CARINA BEZ PAPIRA Sedam godina čekamo na brži protok robe i manje troškove
Zakon o carinskoj politici BiH usvojen je još 2015. godine, ali njegovo sprovođenje je zahtijevalo da u BiH postoji sertifikovano tijelo za izdavanje kvalifikovanog digitalnog potpisa, kojim će se ovjeravati elektronski dokumenti.
Ratko Kovačević, načelnik Odjeljenja za komunikacije i međunarodnu saradnju Uprave za indirektno oporezivanje BiH, kazao je za „Nezavisne“ da UIO nije mogla čekati da neko u BiH postane sertifikovano tijelo za izdavanje digitalnog kvalifikovanog potpisa, te su sami ušli u postupak dobijanja ovog statusa.
– Na ovom putu smo imali veliku pomoć Delegacije EU u BiH, koja je putema IPA fondova sve finansirala. UIO je u maju 2021. godine postala sertifikovano tijelo za izdavanje digitalnog kvalifikovanog potpisa, čime je ispunjen uslov da buduće provozne carinske deklaracije budu digitalno ovjerene i potpisane i da imaju istu pravnu snagu kao i sadašnji klasični pečat i potpis. Zato je bilo planirano da početak primjene Zakona o carinskoj politici BiH, a samim tim i NCTS-a bude 1. jul 2021. godine, uz uslov da Parlament BiH usvoji novi Zakon o carinskim prekršajima BiH – objašnjava Kovačević.
Dodao je da je Parlament BiH nakon nekoliko pomjeranja konačno usvojio Zakon o carinskim prekršajima BiH, te početak primjene NCTS-a, odnosno bespapirnog provoza definitivno počinje 1. avgusta.
– Novi elektronski provozni sistem (NCTS) podrazumijeva obradu carinskih deklaracija bez papira. To znači da će svi učesnici u elektronskom provozu, kao što su uvoznici, izvoznici i špediteri, u novi sistem u UIO slati provozne deklaracije isključivo elektronskim putem.
Takvi dokumenti moraju biti potpisani novim digitalnim kvalifikovanim potpisom, kako bi imali istu pravnu snagu kao i dokumenti koji se sada predaju. To znači da će se cijeli postupak odvijati puno brže i uz manje troškove“, naglasio je Kovačević.
Pero Ćorić, predsjednik Privredne komore RS, rekao je za „Nezavisne“ da smo, nažalost, morali dugo čekati da se Zakon o carinskoj politici BiH koji je usvojen još 2015. godine tek sada počne primjenjivati.
– Ovo omogućava brži protok robe i od velike je koristi za sve privredne subjekte, pogotovo što BiH nije član Evropske unije i gubi dosta vremena na carinskim prelazima – pojasnio je Ćorić. Istakao je da će NCTS sigurno ubrzati protok robe.
– Sve što pojednostavljuje procese i zahtijeva manje rada samim tim i smanjuje i troškove. Sve što se digitalizuje, što omogućava brže, jednostavnije i efikasnije sprovođenje će dati svoje efekte i u finansijskom dijelu – naglasio je Ćorić.
Nikola Grbić, predsjednik Udruženja prevoznika za međunarodni unutrašnji transport RS, kaže da je ovo veoma važna stvar za prevoznike, te se nada da će što prije zaživjeti.
– NCTS je davno trebalo da bude u primjeni. Ovo će ubrzati procedure i smanjiti troškove. Najbitnije u svemu tome je da se što manje na graničnim terminalima i carinskim prelazima čeka ocarinjenje robe – istakao je Grbić.