Kako je lješnik glavni sastojak Nutele, ali i brojnih čokolada, namaza i keksa, ovaj udar posebno će pogoditi sladokusce i proizvođače širom Evrope.

Cijene lešnika od početka godine skočile su za više od trećine, i to prije nego što je berba uopšte počela. U Njemačkoj ova situacija utiče na poznate brendove poput Ritter Sporta, Seebergera i Zentisa, čiji se proizvodi prodaju i u prodavnicama širom regiona.

Razlog za ovakvo stanje je jasan – Turska proizvodi oko 60 odsto svjetske količine lješnika. Na zelenim padinama uz Crno more, gdje se ovaj plod naziva i „zelenim zlatom“, hladni april uništio je cvjetove i mladice. Turski ministar poljoprivrede Ibrahim Jumakli opisao je mraz kao jedan od najgorih u poljoprivrednoj istoriji zemlje. Prema podacima državne agencije Anadolu, ove godine očekuje se pad prinosa od oko 36 odsto, na približno 450.000 tona.

Stručnjaci glavni uzrok vide u klimatskim promjenama, koje povećavaju učestalost ekstremnih vremenskih nepogoda. Ritter Sport, koji godišnje prerađuje nekoliko hiljada tona lješnika – većinom iz Turske – navodi da ih noćni mrazevi i rast cijena lješnika i kakaa ozbiljno pogađaju. Sličan pritisak osjećaju i italijanski proizvođači, dok Seeberger iz Ulma ističe da rast cijena u Turskoj direktno utiče i na italijansko tržište.
Ovakvi klimatski rizici sve češće se opisuju terminom „climateflation“ – inflacija izazvana klimatskim promjenama. Najveći svjetski kupac lješnika, kompanija Ferrero, otkupljuje trećinu svjetske proizvodnje. Iako tvrde da im je snabdijevanje sigurno zahvaljujući uvozu i iz Italije, Čilea i SAD-a, cijene na tržištu nezaustavljivo rastu.

Prema podacima Alexandera Sterka sa platforme Vesper BV, cijena tone turskih lješnika sada iznosi oko 9.400 evra – više od trećine nego početkom godine. Neki proizvođači već mijenjaju recepte kako bi smanjili udio lješnika, dok se drugi okreću alternativama poput badema.
Na obali Crnog mora, gdje je uzgoj lješnika često jedini izvor prihoda, mraz je uništio egzistenciju mnogih porodica. Mnogi proizvođači nemaju osiguranje od gubitka uroda, a minimalna otkupna cijena koju je odredila turska država iznosi 4,20 evra po kilogramu – gotovo 17 odsto više nego prošle godine.

Ako se trend nastavi, potrošači će možda morati da plate znatno više za omiljenu Nutelu ili da je konzumiraju s manje lješnika nego ikada do sada. Postavlja se i pitanje da li će pojedine čokolade uopšte biti dostupne na policama, piše Telegraf Biznis.