Ljubitelji slatkog namaza Nutela mogli bi uskoro da plaćaju više za svoj omiljeni proizvod, jer je najjači prolećni mraz u posljednjoj deceniji ozbiljno smanjio rod lješnika u Turskoj.
Italijanska kompanija Ferero, proizvođač Nutele, koristi oko četvrtinu ukupne turske proizvodnje lješnika za svoje proizvode. Lešnik čini približno 13 odsto sastava Nutele, a kompanija godišnje proizvede milione tegli ovog popularnog namaza.
Veleprodajne cijene lješnika u Turskoj – koja pokriva oko 65 odsto svjetske proizvodnje ovog orašastog ploda – porasle su za oko 30 odsto od aprila, a predviđa se i dalji rast, prenosi Blumberg.
Iz kompanije Ferero poručuju da vremenske nepogode mogu uticati na snabdijevanje iz Turske, ali da trenutno ne očekuju prekide u isporukama, zahvaljujući alternativnim izvorima iz Italije, Čilea i Sjedinjenih Američkih Država.
Ipak, Međunarodni savjet za orašaste i sušene plodove upozorava da globalno tržište lješnika ne može u potpunosti nadomjestiti manjak iz Turske, s obzirom na njen dominantan udio u svjetskoj proizvodnji.
Nestašica lješnika dolazi u trenutku kada su potrošači već pogođeni poskupljenjem kafe, kakaoa i maslinovog ulja, koje je takođe uzrokovano klimatskim nepogodama širom svijeta.
Stručnjaci ističu da klimatske promjene sve češće izazivaju zimsko buđenje voćaka i ranu vegetaciju, što ih čini izuzetno ranjivim na kasne mrazeve – upravo kao što se ove godine dogodilo u Turskoj.