NEODGOVORNO PONAŠANJE VOZAČA Na pružnim prelazima 37 nesreća, šteta se mjeri desetinama hiljada maraka
Zbog nesavjesnog ponašanja vozača tokom prelaska putnih, odnosno pružnih prelaza, prema podacima „Željeznica Republike Srpske“, tokom protekle godine desile su se 34 nezgode i tri udesa, a iako još nije utvrđen konačan iznos pričinjene štete, ona se procjenjuje na oko 30.682 KM.
Tako su se vanredni događaji na pružnim prelazima lani u prosjeku dešavali svakih 10 dana, a na osnovu objava „Željeznica Srpske“ neodgovorno ponašanje vozača nastavljeno je i ove godine.
Iz „Željeznica Srpske“ ističu da se način i nivo osiguranja putnog prelaza određuje na osnovu kategorije puta, dopuštene brzine na pruzi i gustine drumskog saobraćaja, a što je i definisano zakonom i propisima.
„Saobraćajni znak ‘stop’ mora biti dovoljan da se vozači drumskih vozila zaustave prilikom nailaska na putni prelaz. Lična nepažnja vozača drumskih vozila, neoprezno i neodgovorno kretanje prilikom prelaska preko pruge, kao i uništavanje željezničke imovine, najčešći su uzroci nastanka saobraćajnih nezgoda, zbog čega je neophodno i dalje ukazivati na poštovanje saobraćajne signalizacije na putnim prelazima“, objašnjavaju u ovom preduzeću.
U „Željeznicama Srpske“ ističu da je u signalizaciju na putnim prelazima lani investirano više od pola miliona maraka, a što podrazumijeva projektovanje, izvođenje svih neophodnih radova i instaliranje opreme.
„U prethodnih desetak godina ‘Željeznice Srpske’ su u podizanje nivoa bezbjednosti i osiguranje putnih prelaza uložile više od 4,5 miliona KM“, kazali su oni.
Goran Bošnjak, viši stručni saradnik za preventivu, planiranje i rad na kampanjama na unapređenju bezbjednosti saobraćaja u Agenciji za bezbjednost saobraćaja RS, ističe da je procenat smrtnosti i broj vanrednih događaja u željezničkom saobraćaju niži u odnosu na drumski, ali su posljedice daleko opasnije.
Kako je naveo, lani su održali sastanke sa predstavnicima lokalnih samouprava u kojima su se desili udesi u željezničkom saobraćaju, a u kojima je bilo poginulih ili teže povrijeđenih osoba, a zaključeno je da je potrebno raditi na otklanjanju postojećih nedostataka, ali i uticati na to da učesnici u saobraćaju poštuju signalizaciju.
„Takođe, neophodno je da se u što većoj mjeri obrati pažnja na pružne prelaze kroz nastavak preventivne aktivnosti i upoznavanje šire javnosti sa značajem poštovanja saobraćajnih propisa, te posljedicama njihovog nepoštovanja, a najviše uticanjem na svijest učesnika u saobraćaju, jer je analizom saobraćajnih nezgoda utvrđeno da su u 90 odsto i više slučajeva krivci vozači u drumskom saobraćaju“, istakao je on, prenose Nezavisne novine.
Dodao je da je vršeno i brojanje učesnika u saobraćaju koji prelaze preko pružnih prelaza, sa osvrtom na njihovo ponašanje.
„Brojanje je vršeno na nekoliko pružnih prelaza, odnosno na prelazima sa nižim nivoom osiguranja i sa višim nivoom osiguranja. Ako rezultate uporedimo sa podacima iz istraživanja u 2022. godini, može se zaključiti da je zbog nepoštovanja pravila prilikom prelaska, kod prelaza sa višim nivoom osiguranja, došlo do povećanja nepropisnih prelazaka i to naročito kod ranjivih učesnika u saobraćaju, odnosno pješaka i biciklista“, objašnjava Bošnjak za „Nezavisne novine“.
Prema njegovim riječima, neophodno je vršiti edukaciju o bezbjednosti saobraćaja svih učesnika u saobraćaju putem preventivnih aktivnosti i tokom obuke budućih vozača u auto-školama.
BONUS VIDEO