PRETVARAMO SE U BROJKE KOJE PUNE STUPCE CRNE HRONIKE Šta uraditi da se smanji stradanje na našim drumovima? Jaćimović: Limitator brzine, detektor za alkohol
Još kad na bahaćenje za volanom dodamo danak mladosti i skupocjena auta – spasavaj živu glavu!
Vozači zbog težih prekršaja u saobraćaju dobijaju kaznene bodove ali to, izgleda, ne pije vode.
Bod po bod, para na paru i idemo dalje.
Šta učiniti? Koju mjeru uvesti?
Postavlja se pitanje, da li bi uvođenje trajnog oduzimanja vozačku dozvole pomoglo.
Evo šta kaže Krivični zakonik Republike Srpske u Članu 51. o oduzimanje dozvole.
Član 51.
(1) Učiniocu krivičnog djela ugrožavanja javnog saobraćaja može se izreći kazna oduzimanja vozačke dozvole.
(2) Kaznu iz stava 1. ovog člana sud izriče u trajanju od šest mjeseci do pet godina, a ako je usljed ugrožavanja javnog saobraćaja nastupila smrt jednog ili više lica, od jedne do osam godina, računajući od dana pravosnažnosti odluke, s tim da se vrijeme provedeno na izdržavanju kazne zatvora ne uračunava u vrijeme trajanja ove kazne.
(3) Pri izricanju uslovne osude, sud može odrediti da će se uslovna osuda opozvati ako osuđeni za vrijeme trajanja uslovne osude bude upravljao motornim vozilom.
(4) Ako je kazna iz stava 1. ovog člana izrečena licu koje ima stranu vozačku dozvolu, zabrana se odnosi na upravljanje motornim vozilom na teritoriji Republike Srpske.
(5) Ako je osuđeni upravljao motornim vozilom u periodu dok traje kazna oduzimanja vozačke dozvole, sud će ovu kaznu zamijeniti kaznom zatvora tako što će za svakih šest mjeseci oduzimanja vozačke dozvole odrediti jedan mjesec kazne zatvora.
(6) Zakonikom se može propisati obavezno izricanje kazne oduzimanje vozačke dozvole.
(7) Kazna oduzimanja vozačke dozvole ne može se izreći zajedno sa mjerom bezbjednosti zabrane upravljanja motornim vozilom.
Sigurno je da postoji još mehanizama koji bi unaprijedili bezbjednost u saobraćaju i smanjili krvave tragove na našim cestama.
U vezi sa tim razgovarali smo sa predsjednikom Udruženja za unapređenje bezbjednosti saobraćaja Republike Srpske Milenkom Jaćimovićem.
Rigorozne kazne, a broj nezgoda nije manji
On ističe za ALOonline da smo u Zakon o bezbjednosti saobraćaja uveli rigorozne mjere, naročito kada su u pitanju vozači početnici, a da u praksi nismo imali neki drastičan pad smanjena saobraćajnih nezgoda
– Vozači početnici u dvije godine ne smiju izgubiti više od četiri boda. To se u praksi pokazalo kao prerigorozna mjera, jer su kazne samo prividna rješenja. Zadnje tri izmjene i dopune Zakona o bezbjednosti saobraćaja se svode na rigorozne kazne, a broj nezgoda i stradanja je ostao na približno istom nivou, jedino se povećala naplativost kazni. Što se tiče trajnog oduzimanja vozačkih dozvola, najviše nezgoda prave vozači starosti od 35 do 60 godina. To su već formirane ličnosti – započeo je Milenko Jaćimović za ALOonline.
Limitator brzine, detektor za alkohol
Ističe da trenutni sistem daje određene rezultate, ali ga je potrebno korigovati po uzoru na Norvešku, Dansku, Švajcarsku, Njemačku… U mnogim evropskim zemljama višestrukim povratnicima se treći put trajno oduzima vozačka dozvola. Takođe, zemlje poput Norveške ili Danske uvele su ugradnju određenih uređaja u vozila koji onemogućavaju nesavjesnom vozaču da napravi prekršaj.
– U vozilo se ugradi limitator brzine i višestruki povratnik ne može da vozi više od, recimom, 70 na čas. Ili ako je u pitanju vožnja pod dejstvom alkohola, može se ugraditi detektor na prisustvo alkohola iz daha. On je prije startovanja vozila u obavezi da pristupi tom uređaju. Ovi uređaji uopšte nisu skupi, kreću se od 80-100 evra – objašnjava Jaćimović.
Osim toga, nastavlja naš sagovornik, tu je i još načina koje bismo mogli usvojiti od najbezbjednijih evropskih zemalja.
– Tu su i nenajavljenje kontrole na kućnu adresu gdje se na osnovu dlake kose može ustanoviti da je neko pio ili ne. Razne edukacije, kampanje putem medija, emisije koje bi uticale na svijest vozača da ne prave saobraćajne prekršaje, edukacije u osnovnim i srednjim školama… Nemamo ni istraživanja o tome zašto je stalan porast vozača koji upravljaju pod dejstvom alkohola, zato su nam potrebni i naučno-istraživački radovi koji će društvu i sistemu ponuditi rješenja – kazao je za ALOonline Jaćimović.
I šta ćemo sad?!
Na kraju, da li će se ova rješenja, dio njih ili barem slična naći u novom Zakonu o bezbjednosti saobraćaja?
– Ne vjerujem. Kod nas jednostavno već dugo sve izmjene i dopune se baziraju na povećanju represivnih mjera, a niko neće da vidi da su rezultati minorni – skeptičan je Jaćimović.
A sad ćemo da podsjetimo na saobraćajnu nezgodu koja se dogodila u Sarajevu kada su preminule mlade doktorice Azra Spahić i Alma Suljević.
Njih je krajem maja vozilom pokosio Armin Berberović kod kojeg je utvrđeno da je imao alkohol u organizmu te da je vozio pod zabranom. Naknadnom analizom kod njega su pronađeni i tragovi amfetamina u organizmu.
Na žalost svih nas, ovaki zastrašujući slučajevi su sve češći, kao i presude sa minimalnom kaznom.
Bh. javnost potresena je i stravičnom saobraćajkom koja se u nedjelju dogodila u Štrpcima kod Prnjavora, a u kojoj su poginuli: Aleksandar Jovanović (19) iz Mačvanske Mitrovice, Vidosava Jovanović (49) iz mjesta Klenak, Ruma, Dejan Jovanović (23) iz Mačvanske Mitrovice i dijete (7) iz Mačvanske Mitrovice.
Drugi učesnik u nezgodi je Prnjavorčanin Boban Đekić (26) koji je vozio pasat.
Kako smo ranije objavili, Đekić je navodno vozio brzinom većom od 200 km/h.
Ljudski životi se pretvaraju u brojke kojima se pune stupci crne hronike.
Na koncu, da li je dobijanje kaznenih bodova, privremeno oduzimanje dozvole ili ponovno polaganje vozačkog ispita dovoljno snažna kazna za bahate vozače koji vrebaju našim drumovima?!
I šta ćemo sad?!
BONUS VIDEO: