NARUČITE JEDNO, DOBIJETE DRUGO I „BLOK“ Društvene mreže Divlji zapad za prevare! Siva zona „jede“ novac, a i kupce (FOTO)
Naručite jedno, dobijete drugo. Novac ne možete vratiti. Prvobitna ljubaznost „trgovaca“ očas se pretvori u prepucavanje preko poruka, a nerijetko završi vrijeđanjem kupca, blokiranjem na društvenim mrežama, te brisanjem profila onih koji su se bavili prodajom. Novac – pozdravite se s njim.
Ovako, nažalost, sve češće izgleda kupovina preko društvenih mreža. Gotovo da nema dana da, listajući mreže, ne naiđemo na bar jedan ovakav slučaj.
Kupovina se pretvorila u agoniju
Neprijatno iznenađenje, jedno u nizu, sa korisnicima društvenih mreža podijelila je jedna prevarena žena.
Naime, naručila je haljinu, a onda je uslijedio šok. Nije joj bilo dozvoljeno da paket otvori prije plaćanja, te je novac dala za nešto što nije ni blizu onoga što je prvobitno željela da kupi. Njena agonija se tu ne završava. Nakon što je kontaktirala trgovca i objasnila da je došlo do greške, uslijedila je blokada.
– Jako bezobrazno od ljudi koji su iza tih naloga. Ipak se dopisujete i dogovarate sa nekim i onda kad se kao čovjek javite zbog problema, taj neko vas blokira. Nadam se da postoji neki način da se kupci zaštite od prevara kao sto je ova – rekla je ona.
Ništa bolje nije prošla ni druga žena, koja je naručila jedno, a dobila drugo, uprkos tome što su joj „trgovci“ prije slanja poslali fotografije robe koja će joj biti isporučena.
– Osjećam se prevareno i ogorčeno. Za šta su ljudi sposobni zbog malo para – navela je ogorčena žena.
I jedna i druga, kao i masa onih koji su imali slična iskustva, nadaju se da se ovakve stvari neće ponavljati, te da će se ovakvim prevarama stati u kraj.
Međutim…
Siva zona
U udruženjima potrošača kažu da su zatrpani prijavama onih koji su žrtve prevara u nelegalnoj trgovini na društvenim mrežama.
Nataša Đorđić iz UG „Tolerancijom protiv različitosti“- ToPeeR kaže da je internet kupovina preko društvenih mreža postala popularna tokom korone, a zadržala se i danas, uprkos tome što je sve više negativnih iskustava prilikom ovakve vrste trgovine.
– Prijava je puno. Međutim, problem stranica koje se bave prodajom na ovakav način je to što o trgovcima ima malo podataka. Prodajom na društvenim mrežama se dobrim dijelom bave trgovci koji nisu registrovani, te ukoliko dođe do prevare, teško im je ući u trag. Ovo je takozvana siva zona, a u nedavnom istraživanju došli smo do podataka koliko je BiH na dnevnoj bazi na gubitku zbog ovakve vrste poslovanja – rekla je za ALOonline.ba Đorđićeva.
Ona je dodala da, ukoliko se desi da je kupac na bilo koji način prevaren, trgovci obično više ne odgovaraju na poruke, izbrišu profile, a brojevi telefona su obično nepostojeći.
– Jednostavno, ne može im se ući u trag. Jedini način je da se prevarena strana obrati MUP-u, međutim malo ljudi bira taj način – kaže ona.
Kako izbjeći neželjeni scenario?
Internet prevare u posljednje vreme veoma su česte, a čini se da su najveće „žarište“ društvene mreže Fejsbuk i Instagram.
Iz tog razloga, u udruženjima potrošačima savjetuje da prije svega provjere koja je stranica u pitanju i o čemu se radi, kao i da li mogu kontaktirati sa vlasnicima profila, da li je u pitanju stvarna stranica ili je u pitanju prevara na kojoj su lažne fotografije.
BH. GRAĐANI NA METI PREVARANATA Uzimaju podatke bankovnih kartica i skidaju novac (FOTO)
– Kupujte od provjerenih izvora, provjeravajte trajna plaćanja, dobro razmislite prije nego što pristanete dati podatke o plaćanju, kada kupujete online od druge osobe, nemojte slati novac unaprijed, nikada nikome nemojte slati broj kartice, izbjegavajte online kupovinu na stranicama koje ne koriste potpunu autentifikaciju, samo su neka pravila koja Europol preporučuje za sigurnu kupovinu putem interneta – navode u udruženjima.
Poseban oprez
Nadležne ustanove i udruženja građana često apeluju na sve građane da prilikom kupovine preko bilo koje društvene mreže obrate pažnju na profil sa kojim se dogovaraju: kada je otvoren, kako se zove, da li ima recenzije o svom radu, kada je prva napisana i tako dalje.
Pored tog, ukoliko i kupujete preko društvenih mreža, potrudite se da sarađujete sa već poznatim brendovima, koji idu do tog da sa kupcima imaju i ugovore.
Ukoliko ipak niste toliko vični raznim načinima provjeravanja, izbjegavajte ovakvu kupovinu.
Posebno svi ističu da, ako ste već imali iskustvo da ste na bilo koji način obmanuti ili prevareni, obratite se najbližoj policijskoj stanici.
BONUS VIDEO: