CRNA KRIZA DIŽE CIJENU FARBE I PRATEĆEG MATERIJALA Trgovci ogorčeni: „Da mogu, naplatili bi nam boju sa duge“
Živimo u vremenu kada se cijena na policama mijenja brže od položaja kazaljki na satu. Na takve trgovačke drastične promjene nisu ostale imune ni boje, farbe, te prateća oprema za rad.
Ekipa AloOnline portala je posjetila nekoliko specijalizovanih radnji koje se bave isključivo prodajom materijala za farbanje, te smo ih pitali za iskustva u kriznom periodu.
– Skoro svaki dan nam dolazi sa novom robom nova cijena. Šta god da poručiš, sigurno dobijaš i novi cjenovnik. Šta je nekada bilo tri marke, sada je 5 – rekao nam je jedan trgovac.
Nažalost, kriza u Ukrajini diktira cijenu aposlutno svih proizvoda sada, jer je nafta od krucijalne važnosti za nabavljanje i prebacivanje robe.
– Sve je skočilo u nebo. Sirovine su dostigle rekordne cijene, prenos istih je poskupio baš zbog nafte i divljanja na pumpama glede novca koji se treba izdvojiti za rezervoar dostavnog vozila. Da mogu, naplatili bi nam boju sa duge – rekao nam je gospodin u prodavnici.
Trgovci koji se bave prodajom materijala za farbanje, kažu da ne pamte ovakve skokove u okviru cjenovnika proizvoda. Sve to stvara veliku zbrku, kako kod kupaca, tako i kod samih radnika u prodavnicama.
– Samo što oštampamo jednu cijenu za rafe, zovu nas da mijenjamo to. Dobijemo obavještenje sa vrha o novom poskupljenju robe. Recimo silikoni koji su koštali pet i po maraka, sada su dostigli skoro 10 maraka.
Nije sve do farbe i boja, još jedan aspekt utiče na dizanje cijene istih, koji opet nije u rukama prodavaca i njihovih poslodavaca. Sve to pravi jedan veliki domino efekat problema koji se gomilaju.
– Danas je teže nabaviti polietilen, a posebno polipropilen. Ova dva činioca su osnovne baze za proizvodnju folija koje štite boju i kanti koje služe za prenos istih. Sve je to uključeno u konstantna dizanja cijena – objasnili su prodavci za AloOnline portal.
Kako su nam ispričali prodavci sve o sirovinama, uticaju cijene nafte na dobavljače, nas je zanimalo da li se izbor farbi i materijala smanjio u prodavnicama?
– Izbor se nije smanjio, imamo istu paletu proizvoda kao i prije ove krize. Međutim, pitanje koliko će i to trajati, opet zbog sirovina. Titanijum dioksid je u pitanju, on se koristi kao osnova za veću kolekciju boja, a njega je opet sve teže i teže kako pronaći kod dobavljača, tako i dopremiti u naše prodavnice.
Kada već cijene neupitno hitaju ka sve višim ciframa, upitali smo našeg sagovornika kakva su njegova iskustva sa kupcima i kako oni reaguju na sve ovo.
– Svi se žale da je skupo, kukaju na poskupljenje. Dođu jedan dan da gledaju proizvode, sutra dan donesu novac za njega, međutim, jučerašnja cijena više ne vrijedi i to ih deprimira i ljuti, a svi se pokušavaju istresti na prodavcima. Imao sam situaciju gdje mi je došao jedan kupac i zamalo se nije rasplakao zbog ovog dešavanja sa cijenama.
Baš zbog ovakvih iskustava nas je interesovalo da li se broj kupaca smanjio u skorijem periodu.
– Pa jeste. Smanjio se broj kupaca za nekih 20-30 odsto. Ali što kažu, ko mora da kreči ili farba kuću, on mora da plati cijenu koja god bila, jer mu od toga zavisi posao. Nismo izgubili redovne mušterije, one koje kupuju veće količine proizvoda. Međutim, ljudi koji kupuju na malo, njihov broj se znatno smanjio. Na primjer, Jupol je bio prije krize nekih dvadesetak maraka, a on je danas dostigao cijenu od nekih 30 maraka, okvirno – rekao nam je prodavac.
Očigledno je, ko želi da u skorije vrijeme farba unutrašnjost doma ili da kreči kuću, pametnije mu je da sada kupi sve potrebne stvari. Rast cijene je nesumnjiv.
BONUS VIDEO: