je ukupno registrovano 87.732 motorna vozila, za 6,2 odsto više nego 2020. godinu, kada je taj broj bio 82.596 motornih vozila, rečeno je u Policijskoj upravi Banjaluka.
Od navedenog broja, u 2022. godini prvi put je registrovano 5.479, što je za 11, 4 odsto više u odnosu na 2020. godinu, a registracija je produžena za 69.082 motorna vozila.
BONUS VIDEO: