KORONA JE POBJEGLA IZ LABORATORIJE, reći ću vam i kako to znam! KINESKI UMJETNIK pričao o onome što SVI TAMO ZNAJU, a niko NE SMIJE da kaže
Ai WeiWei je jedan od najpozantijih kineskih modernih umjetnika i aktivista. Međutim, pored njegovih radova, poznat je ostatku sveta i po svom oštrom jeziku, što prema svojoj domovini tako i zapadu.
U novom intervju za britanski Telegraf ispričao je priče koje nećete dobiti u zvaničnim podacima koje izlaze iz Kine. On je otvoreno pričao o onome što svi tamo znaju a niko ne sme da kaže, jer će ih ako se upuste u to, progutati mrak. Od 2015. zbog svojih stavova, ne smije da se vrati u rodnu zemlju, a trenutno prebivalište mu je Portugal.
– Kad zapadni svijet pokuša da razumije Kinu, to vam je kao kad fudbaleri pokušavaju da shvate kako se igra šah. To su dva potpuno potpuno različita sistema – imate previše povjerenja u ideologiju ili jezik koji koristite, ali ne razumeijte situaciju, ispričao je Ai WeiWei.
On se u intervjuu najviše dotakao kineskom „hladnom i okrutnom“ odgovoru na covid pandemiju te Zimskim olimpijskim igrama koje će se od 4. do 20. februara održati u Kini.
Ali, prvo se osvrnuo na slučaj teniserke Peng Shuai, koja je prošle godine na kineskoj društvenoj mreži Weibo otkrila da je imala aferu sa bivšim zamjenikom premijera Kine, kao i da je bila prisiljena na seks s njim. Nakon te objave naprasno je nestala, da bi se dvije nedjelje kasnije vratila u javni život i dala intervju u kojem je povukla sve svoje tvrdnje.
– To nije slučaj za MeToo pokret kako su probali da ga podvedu. Zapad se i u ovom slučaju zbunio. Svi u Kini to znaju, ako ste sportistkinja ili estradna zvijezda, uvijek ćete naći nekoga na što većoj političkoj poziciji da vas zaštiti, poput kišobrana. Peng je bila u vezi s izuzetno moćnim čovjekom i jasno je kao dan da su bili ljubavnici – njihova afera bila je sporazumna, a sve privatno što je ona kasnije sa njim imala i što je izrazila u objavi na Weibou, Partija je kasnije jednostavno ‘počistila’.
On još navodi i kako u Kini nema privatnosti i individualne volje. Sve pripada Partiji, vi ste vlasništvo Partije, a onda je postavio pitanje: Šta biste vi napravili na njenom mjestu, da li želite da izgubite sve, porodicu, prijatelje i karijeru, kako biste se svađali oko nečega što nije seksualno uvredljiv čin?
Komentarisao je i slobodu govora u zapadnom svijetu, te slučaj Džulijana Asanža. Smatra kako je Zapad na mnogo načina pod vlašću prikrivenog autoritatizma, a kulturom, pa čak i takozvanim slobodnim medijima, dominiraju korporacije.
– Što se tiče Asanža, njegovo izručenje SAD-u samo dokazuje da je sloboda govora laž. Objavio je materijale koje američka vlada nije željela, napravio je to što bi svaki novinar trebalo da uradi. Ja vjerujem u čisti oblik slobode govora, čak i na društvenim mrežama. Mislim da niko ni na jednoj javnoj platformi ne bi trebalo da odlučuje ili da cenzuriše bilo koji jezik, bilo koju ideju ili bilo koji sadržaj – kaže kineski umetnik.
Kinesku kovid politiku opisuje kao pravi odraz autoritarne i dominantne države.
Kina je napravila „korona logore“ – Uslovi u kojima milioni ljudi žive izolovano u kontejnerima zaprepastili svijet
– To je svojevrstan psihološki rat sa kojim se želi pokazati za šta je Kina zapravo sposobna. Država ima 1,4 milijarde ljudi, od kojih su 90 miliona članovi Komunističke partije. Oni moraju da rade sve što Partija želi i da čuvaju partijske tajne. Kovid politika je idealan način da se svaki dan ućutkuju ljudi. U Xi’anu, gradu koji je zatvoren od 23. decembra, a ima možda svega nekoliko hiljada zaraženih na otprilike 70 miliona ljudi, vlasti kontrolišu apsolutno sve – jer svi moraju da žive u vrlo okrutnoj i hladnoj izolaciji – izjavio je Ai Weiwei.
Upitan je i o samom poreklu koronavirusa, na šta je odogovrio da je očigledno da nije nastao u prirodi ili da je neko pojeo neku životinju, već da je procurio iz neke labaratorije nakon godina istraživanja.
– Gledajte, ja sam još 2003. godine snimio dokumentarac o SARS-u, bio je to moj prvi film, i tada sam shvatio kako kineske institucije funkcionišu. Očigledno je da Korona nije došla sa neke životinje, to nije iz prirode.
Za kraj razgovora za The Telegraf osvrnuo se i na Zimske olimpijske igre u Pekingu.
– Olimpijada je samo izlog, predstava, posao. Ne radi se tu o ljudskom dostojanstvu ili bilo čemu zdravom. To je isključivo poslovni događaj – zaključio je.