KRV SE LEDI U ŽILAMA! Kako u Rusiji funkcioniše javni prevoz na minus pedeset?
Život u sjevernim ruskim gradovima ne zaustavlja se ni na sekund ni pri ekstremno niskim temperaturama. Mnogi stanovnici pritom više vole da koriste javni saobraćaj, nego svoja vozila.
Oštre zime i jake mećave uobičajena su pojava na ruskom Zapolarju. U Jakutsku, Noriljsku i Vorkuti već sredinom oktobra dolazi zima, a vozači svoje automobile listom mijenjaju za gradski prevoz. Korišćenje ličnog prevoznog sredstva predstavlja prilično veliki trošak. Kako gradski autobusi funkcionišu u takvim vremenskim uslovima?
Stanice sa grijanjem
U Jakutsku, najvećem gradu na večno smrznutom tlu, sa preko tri stotine hiljada stanovnika, uobičajena zimska temperatura iznosi između 45 i 50 stepeni ispod nule. Jakutsk je poznat po velikom broju autobuskih ruta i stanica. Mnoge se nalaze na udaljenosti od svega 200 metara jedna od druge. Intervali između dolazaka vozila su kratki, a putovanje od periferije do centra traje nadjuže pola sata. Kretanje vašeg autobusa se možete pratiti i onlajn.
U gradu postoji skoro trideset stanica koje se griju. Riječ je o pokrivenim paviljonima sa prozorima, sedištima, grijanjem, monitorima sa informacijama i kamerama videonadzora na kojima se mogu vidjeti autobusi koji dolaze.
Na nekim stanicama postoji i internet, utičnice za punjenje uređaja, ali i bankomati i automati za kafu.
Slične stanice sa grijanjem postoje u Omsku, Surgutu, Noriljsku. Kako cijelli gradski budžet ne bi otišao na održavanje, dio prostora izdaje su u najam privatnim preduzetnicima, pa se na mnogim stanicama nalaze i apoteke i cvjećare.
U Kemerovu autobuske stanice su otvorene, ali sa ugrađenim infracrvenim grijanjem koje se automatski uključuje kada temperatura padne ispod pet stepeni.
Izolacija sa svih strana
Prema važećim propisima temperatura u javnom saobraćaju zimi ne smije da bude niža od deset stepeni, ako je napolju ispod 25, i ne može biti manja od pet stepeni, ako je napolju minus 40.
U Jakutsku se na autobusima zimi ugrađuju dupla stakla kako ne bi bilo nikakvog duvanja. Osim toga takva stakla se ne magle i ne prekrivaju se mrazom, a stanica lijepo može da se vidi kroz njih.
Kako bi autobusi nesmetano funkcionisali ugrađuje se sistem zagrijavanja motora Webasto, a noću se motori zavijaju ćebadima kako se ne bi ohladili. Treba reći da vozila gradskog saobraćaja kao gorivo uglavnom koriste prirodni gas metan, a ne benzin.
U novim autobusima grijanje je odlično riješeno, a opremljeni su i podnim grejanjem, a stari minibusevi još uvek imaju tepihe.
Po ledu
Zimi u mnogim sjevernim gradovima u Rusiji pojavljuju se ledeni prelazi (na Jamalu, Kamčatki, Čukotki), a paralelno i „zimski javni saobraćaj“, čamci na vazdušnim jastucima koji prevoze ljude sa jedne na drugu obalu zamrznute rijeke. Oni rade sve do kasnog proljeća kad led počne da se topi. U prosjeku ova plovila mogu da prevezu deset ljudi i prtljag.